۰

داوطلبان کنکور از مصرف قرص‌های آرام‌بخش پرهیز کنند

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : ۱۲۵۰۶
داوطلبان کنکور از مصرف قرص‌های آرام‌بخش پرهیز کنند
سالم خبر: یک روان‌پزشک با بیان اینکه مصرف خودسرانه قرص آرام‌بخش باعث به هم خوردن تعادل نوروشیمایی مغز فرد می‌شود، گفت: به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود که داوطلبان کنکور داروی کاهش استرس حتی خفیف‌ترین دارو را که در داروخانه موجود است، مصرف کنند.

به گزارش سالم خبر، علی غزنوی‌راد روان‌پزشک، اظهار کرد: مصرف خودسرانه قرص آرام‌بخش باعث به هم خوردن تعادل نوروشیمایی مغز فرد می‌شود و مشکلات فراوانی در عملکرد مغز ایجاد می‌شود؛ به همین جهت به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود که داوطلبان کنکور داروی کاهش استرس حتی خفیف‌ترین دارو را که در داروخانه موجود است مصرف کنند، زیرا داروی کاهش استرس بعد از دو تا سه هفته روی فرد مصرف‌کننده اثر می‌گذارد.

تأثیرات منفی قرص آرام‌بخش بر عملکرد داوطلبان کنکور

وی افزود: فردی که کمتر از این بازه زمانی داروی آرام‌بخش مصرف کرده باشد نه‌تنها استرس او کمتر نمی‌شود، بلکه تعادل نورشیمیایی مغز باعث تأثیر بر سطح خلقی او شده و عملکرد مغز را در پردازش اطلاعات با اختلال روبه‌رو می‌کند. به همین جهت روان‌پزشکان بارها به والدین توصیه کردند اگر فرزندشان دچار استرس کنکور است، ماه‌ها قبل برای درمان اقدام کنند نه اینکه یک ماه قبل از کنکور اقدام به تجویز داروی آرام‌بخش برای فرزند داوطلب کنکور داشته باشند.

این روان‌پزشک تصریح کرد: به داوطلبانی که تازه متوجه شدند که مصرف خودسرانه داروهای آرام‌بخش برای کاهش استرس برای عملکرد آن‌ها چه تأثیری دارد، توصیه می‌کنیم مصرف دارو را قطع کنند و اگر به دنبال کاهش استرس خود هستند، می‌توانند از داروهای گیاهی مانند جوشانده گل‌گاوزبان و یا جوشانده لیموعمانی آن‌هم در حد متعادل استفاده کنند.

با بی‌خوابی شب کنکور چه کنیم؟

وی ادامه داد: با تمام احترامی که برای همکاران در داروخانه‌ها قائل هستم برخی از مسئولان فنی داروخانه‌ها خودسرانه اعلام می‌کنند که مصرف یک دارو آرام‌بخش عوارضی ندارد و باعث کاهش استرس می‌شود؛ درصورتی‌که ما روان‌پزشکان از داوطلبان کنکور تقاضا داریم تحت هیچ شرایطی از داروهای کاهش استرس، آرام‌بخش استفاده نکنند.

این عضو سازمان نظام پزشکی کشور گفت: اگر داوطلبان استرس شدیدی دارند، می‌توانند برای رفع آن از آرمیدگی استفاده کنند، بدین‌صورت که کلیه عضلات خود را منقبض و با کشیدن یک‌نفس عمیق عضلات خود را شل کنند تا به آرامش برسند. حرکات مدیتیشن و تنفس عمیق به‌صورت صحیح نقش مهمی در کاهش استرس فرد دارد البته ذکر این نکته ضروری است که داشتن مقدار متعارفی از استرس برای هر داوطلب کنکور طبیعی است.

وی با اشاره به بی‌خوابی‌های عده‌ای از داوطلبان در شب کنکور، اظهار کرد: داوطلبان از اینکه شب کنکور خوابشان نمی‌برد اضطراب نداشته باشند و به آن‌ها توصیه می‌شود وقتی در رختخواب هستند مادام استرس اینکه هنوز خوابشان نبرده را نداشته باشند و به‌هیچ‌عنوان به ساعت نگاه نکنند و نکته مهم اینکه تا یک ساعت قبل از خواب به صفحه نمایش تلفن همراه نگاه نکنند و وقتی به بستر رفتند، تلفن همراه خود را بالای سرخود نگذارند و به‌جای آن از ساعت زنگ‌دار برای بیدار شدن استفاده کنند.
کد مطلب : ۱۲۵۰۶
نام شما

آدرس ايميل شما