۰

مبتلایان به سنگ کلیه مجاز به روزه‌داری نیستند

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۱۲۰۴۹
مبتلایان به سنگ کلیه مجاز به روزه‌داری نیستند
سالم خبر: عضو انجمن اورولوژی زنان ایران با اشاره به اینکه افراد گرفتار کاهش کارکرد کلیه نباید روزه بگیرند، گفت: افرادی که در حال حاضر سنگ کلیه دارند، نباید روزه بگیرند.

به گزارش سالم خبر، مهری مهراد، عضو انجمن اورولوژی زنان ایران درباره روزه داری بیماران اظهار داشت: بر اساس مطالعات پزشکی و علمی جهانی و بین‌المللی که در کشورهای مختلف از جمله آمریکا و فرانسه انجام گرفته یکی از بهترین روش‌های درمانی کبد چرب، فشارخون بالا و کاهش وزن انجام روزه متناوب است یعنی به این صورت که فرد ۱۶ ساعت از روز را هیچ غذا و نوشیدنی و آب مصرف نکند و پس از ۸ ساعت مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تثبیت قند خون، کنترل حافظه و بهتر شدن حافظه و شستشوی کبد از فواید روزه داری است، گفت: به شرط اینکه در فاصله افطار تا سحر افراد مایعات لازم را بنوشند ایام روزه‌داری فرصت مناسبی برای آب شدن چربی‌ها و حفظ سلامت کبد و قند خون و بیماری‌های دیگر است.

رئیس کمیته نورویورولوژی ایران در پاسخ به این پرسش که چه کسانی نباید روزه بگیرند، گفت: افرادی که کاهش کارکرد کلیه دارند، افزایش کراتین خون در آنها وجود دارد نباید روزه بگیرند همچنین افرادی که در حال حاضر دیالیز می‌شوند و یا کسانی که عفونت ادراری دارند به دلیل اینکه باید مایعات فراوان بنوشید و آنتی بیوتیک مصرف کنند روزه داری برای آنها مناسب نیست.

مهراد با اشاره به اینکه افرادی که در حال حاضر سنگ کلیه دارند و سنگ آنها درمان نشده باید حتماً از روزه‌داری اجتناب کنند. ناگفته نماند افرادی که روزه می‌گیرند و دچار سوزش ادراری هستند این مسئله حکایت از دو موضوع برای آنها دارد یا نشان می‌دهد که آنها کم آب در فاصله افطار تا سحر می‌نوشند و یا اینکه دارای عفونت ادراری هستند که این قضیه باید علت‌یابی شود و پس از درمان نسبت به روزه داری اقدام کنند.

وی بیان داشت: کسانی که دیابت دارند به ویژه افرادی که انسولین مصرف می‌کنند به دلیل اینکه میزان مصرف غذا و قند خون آنها باید کنترل شود روزه برای آنها مناسب نیست ولی بیماران دیابتی که روزانه یک تا دو قرص مصرف می‌کنند اگر قرص‌های قند خود را در سحر و افطار می‌کنند روزه داری برای آنها مشکلی نخواهد داشت.

مهراد با اشاره به اینکه افراد گرفتار تیروئید پرکار روزه داری برای آنها مناسب نیست، گفت: البته این قضیه برای بیماران کم کاری تیروئید متفاوت است و می‌توانند این بیماران نسبت به روزه داری اقدام کنند.

رئیس کمیته نورویورولوژی ایران خاطرنشان کرد: کسانی که داروهای متعدد مانند داروهای فشارخون داروهای درمان سرطان و یا بیماری‌های دیگر را مصرف می‌کنند و یا عمل جراحی کلیه انجام داده و استنت در کلیه آنها وجود دارد باید نسبت به انجام روزه‌داری امتناع کنند.

وی گفت: همچنین افرادی که زخم معده فعال دارند، گرفتار عفونت‌های حاد مانند سرماخوردگی آنفلوانزا و کرونا هستند و یا در دوره نقاهت این بیماری هستند نباید روزه بگیرند همچنین افرادی که گرفتار سینوزیت حاد، اسهال، التهاب مفصل و آرتروز هستند روزه داری برای آنها مناسب نیست.
کد مطلب : ۱۲۰۴۹
نام شما

آدرس ايميل شما