۰

انتقال پذیری اُمیکرون ۱۰۵ درصد بیشتر از سویه دلتاست

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۱۱۳۸۸
انتقال پذیری اُمیکرون ۱۰۵ درصد بیشتر از سویه دلتاست
سالم خبر: دانشمندان فرانسوی در پژوهشی جدید اعلام کردند احتمالا انتقال پذیری سویه اُمیکرون ۱۰۵ درصد بیشتر از سویه دلتا باشد.

به گزارش سالم خبر، در پژوهشی جدید که ازسوی دانشمندان فرانسوی به انجام رسیده است، بیان شده سویه اُمیکرون کرونا ممکن است ۱۰۵ درصد بیشتر از سویه دلتا قابلیت انتقال پذیری داشته باشد.

این تحقیق که در پایگاه «medRxiv» منتشر شد، ۱۳۱ هزار و ۴۷۸ آزمایش در فاصله ۲۵ اکتبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفت. پایگاه medRxiv پایگاهی اینترنتی است که نسخه دیجیتال پژوهش‌های پزشکی، بالینی و علوم بهداشتی را که تکمیل شده، اما هنوز به چاپ نرسیده است، منتشر می‌کند.

این تیم تحقیقاتی، مدل‌های آماری را برای آزمایش‌های غربالگری مختلف و خاص و نیز توالی یابی کل ژنوم به انجام رساند.

در این پژوهش محققان فرانسوی شمار مبتلایان به سویه‌های اُمیکرون، آلفا و دلتا را برای یک دوره ۲۱ روزه مورد آزمایش قرار دادند. پس از این بررسی ها، مشخص شد تفاوت نرخ انتقال پذیری در افرادی که به سویه اُمیکرون مبتلا شده اند، در مقایسه با سویه دلتا، حدودا به ۱۰۵ درصد می‌رسد.

«ساموئل الیزون» (Samuel Alizon) از محققان مرکز تحقیقات میان رشته‌ای در زیست شناسی فرانسه (CIRB) گفت: ما تخمین می‌زنیم میزان انتقال پذیری سویه اُمیکرون بر سویه دلتا، بیش از ۱۰۵ درصد است.

او همچنین گفت: مدل سازی مبتنی بر همه گیر شناسی نشان می‌دهد در صورتی که حتی واگیری سویه اُمیکرون در مقایسه با دلتا کاهش یابد، افزایش تکثیر این سویه طبق برآوردی که ما از داده‌های بدست آمده داریم، می‌تواند فعالیت کرونا را در بیمارستان‌های فرانسه در وضعیتی وخیم و بالا نگه دارد؛ تازه این در صورتی است که این بیماری سبب نشود تا بیمارستان‌ها با بیش از ظرفیت گنجایش خود با بیماران روبرو شوند.

نتایج نشان می‌دهد شیوع بیماری کرونا با سویه‌های اُمیکرون و یا آلفا در میان جوان‌ها به نسبت سویه دلتا بالاتر است. این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت (WHO) سویه اُمیکرون را در ماه نوامبر «سویه نگران کننده» خوانده است. از آن زمان امیکرون در بیش از ۱۰۰ کشور شناسایی شده است.
کد مطلب : ۱۱۳۸۸
نام شما

آدرس ايميل شما