۰

موارد ابتلا به زوال عقل تا ۲۰۵۰ سه برابر می شود

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۱۱۴۳۰
موارد ابتلا به زوال عقل تا ۲۰۵۰ سه برابر می شود
سالم خبر: بر اساس یک مطالعه جدید، در سراسر جهان، حدود ۱۵۳ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ به زوال عقل مبتلا خواهند شد.

به گزارش سالم خبر به نقل از مدیکال نیوز، عوامل خطر مانند سیگار کشیدن، چاقی، و قند خون بالا می‌تواند عامل تقریباً ۷ میلیون مورد از موارد ابتلاء به زوال عقل باشند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، دمانس (زوال عقل) را به عنوان یک اصطلاح کلی برای "اختلال در توانایی به خاطر سپردن، فکر کردن، یا تصمیم گیری که در انجام فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد می‌کند" توصیف می‌کند.

زوال عقل بخشی مورد انتظار از پیری نیست، بلکه ناشی از هر یک از انواع بیماری‌ها یا آسیب‌هایی است که بر مغز تأثیر می‌گذارد. این بیماری پیشرونده و هفتمین علت مرگ و میر در سراسر جهان است.

این بیماری افراد را به طور متفاوتی تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما کارشناسان به طور کلی سه مرحله را طبقه بندی می‌کنند:

• مرحله اولیه: این مرحله با فراموشی و از دست دادن زمان و مکان مشخص می‌شود.

• مرحله میانی: علائم اولیه آشکارتر می‌شوند، ارتباط ممکن است دشوار شود، و تغییرات در رفتار ممکن است با افزایش فراموشی و سردرگمی در خانه همراه باشد.

• مرحله بعدی: این مرحله با وابستگی و عدم فعالیت تقریباً کامل مشخص می‌شود.

موارد زوال عقل در حال افزایش است و از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶، ۱۱۷ درصد افزایش یافته است. تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۱۹ در سراسر جهان ۵۷ میلیون نفر با زوال عقل زندگی می‌کردند.

بر اساس مطالعه اخیر انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۵۰ سه برابر شود و به ۱۵۳ میلیون نفر برسد.

محققان دریافتند که شیوع زوال عقل با افزایش سن نسبتاً ثابت است؛ این افزایش تا حد زیادی به دلیل رشد جمعیت و پیری جمعیت است. با این حال، آنها پیش بینی کردند که تا سال ۲۰۵۰، تقریباً ۷ میلیون مورد می‌تواند ناشی از عوامل سبک زندگی باشد.

مطالعات نشان داده اند که در صورت حذف عوامل خطر، تا ۴۰ درصد از تمام موارد زوال عقل قابل پیشگیری است.

افزایش تخمینی موارد زوال عقل در خاورمیانه و مناطق آفریقا بسیار بیشتر از موارد در اروپای غربی و منطقه آسیا و اقیانوسیه است بطوریکه در شمال آفریقا و خاورمیانه افزایش عظیم ۳۶۷ درصدی را نشان می‌دهند که تعداد موارد پیش بینی شده ۱۴ میلیون تا سال ۲۰۵۰ خواهد بود.
کد مطلب : ۱۱۴۳۰
نام شما

آدرس ايميل شما