۰
وزیر بهداشت:

ایران جزو ۱۰ کشور قوی در مبارزه با کرونا است

تاریخ انتشار :
شنبه ۶ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب : ۱۱۹۱۰
ایران جزو ۱۰ کشور قوی در مبارزه با کرونا است
سالم خبر: وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر جزو ۱۰ کشور قوی در مبارزه با کرونا هستیم؛ در موج ششم کرونا، ایران از حیث مرگ و میر، در رتبه ۵۷ دنیا قرار گرفت که این موفقیت با تلاش جمعی حاصل شد.

به گزارش سالم خبر،‌ بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در دیدار نوروزی با کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران، ضمن تبریک سال نو و خداقوت به کادر بهداشت و درمان کشور که حتی در ایام تعطیل نیز فعال هستند، گفت: دانشگاه ایران، نام زیبایی دارد و به نام کشورمان عزیزمان ایران، مزین گشته و جای خرسندی است که با این نامگذاری، نام ایران در بین دانشگاه های کشور احیا شده است.
 
وی افزود: در زمان قبل از انقلاب، علیرغم اینکه ما به خارجی ها وابسته بودیم، اما کسی ایران را نمی شناخت و مشکلات زیادی داشتیم. اکنون برخی تصور می کنند که اگر به کشورهای دیگر وابسته شویم، پیشرفت می کنیم؛ درحالیکه در زمان قبل از انقلاب وابسته بودیم و هیچ پیشرفتی نکردیم. کما اینکه آمریکایی ها سالها در افغانستان حاکم بودند، اما جز خرابی و ویرانی، آثاری برجای نگذاشتند.
 
عین اللهی ادامه داد: قبل از انقلاب، بسیاری از رشته ها و مقاطع در کشورمان وجود نداشت؛ اما امروزه ایران را با نام امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و شهید حاج قاسم سلیمانی می شناسند. امروزه در ایران پیشرفت های زیادی در بسیاری از زمینه ها از جمله همین مقابله با کرونا اتفاق افتاده و ایران، خود را به جهانیان اثبات کرده است. ما در حال حاضر جزو ۱۰ کشور قوی در مبارزه با کرونا هستیم؛ در موج ششم کرونا، ایران از حیث مرگ و میر، در رتبه ۵۷ دنیا قرار گرفت که این موفقیت با تلاش جمعی حاصل شد.
 
وی، بزرگترین عامل رشد دانشگاه ها را نیروی انسانی عنوان و تصریح کرد: تجهیزات، دانشجو، اساتید و امکانات و مسائل مالی در رشد دانشگاه ها مهم هستند، اما مهمترین عامل پیشرفت دانشگاه ها، نیروی انسانی حرفه ای، خبره و دانشمند است. البته نباید از سیستم های جدید و به روز نیز غافل شد.
 

۸۰۰ مرکز تحقیقاتی داریم، اما کارکردی که باید داشته باشند، ندارند


وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تقدیر و تشکر حضرت آقا از کادر سلامت کشور برای ما مسئولیتی دو چندانی ایجاد کرده است که تلاش مان را تداوم ببخشیده و قدر این لطف را بدانیم. جای بسی افتخار است که ایشان بر موضوع دانش بنیان تاکید کرده اند و این موضوع مسئولیت مان را افزایش می دهد. ما ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی داریم، اما کارکردی که باید داشته باشند، ندارند. تلاش جمعی باید صورت گیرد تا دانش بنیان بر جای خود بنشیند. در این ۴۳ سال پس از انقلاب اسلامی ثابت شد که اگر روی پای خود نایستیم و مستقل نشویم، همیشه در تهدید خواهیم بود. لذا باید تا جایی پیش رویم که مثلا هیچ قلم دارویی در کشور کمبود نداشته و خودکفا شویم. در دوران کرونا شش مرکز، تولید واکسن را با انواع پلتفرم ها از سر گرفتند که نشان دهنده قدرت ما در پیشرفت و خودکفایی است. دانشگاه باید با صنعت عجین شود.

تدوین برنامه "عدالت و تعالی نظام سلامت"

 
عین اللهی گفت: برنامه وزارت بهداشت "عدالت و تعالی نظام سلامت" است که تدوین شده و در این برنامه بر مبحث عدالت تاکید ویژه ای شده است.
 
وی گفت: یکی از مسائلی که با آن روبرو هستیم، مبحث بهره وری است. در حال حاضر ۱۰۰۰ بیمارستان و ۱۵۰ هزار تخت و ۵۰۰ هزار پرسنل در کشور داریم، اما با وجود این منابع، فقط یک چهارم بهره وری داریم و  باید از منابع و ظرفیت های موجود نهایت بهره را ببریم.
 
