۰
حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

با قیمت‌گذاری دستوری دارو مخالفیم

برخی مشکلات حوزه دارو مربوط به دخالت‌های وزارت صمت است
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۱۲۱۸۱
با قیمت‌گذاری دستوری دارو مخالفیم
سالم‌خبر: مجلس با لغو قیمت‌گذاری دستوری در حوزه دارو موافق است، ما معتقدیم نباید قیمت‌گذاری دستوری وجود داشته باشد.

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با سالم‌خبر در پاسخ به سوالی درباره‌ی تصمیم‌گیری درباره امور بازرگانی و اقتصادی حوزه سلامت و خواسته برخی از تولیدکنندگان مبنی بر سپرده شدن این امور به وزارت صمت بیان کرد: این وزارت بهداشت و درمان است که باید تشخیص دهد چه اقلامی باید صادر شود یا تصمیماتی از این دست را بگیرد. دخالت‌های بی‌جای بسیاری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر است که متاسفانه در حوزه
سلامت ایجاد مشکل کرده است. بسیاری از مشکلاتی که امروز در حوزه دارو داریم به خاطر مسائلی‌ است که در وزارت صمت اتفاق می‌افتد. در وزارت صمت تشکیلاتی در رابطه با تجهیزات پزشکی یا برخی از اقلام مربوط به بسته‌بندی دارو درست کرده‌اند و در این حوزه‌ها دخالت می‌کنند. این دست فرم‌ها را وزارت صمت پیگیری می‌کند درحالی که این موضوعات باید در وزارت بهداشت پیگیری شود.

وی افزود: مهم نیست که متولی بازرگانی کیست. در سیاست‌های ابلاغی رهبری متولی سلامت در کشور وزیر بهداشت و درمان است. بنابراین در مورد آنچه که به سلامت ارتباط
پیدا کند، تصمیم گیرنده اصلی باید وزیر بهداشت و درمان باشد.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به محدودیت‌های صادراتی گفت: وزارت بهداشت و درمان ابتدا باید مشکلات داخل کشور را حل کرده و بعد اجازه صادرات دهد. ما معتقدیم که در صورتی که تولیدات ما از کیفیت خوبی برخوردار باشند و همچنین نیاز داخلی برطرف شود، صادرات کمک‌کننده خواهد بود. اگر اجازه صادرات دارویی هم داده نمی‌شود به علت نیازی است که در داخل کشور به آن دارو وجود دارد.

وی با تاکید بر مضرات قیمت‌گذاری دستوری دارو عنوان کرد: ما باید تلاش کنیم
که مشکلات تولید دارو را برطرف کنیم. امروز مشکلات زیادی صنعت داروی کشور را درگیر کرده است. بخش بزرگی از این مشکلات به علت قیمت‌گذاری دستوری است که موجب می‌شود تولید برخی داروها برای تولیدکنندگان داخلی به صرفه نباشد و دولت مجبور به واردات آنها شود و یا اینکه کیفیت داروها کاهش پیدا کند. کمیسیون بهداشت مجلس در حال پیگیری و رصد این موضوع در کمیته دارویی و همینطور با وزارت بهداشت است که بالاخره تکلیف تولید داروی کشور مشخص شود. ما لغو قیمت‌گذاری دستوری موافقیم و معتقدیم نباید قیمت‌گذاری دستوری وجود داشته باشد.

شهریاری
در پایان خاطرنشان ساخت: در این زمینه خلأ قانونی وجود ندارد. این نیز از سیاست‌های ابلاغی رهبری است که ما باید در حوزه دارو به جایی برسیم که بتوانیم صادرات داشته باشیم و از طریق صادرات ارز مورد نیاز برای واردات دیگر داروها را تامین کنیم. ما خلا قانونی نداریم و اگر دولت قوانین را اجرا کند مشکلی نخواهد بود. در دو سال گذشته به خاطر شیوع کرونا وزارت بهداشت و درمان درگیر مشکلات زیادی شد و به اجرای قوانین مدنظر مجلس نرسیدند. امیدواریم با فروکش شدن کرونا در کشور وزارت بهداشت و درمان بتواند به وظایف اصلی خود بپردازد.
 
کد مطلب : ۱۲۱۸۱
نام شما

آدرس ايميل شما