۲
محمد نعیم امینی فرد، عضو کمیسیون بهداشت

دولت جرات و جسارت برای عمل به تکالیف خود ندارد

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۵۱
محمد نعیم امینی فرد، عضو کمیسیون بهداشت مجلس
محمد نعیم امینی فرد، عضو کمیسیون بهداشت مجلس
سالم خبر: با پایان بررسی جزییات بودجه ۹۷ در کمیسیون تلفیق، متن گزارش این کمیسیون برای بررسی و اعلام پیشنهادات در فرصت ۱۰ روزه تقدم صحن علنی مجلس شد تا بررسی کلیات و جزئیات لایحه بودجه ۹۷ از یکشنبه هشتم بهمن ماه در دستور کار مجلس قرار بگیرد. در این میان برخی از بندهای بودجه حرف و حدیث های فراوانی را در میان کارشناسان بوجود آورد که یکی از آنها بودجه وزارت بهداشت و نظام سلامت کشور بود.

طی چند سال گذشته عدم تخصیص و یا حتی تحقق منابع پیش بینی شده برای اجرای طرح تحول نظام سلامت که بار مالی سنگینی هم برای دولت به همراه داشت، موجب شد این نظام به طور کلی مختل شود و دولت را با انبوهی از مطالبات انباشته در همه سطوح مواجه کند. حال سوال اینجاست که نظام سلامت کشور که به یکی از مکنده های بزرگ بودجه تبدیل شده در سال 97 سروسامان پیدا خواهد کرد.

محمد نعیم امینی فرد، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در این باره به سالم خبر می گوید بودجه ای که از سوی دولت برای وزارت بهداشت و نظام سلامت کشور تعیین شده بود حدود 25 هزار میلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق این رقم به حدود 31 هزار میلیارد تومان رسید. بطور مثال با توجه به بدهی های انباشته ای که در  بیمه سلامت کشور وجود داشت اصلاحاتی در بودجه انجام شد و با افزایش 50 درصدی بودجه پیشنهادی آن از محل اوراق خزانه به 7 هزار و 500 میلیارد تومان رسید. ضمن آنکه تلاش شد تا منابعی که تامین کننده بخشی از بودجه وزارت بهداشت است، مانند تخصیص از محل مالیات بر  ارزش افزوده و هدفمندی یارانه ها تثبیت شود.
 
با این حال او همچنان بودجه پیش بینی شده برای این بخش را کافی نمی داند و معتقد است وزارت بهداشت و نظام سلامت کشور نیازمند بودجه های بیشتری برای خدمت رسانی به مردم است.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به مشکلات تخصیص و عملکرد در حوزه وزارت بهداشت و نظام سلامت کشور، می افزاید در این بودجه پیشنهادی حتی منابع تامین کننده پرداخت ها به پرسنل فعال در این بخش برای سال های 96 و 97 اصلا در نظر گرفته نشده است و ما هم نتوانستیم منبعی برای آن بیابیم. ضمن آنکه پاداش
های بازنشستگان وزارت بهداشت هم از قبل باقی مانده است.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به بدهی های دولت  به بخش های مختلف نظام سلامت کشور و بدهی های این بخش ها به هم، آیا ردیف های بودجه تفکیک شده ای که بتواند جبران این بدهی ها را تاحدودی تضمین کند، وجود دارد، پاسخ داد ما ردیف های بودجه ای کاملا تفکیک شده نداریم و معتقدیم با توجه به بدهی 15 هزار میلیاردی وزارت بهداشت و حجم مشکلات و مطالبات این بخش، این بودجه به رغم افزایش ریالی اش نسبت به سال های گذشته و به شرط تحقق همه منابع آن، باز هم به شدت انقباضی است و نمی تواند پاسخگوی نیازهای این حوزه باشد.  

اما بحث های دیگری هم در کمیسیون تلفیق در حوزه بهداشت و درمان مطرح شد که خود جای اما و اگرهای بسیاری دارد. مثلا سخنگوی این کمیسیون اعلام کرد در این کمیسیون دولت مکلف شد بخشی از خدمات دارویی بیماران نازایی را مشمول بیمه سلامت قرار دهد و بخشی از هزینه بیماران متابولیک، ام اس، بال پروانه ای و اوتیسم را مانند بیماری های خاص محاسبه و پرداخت کند. این خبر هرچند بسیار مسرت بخش است و می تواند باری از دوش قشری از جامعه که درگیر این بیماری ها و هزینه های کمرشکن آنها هستند بردارد اما این سوال را بوجود می آورد که در حالی که همین الان هم نظام بیمه ای کشور با بدهی های سنگینی مواجه است و برای مثال بدهی آن به صنعت داوری کشور حدود 1800 میلیارد تومان است، آیا می تواند پاسخگوی تعهدات بیشتر باشد؟

امینی فرد هم با اعتراف به اینکه منابع این حکم به خوبی دیده نشده است می گوید طی چند سال گذشته تامین اعتبار بیماری های صعب العلاج از محل 10 درصد از درآمد هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته شده بود که عملکرد دولت در این زمینه بسیار ناامید کننده بوده و با تعلل در تحقق بخشیدن به آن نظام کشور را به شدت دچار اختلال کرد. او در ادامه می افزاید اگر عملکرد دولت در سال 97 در این زمینه واقعی باشد و 3700 میلیاردی که مکلف به تامین و تخصیص آن از این محل شده است را عملی کند مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت و گرنه بر بار سازمان های بیمه گر افزوده خواهد شد.
 
کد مطلب : ۵۱
نام شما

آدرس ايميل شما