وزیر بهداشت تاکید کرد: مبحث بعدی که باعث رشد دانشگاه ها می شود، این است که باید سمتی برویم که در بیمارستان ها، مراکز بالینی و مراکز تحقیقاتی مان، علوم پایه نیز حضور داشته باشند. قابل قبول نیست در مراکز تحقیقاتی فقط بر علوم بالینی تاکید شود، این در حالی است که علوم بالینی به علوم پایه وصل بوده و بدون علوم پایه رشد مرکز تحقیقاتی امکان پذیر نخواهد بود.
 
بنا بر گزارش وبدا، وی با بیان اینکه مدیریت صحیح و اصولی وابسته با دو اصل "تخصص و تعهد" است، گفت: یک مدیر خوب هر دو وجهه را باید داشته باشد که خوشبختانه در دانشگاه ایران این شاخصه ها وجود دارد.


نباید فقط به چاپ مقاله بسنده کنیم باید ریل گذاری جدیدی انجام دهیم

وزیر بهداشت در دیدار با کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: ما سال ۱۴۰۱ را با فرمایشات مقام معظم رهبری آغاز کردیم و رضایت ایشان از فعالیت های جامعه سلامت کشور، نقطه عطفی برای ما بود و به همان اندازه تکلیف مان فزون و مسئولیت مان سنگین تر می شود. مقام معظم رهبری نسبت به علم و دانش حساسیت خاصی داشته و همیشه جامعه علمی را مورد تکریم قرار می دهند. 

وی افزود: دانشگاه جای دانش و دانشمند است، اگر هر کدام از ما توفیق پیدا کردیم که در دانشگاه ایفای نقش کنیم به دلیل همین خصیصه است. ما برای رشد کشورمان نیاز به دانشمند داریم. کشور ما در بسیاری از زمینه ها خوش درخشیده است؛ به ویژه در زمینه کرونا جزو ۱۰ کشور برتر مبارزه با کرونا در دنیا بوده ایم.

دکتر عین اللهی خاطرنشان کرد: در سالهای قبل از انقلاب کشورمان آنچنان شناخته شده نبود، اما امروزه ایران با نام امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، شناخته شده است. 

وی ضمن تاکید بر ضرورت پیشرفت حوزه دانش بنیان در کشور، گفت: مقام معظم رهبری بر موضوع دانش بنیان تاکید کرده اند و ما نیز باید در این مسیر گام های موثرتری برداریم تا خودکفا شویم. امروزه دانش بنیان برای ما یک تکلیف شرعی است و باید دانش و پژوهش خود را به سمت دانش بنیان شدن پیش ببریم و از مراکز تحقیقاتی کاربردی تر استفاده کنیم. اکنون مقاله دیگر یک وسیله است و هدف نیست و نباید فقط به چاپ مقاله بسنده کنیم. باید ریل گذاری جدیدی انجام دهیم. در برخی دانشگاه ها شهرک علم و فناوری پیش بینی می کنند که ایده بسیار خوبی است. 

وی گفت: در سال جاری در موضوع دارو، ارز ترجیحی برداشته شده و شرکت ها دیگر معطل دریافت مواد اولیه با ارز ترجیحی نیستند. زیرا پروسه ای زمان بر بود. در موضوع واکسن کرونا نیز پیشرفت زیادی داشتیم. 

وزیر بهداشت در این جلسه، در مورد مباحث بین رشته ای، بهره وری مفید از امکانات موجود، اتصال علوم بالینی و پایه در مراکز تحقیقاتی و مدیریت تخصصی، مباحثی عنوان کرده و در خصوص هوشمند کردن اورژانس ها گفت: اورژانس برای ما یک اولویت است. خوشبختانه با هوشمند کردن اورژانس ها هر اتفاقی در هر نقطه از کشور رخ دهد، اورژانس سریعا مطلع می شود. امسال علیرغم اینکه حوادث ترافیکی افزایش پیدا کرده، تلفات از سالهای قبل کمتر است. دلیلش این است که سیستم اورژانس ها توسعه پیدا کرده است. 

وی در پایان در خصوص فعالیت های نوروزی حوزه بهداشت گفت: در ایام نوروز کادر بهداشت تلاش بسیاری کردند. با این حجم مسافر در شهرهای مختلف، نظارت های مکرر از سوی بهداشت محیط مورد غفلت واقع نشد و از این بابت باید از آنها تشکر کنیم.

 
کد مطلب : ۱۱۹۱۰
نام شما

آدرس ايميل شما