۰
کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان:

واکسن‌های اهدایی به یمن، سوریه و افغانستان آسترازنکا نیست

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب : ۱۱۴۶۸
واکسن‌های اهدایی به یمن، سوریه و افغانستان آسترازنکا نیست
سالم‌خبر: معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: هیچ‌کدام از واکسن‌های اهدایی به سه کشور یمن، سوریه و افغانستان آسترازنکا نخواهد بود، چرا که مردم به این واکسن نیاز دارند و اگر قرار باشد واکسنی جز آسترازنکا هدیه داده شود، می‌توان آن را به کشورهای دیگر فرستاد. 

کمال حیدری در مورد ساخت واکسن انحصاری و داخلی برای سویه اومیکرون گفت: کمیته علمی و کمیته واکسن براساس مطالعات و مستندات اثربخشی واکسن‌ها را بررسی می‌کنند، اما تاکنون هیچ واکسن انحصاری برای سویه اومیکرون تولید نشده است. در این‌باره یکی از شرکت‌های داخلی
هم اقدام به ساخت واکسنی ضداومیکرون کرد، اما اینقدر سرعت انتشار این ویروس بالاست که زمان تولید و عرضه را از هر واکسنی می‌گیرد. نکته مهم این است که همین واکسن‌های موجود هم تا ۲۵برابر ایمنی بیشتر ایجاد می‌کنند و با تزریق دوز سوم بیش از ۸۰درصد ایمنی در جامعه افزایش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل واکسن‌های موجود در کشور چه تولید داخل و چه خارجی‌ها کفایت می‌کنند و شرکت‌های خوب تولیدکننده هم توانسته‌اند به اندازه کافی واکسن در اختیار ما قرار دهند.

وی همچنین در مورد اهدای واکسن های اهدایی ایران که واکنش های بسیاری در پی داشت عنوان کرد: به هیچ عنوان
واکسن‌های اهدایی، آسترازنکا نخواهد بود؛ چراکه خودمان به این واکسن برای سفرهای بین‌المللی مردم نیاز داریم. ما به اندازه کافی واکسن‌های دیگر در اختیار داریم و اگر قرار باشد واکسنی جز آسترازنکا به ما هدیه شود، می‌توانیم بخشی از آنها را اهدا کنیم.
 
حیدری با تاکید بر اینکه تنها نیاز ما واکسن در حال حاضر واکسن آسترازنکاست تاکید کرد: واکسن‌های داخلی، کیفیت خوبی دارند و تولید آنها هم نیاز ما را تامین می‌کند؛ به همین دلیل لزومی به خرید واکسن‌ها نیست. تنها نیاز ما به واکسن خارجی اکنون آسترازنکاست محدود بودن سفرهای خارجی با واکسن‌های دیگر و تأیید
این واکسن است. هم‌اکنون حتی واکسن جایگزین آسترازنکا در کشور وجود دارد و اگر برخی محدودیت‌ها نبود، در این‌باره هم مشکلی نداشتیم. اما برخی افراد برای سفرهای بین‌المللی محدودیت سفر به‌دلیل نوع واکسن دارند و باید حتما آسترازنکا تزریق کنند؛ به همین دلیل این واکسن همچنان تامین خواهد شد. البته به‌صورت مکرر مکاتباتی برای دریافت مجوز از سازمان بهداشت جهانی انجام داده‌ایم؛ حتی درباره سینوفارم هم با وجود تزریق یک و نیم میلیارد در کل جهان هنوز این مجوز صادر نشده است. منتظر اعلام نتیجه از سوی سازمان بهداشت جهانی و اعلام ارسال مدارک فنی هستیم.
کد مطلب : ۱۱۴۶۸
نام شما

آدرس ايميل شما