۰

مردان به دلیل هراس از پزشکی به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب : ۱۲۲۸۳
مردان به دلیل هراس از پزشکی به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند
سالم خبر: رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور گفت:فقط ۳ درصد مردان ایرانی هیچ عامل خطری در شیوه زندگی خود برای ابتلا به بیماری‌های مزمن غیرواگیر از قبیل سکته قلبی و مغزی و سرطان ‌ها ندارند. پژوهش­‌ها نشانگر وضعیت نامناسب سلامت مردان و عدم تمایل به اصلاح این روند است.

به گزارش سالم خبر، محمد اسماعیل مطلق رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور در نشست این دبیرخانه با حضور نمایندگان دستگاه‌ها افزود: حدود ٥٤ درصد از مردان بالای  ١٨ سال کشور دچار چاقی و اضافه وزن و حدود ٢٥ درصد از آنان دارای فشار خون بالا هستند. همچنین حدود ١٩ درصد از مردان بالای ٢٥ سال دارای چربی خون بالا بوده و حدود ١٠ درصد از دیابت رنج می­‌برند.  

وی اظهار تاسف کرد که با افزایش سن میزان شیوع فشار خون بالا در بین مردان روند افزایشی دارد که با توجه با بالا رفتن سن جامعه بایستی نگاه ویژ ه‌ای به این معضل شود. این مشکلات هم در حوزه سلامت جسمی و هم در حوزه سلامت روان در اغلب کشورهای جهان و ایران قابل تأمل و ریشه ‌یابی است.

تدوین سند ملی سلامت مردان

وی با اشاره به تدوین سند ملی سلامت مردان تصریح کرد: سند ملی سلامت مردان ایران توسط جمع کثیری از استادان دانشگاه‌ها و نمایندگان سازمان ها و ارگان ‌های ذی نفع تدوین شده و پس از تصویب در شورای عالی سلامت و امینت غذایی و آماده شدن برنامه عملیاتی برای اجرایی کردن آن در سطح کشور، گام مهمی در جهت بهبود سلامت مردان جامعه، کاهش مرگ و میر این گروه جنسی و در نهایت تحکیم بنیان خانواده برداشته می‌شود.

مطلق اظهار داشت: سند ملی سلامت مردان ایران در زمانی بیش از دو سال توسط دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس و جمعی از استادان برتر دانشگاه ها و نمایندگان حوزه های مرتبط و دستگاه‌های ذینفع تدوین و در سومین جلسه کمیسیون دائمی ذیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مطرح شده و با انجام بازنگری بر روی آن، برای ارائه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی آماده می‌شود.

مردان به دلیل هراس از پزشکی به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند

سیدجلیل حسینی رییس مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری نیز در این نشست گفت: مردان به دلایل متعددی همچون هراس از پزشکی و مشغله کاری کمتر به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و علایم بیماری را نادیده می ‌گیرند که این مساله باعث افزایش عوارض بیماری و خطر مرگ و میر در آن ‌ها می ‌شود.  

ضرورت تدوین بسته خدمتی سلامت مردان 

وی اظهار داشت: در مراکز بهداشتی درمانی کشور به طور عموم فشارخون، قد و وزن، آزمایشات لازم برای تشخیص زودهنگام سرطان روده، رحم، پستان و سایر عوامل خطر بیماری ‌های غیرواگیر برای زنان در قالب بسته ‌های خدمتی ارائه می ‌شود ولی متأسفانه برای مردان به طور مشخص بسته خدمتی تعریف نشده است.  

حسینی تصریح کرد: نقاط ضعف بسیاری در زمینه سلامت مردان وجود دارد که باید با برنامه‌ریزی دقیق، هوشمندانه و وسیع با همکاری همه سازمان ‌ها مرتفع شود و تصویب سند سلامت مردان ایران می‌تواند راهگشای برخی از این مشکلات باشد.
کد مطلب : ۱۲۲۸۳
نام شما

آدرس ايميل شما