۰

خلخالی‌ها سه برابر بیش از حد معمول نمک می‌خورند

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۱۲۱۶۳
خلخالی‌ها سه برابر بیش از حد معمول نمک می‌خورند
سالم خبر: سرپرست دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال گفت: مصرف نمک توسط مردم در این شهرستان سه برابر استانداردهای تعریف شده برای مصرف نمک روزانه برای افراد سالم است.

به گزارش سالم خبر، عمران خسروی سرپرست دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال در آیین نواخته شدن زنگ هفته سلامت در دبیرستان حضرت معصومه (س) شهر خلخال اعلام کرد: مصرف بیش از اندازه نمک در این شهرستان موجب افزایش بیماری‌های فشار خون و در نهایت مرگ و میر ناشی از ابتلا به این نوع بیماری قلبی و عروقی شده است.

وی با بیان اینکه استاندارد مصرف نمک برای یک فرد سالم 3 تا 5 گرم در روز است، اظهار داشت: بررسی وضعیت تغذیه در خلخال حاکی از مصرف میانگین بیش از 10 گرمی نمک توسط هر یک از افراد در این شهرستان است.

سرپرست دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال ضمن هشدار نسبت به عواقب وخیم مصرف بی‌رویه نمک افزود: مصرف نمک موجب بروز بیماری فشار خون بالا در سنین مختلف شده و منجر به بروز سکته‌های قلبی و مغزی و از دست دادن کلیه می‌شود.

خسرو یادآورشد: براساس تحقیقات صورت گرفته هم اکنون مردم ایران دو برابر مردم سایر کشورهای جهان نمک مصرف می کنند و این در حالی است که مصرف شکر هم در ایران شش برابر شکر مصرفی توسط مردم سایر نقاط جهان است.

سرپرست دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی خلخال با بیان اینکه بیماری های قلبی و عروقی عامل اول مرگ میر در ایران محسوب می‌شود افزود: چاقی، اضافه وزن، چربی بالا، قند خون بالا، فشار خون بالا، بیماری‌های متابولیکی  وتنفسی از جمله بیماریهای غیر واگیردار قلبی و عرقی امروزی جامعه ما محسوب می‌شوند که به علت عدم رعایت تغذیه سالم، مصرف دخانیات و کم تحرکی بر افراد عارض می شود.

وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی بهداشت وسلامت، (سلامت ما سلامت سیاره ما ) از سوی سازمان جهانی بهداشت انتخاب شده است، اظهار کرد: براساس تعهد داده شده از سوی همه کشورهای جهان از جمله ایران تا سال 2025 باید امار ابتلا به بیماری‌های غیرواگیردار قلبی و عروقی 25 درصد کاهش یابد.

خسروی ادامه داد: برای دست‌یابی به این هدف و اجرای تعهد خود در قبال کاهش آمار بیماران قلبی وعروقی نیازمند همکاری مردم، رعایت تغذیه همراه با فعالیت روزانه حداقل 20 الی 30 دقیقه افراد هستیم.

سرپرست دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خلخال ترویج فرهنگ و عادت بد غذایی، بویژه مصرف بی‌رویه نمک را از جمله عوامل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیردار قلبی و تنفسی فشار خون بالا در این شهرستان دانست و گفت: برای پرهیز از ابتلا به این بیماری تغییر عادت و کاهش مصرف نمک به عنوان سم سفید در بین اقشار مختلف ضروری است.

 
 
 
کد مطلب : ۱۲۱۶۳
نام شما

آدرس ايميل شما