۰

واکسن HPV تولید داخل تا سال آینده وارد واکسیناسیون ملی می‌شود

دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب : ۱۲۴۸
واکسن HPV تولید داخل تا سال آینده وارد واکسیناسیون ملی می‌شود
سالم خبر: وعده تولید واکسن HPV  در کشور اگر چه چندی پیش از سوی رییس انستیتو پاستوربه 3 تا 5 سال آینده وعده داده شده بود امابا اعلام خبر پیشرفت ۹۰ و ۷۰ درصدی تولید واکسن HPV ( پاپیلوم انسانی ) از سوی دو شرکت دانش بنیان ایرانی قرار است تا پایان سال آینده این محصول وارد بازار شود.

به گزارش سالم خبردکتر رضا ملک زاده ، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام کرد که کار تولید این واکسن ایرانی به زودی آغاز خواهد شد و در صورت دریافت مجوز از سال 98 احتمالا وارد واکسیناسیون ملی کشور قرار خواهد گرفت.

هزینه هر واکسن 750 هزار تومان

وی درباره ضرورت تولید واکسن های مورد نیاز کشور گفت: تولید هر واکسن داخلی برای عفونت های ویروسی و بیماری هایی که افراد باید در برابر آنها واکسینه شوند، یک موفقیت برای کشور است؛ چرا که واردات واکسن، هزینه های سرسام آوری دارد و بسیار گران به دست مصرف کننده داخلی می رسد. هزینه واکسیناسیون HPV برای هر فرد،  ۷۵۰ هزار تومان  و نرخ استفاده از این واکسن در کشور، ۴۳ هزار دز است ؛ بنابراین تحقیقات و تلاش ها برای تولید واکسنهای موثر و با کیفیت که این هزینه ها را به شدت کاهش دهد، قابل حمایت هستند.

اولویتهای تولید واکسن در ایران

معاون تحقیقات وزارت بهداشت درباره اولویت های تعریف شده در تولید واکسن های داخلی گفت: این اولویت بندی  د ر کشورها از جمله ایران از توصیه های سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با بیماری های در حال شیوع، سیاست های ملی سلامت و برنامه های کشوری واکسیناسیون، تبعیت و روند کاملا مشخصی را طی می کنند. بر این اساس تولید برخی واکسنها در اولویت نخست قرار دارند و برخی دیگر در اولویت بعدی هستند. اما تلاشهای علمی محققان داخلی برای تولید واکسن ها جزو هر اولویتی که باشند،قطعا در پاسخ به نیاز جامعه است و نمی توان حرکت علمی دانشمندان کشور را متوقف کرد.

به ثمر رسیدن فرایند تولید دو واکسن HPV ایرانی

ملک زاده سپس به واکسن های HPV در حال تولید توسط پژوهشگران  دو شرکت دانش بنیان ایرانی اشاره کرد و گفت:  واکسن ایرانی دو ظرفیتی HPV (سروتیپ های ۱۶ و  ۱۸ که نقش عمده ای در بروز سرطان دهانه رحم دارند) مشابه سرواریکس است و در مراحل آزمایشات بالینی و دریافت مجوز سازمان غذا و داروست و با دریافت مجوز، احتمالا از ابتدای سال ۹۸ وارد بازار می شود و دیگر واکسن چهار ظرفیتی HPV ( سروتیپ های ۶ ، ۱۱، ۱۶ و ۱۸) مشابه گارداسیل در مرحله آزمایشات حیوانی است و به  پیشرفت ۷۰ درصدی رسیده است .

وی افزود: از آن جا که برنامه های تشخیصی ویروسHPV تحت پوشش بیمه قرار ندارد، ساخت واکسن بیماری، ضمن آن که با کاهش قابل توجه هزینه ها، به نیاز داخلی پاسخ خواهد داد، تولید آن را از انحصار شرکتهای سازنده دنیا (گارداسیل و سرواریکس) خارج خواهد کرد و از سوی دیگر یک سرمایه گذاری ارزی برای کشور محسوب می شود؛ چرا که این واکسن دومین واکسن پرفروش دنیاست و ما می توانیم نیاز برخی کشورها را تامین کنیم.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، HPV  یا پاپیلوم انسانی، هم اکنون شایع ترین بیماری مقاربتی عصر حاضر است که به دلیل روابط  محافظت نشده رخ می دهد و مردان بیشترین عامل انتقال این بیماری هستند و مهمترین عواقب ابتلا به این ویروس،  بروز سرطان دهانه رحم است.

تخمین شیوع ۷ درصدی HPV در بین زنان کشور

دکتر ملک زاده به نتایجی از مطالعات مرتبط با شیوع  HPV در کشور اشاره کرد و گفت: نتایج برخی تحقیقات انجام شده در ایران شیوع کلی این ویروس در جمعیت زنان را حدود ۴ تا ۷ درصد تخمین زده می زند.

