۱
علی ایمانی، عضو هیات علمی گروه اقتصاد سلامت دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

10 درصد انحراف در تخصیص ارز ترجیحی 4500 میلیارد تومان رانت در جیب گروه‌های خاص!

بخش نخست
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۲
کد مطلب : ۱۱۶۴۱
10 درصد انحراف در تخصیص ارز ترجیحی 4500 میلیارد تومان رانت در جیب گروه‌های خاص!
 سالم‌خبر: یک انحراف 10 درصدي در تخصیص ارز ترجیحی می‌تواند منجر به رانت 4500 ميليارد توماني براي گروهایی خاص شود. براساس پیمایش‌های مقطعی در سال‌های اخیر با تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای مختلف از جمله دارو بطور میانگین از هر یک هزار واحد ۷۵۰ واحد آن به رانت خواری و تنها ۲۵۰ واحد آن به دست مصرف کننده واقعی و گروه هدف رسیده است. ضمن آنکه وجود نقص در نظام تولیتی دارو در ایران موجب شده ارز ترجیحی به عامل شکل گیری پدیده قاچاق معکوس دارو در کشور تبدیل شود.
 
علی ایمانی عضو هیات علمی گروه اقتصاد سلامت دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و عضو انجمن علمی مدیریت و اقتصاد داروی کشور در حاشیه‌ی نشست تخصصی بررسی سیاست تخصیص ارز ترجیحی در لایحه بودجه 1401 و تاثیرات آن بر بازار دارو در گفت‌وگو با سالم‌خبر، با اشاره به نتایج اجرای سه ساله طرح اختصاص ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای برخی کالاهای اساسی از جمله دارو و تجهیزات پزشکی به تبعات منفی  آن بر اقتصاد کشور و فراهم آوردن بستر رانت و فساد و شکل گیری پدیده امضاهای طلایی اشاره کرد و گفت: به رغم اهداف اجرای این سیاست که جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای مشمول و تضمین دسترسی بیماران به داروهای اساسی بود اما آمار ارائه شده از سوی کارشناسان نشان می‌دهد که متوسط افزایش قیمت کالاهای مشمول ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی حتی در مواردی بیش از کالاهای خارج از شمول ارز ترجیحی بوده است.

وی ادامه داد: به عنوان اولین مساله در این‌باره باید به نامشخص بودن منطق تعیین
عدد ۴۲۰۰ تومان برای قیمت دلار از سوی دولت و مبنای محاسبه آن اشاره کرد. ضمن آنکه در فرایند تخصیص ارز ترجیحی مشکلات اساسی جمله عدم خرید راهبردی، وجود انگیزه برای واردات غیرضروری و دارای مشابه داخلی، توزیع ناعادلانه و نامتقارن یارانه تخصیصی بین بیماران با دهک های مختلف درآمدی وجود دارد که به رغم تحمیل هزینه‌های سنگین به دولت (هزینه روزانه یک‌هزار میلیارد تومانی) موجب کاهش توان رقابت‌پذیری تولیدکنندگان داخلی و به دنبال آن از دست رفتن رفاه کل جامعه شده است.

ایمانی همچنین افزود: برآوردهای کارشناسان نشان می‌دهد در بازه زمانی سه ساله اجرای سیاست ارز ترجیحی رقمی حدود 217 هزار ميليارد تومان يارانه پنهان ارزي که چیزی معادل نيمي از منابع بودجه عمومي، یک و نيم برابر درآمدهاي نفتي و پنج برابر يارانه نقدي در سال 1398 بوده است به افراد و گروههای خاص تعلق گرفته است.
 
وی درباره‌ی لایحه بودجه 1401 و تاثیرات احتمالی آن بر بازار دارو گفت: مهم‌ترین ویژگی‌ لایحه بودجه 1401 ، انعطاف آن در برابر شرایط احتمالی (حفظ یا حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی) است. براساس محاسبات سازمان برنامه و بودجه کشور، با حذف ارز ترجیحی، حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان منابع آزاد خواهد شد. اما نکته‌ی حایز اهمیت دراین باره نامشخص بودن ساز و کار بازتوزیع این منابع آزاد شده در میان گروههای آسیب‌پذیر و بیماران نیازمند است.
 
ایمانی ادامه داد: براساس محاسبات سازمان غذا و دارو فقط برای جبران حذف ارز 4200 در حوزه دارو حداقل 86 هزار میلیارد تومان مورد نیاز
است. به بیان دیگر  نیاز ارزی سالیانه دارو  رقمی حدود ۴ میلیارد دلار است. این در حالی است که برخلاف بند 3 تبصره یک قانون بودجه سال 1400 که هشت میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات دارو و کالاهای اساسی تعیین شده بود در لایحه پیشنهادی دولت برای سال آینده از این بند خبری نیست. همچنین در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۱۰۶هزار میلیارد تومان برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو و خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شده است. طبق برآوردهای کارشناسان مجموعا 150 هزار میلیارد تومان منابع  (کالای اساسی60 همت، دارو60 همت و خرید تضمینی گندم30 همت)  برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی به ‌منظور حفظ ثبات پرداخت از جیب مردم موردنیاز است.

این عضو هیات علمی گروه اقتصاد سلامت دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز همچنین اظهار داشت: بر اساس اظهارنظرهای مختلف مقرر شده است منابع آزاد شده ناشی از مابه‌التفاوت حذف ارز ترجیحی دارو به سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص یابد تا در انتهای زنجیره تامین دارو بیماران دچار افزایش هزینه‌های ناشی از افزایش قیمت دارو نشوند و بخشی از سرانه حق بیمه افراد فاقد بیمه سلامت نیز توسط منابع آزاد شده تأمین مالی ذیل ساز و کار آیین‌نامه بند (الف) ماده ۷۰ قانون برنامه ششم پرداخت شود. برای نیل به این هدف مستلزم شناسایی سریع و کامل خانوارهای فاقد هر نوع پوشش بیمه ای که بر اساس برآوردهای موجود نزدیک ده میلیون نفر را شامل می‌شوند و عمدتا هم متعلق به دهک های پایین درآمدی در جامعه می‌باشند.
 
کد مطلب : ۱۱۶۴۱
نام شما

آدرس ايميل شما