وی به مطالعه ای اشاره کرد که در سال ۱۳۹۲ انجام شده و در آن، ۳۰ هزار زن ۳۰ تا ۴۹ سال از جمعیت عادی ۴ شهرستان کشور نمونه گیری شدند و نتایج آن نشان داد نزدیک به ۳ هزار نفر HPV مثبت داشتند.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت: همچنین در سال ۲۰۱۷ گزارشی از «ICO HPV INFORMATION CENTRE » در مورد وضعیت HPV در ایران با استناد به نتایج مجموعه ای از مطالعات در چندین شهر جمع آوری و منتشر شد که نتایج آن نشان می دهد شیوع HPV در زنان مورد بررسی با سیتولوژی نرمال، ۷٫۴ درصد است و حدود ۲٫۸ درصد زنان در جمعیت عمومی، حامل ۱۶/۱۸HPVدر ترشحات دهانه رحمبودند.
دکتر ملک زاده همچنین اضافه کرد: یک مرور سیستماتیک بر روی ۱۴ مطالعه در ایران، شیوع HPV در بین زنان سالم در استانهای مختلف ایران را ۹٫۴ درصد اعلام کرده که در این میان، شیوع ۱۶HPV، ۲٫۳ درصد و شیوع ۱۸ HPV نیز ۱٫۷ بوده است.

ضرورت انجام مطالعات فراگیر برای شیوع HPV

وی البته خاطرنشان کرد: آنچه از یافته های منتشره بر می آید این است که تا کنون مطالعه فراگیری در کشور که بتواند با حجم نمونه قابل تعمیم ، شیوع HPV را در زنان و گروه های مختلف سنی نشان دهد وجود ندارد و از سویی اغلب مطالعات در کشور در زمینه HPV در موارد سرطان و تعیین ارتباط آن صورت گرفته است؛ در حالی که صورت دیگر بیماری، در زنان و مردان زیر ۳۰ سال است که خود را با بروز زگیل های آنوژنیتال با تبعات بسیار فراوان نشان می دهد.

دکتر ملک زاده این را  نیز یادآور شد که هم اکنون، زگیل های آنوژنیتال، توسط متخصصان زنان و متخصصان پوست بخوبی در بیماران مراجعه کننده، شناسایی شده و کاملا تحت درمان قرار می گیرند.

مرگ سالانه ۲۵۰ هزار زن در جهان بر اثر سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم  یکی از خطرناک ترین بیماری هایی است که ابتلا به ویروس HPV  یا پاپیلوم انسانی  علت اصلی آن است. علی رغم این که سرطان دهانه رحم قابل پیشگیری است، سالانه بیش از ۵۰۰ هزار زن در سراسر جهان مبتلا به این بیماری شده و بیش از ۲۵۰ هزار زن جان خود را از دست می دهند.

مرگ سالانه ۳۷۰ زن مبتلا به سرطان دهانه رحم در ایران

معاون تحقیقات وزیر بهداشت، سرطان دهانه رحم را هفدهمین  سرطان شایع در بین زنان ایرانی دانست وبا استناد به آمارهای تخمینی ،مرگ های ناشی از سرطان دهانه رحم در کشور را سالانه  ۳۷۰ مورد اعلام کرد.

اعلام نتایج دقیق ترین نظام ثبت سرطان دهانه رحم در ایران: بروز ۱٫۷۸ درصدی بیماری در زنان

دکتر ملک زاده، همچنین از انجام جامع ترین و دقیق ترین ثبت سرطان دهانه رحم مبتنی بر کل جمعیت ایران (پوشش بالای ۹۸ درصد) در سال ۹۴ خبر داد و گفت: این نظام جامع، ضمن ثبت ۶۷۱ مورد سرطان دهانه رحم در کشور نشان داده است میزان بروز بیماری در هر ۱۰۰ هزار زن، ۱٫۷۸ است و استان تهران با ۱۶۴ مورد ( ۲٫۳۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر) نخستین استان مبتلاست و پس از آن به ترتیب، استانهای خراسان رضوی، فارس، مازندران، گلستان، اصفهان، کرمان، خوزستان ،  آذربایجان شرقی، کرمانشاه ، البرز، گیلان، هرمزگان، آذربایجان غربی، اردبیل، سیستان و بلوچستان، بوشهر، همدان، خراسان شمالی، مرکزی، کردستان، سمنان، خراسان جنوبی، لرستان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، ایلام قرار دارند.

واکسیناسیون یک پیشگیری موثر از سرطان دهانه رحم 

دکتر ملک زاده، با اشاره به اهمیت پیشگیری از عفونت ویروس HPV به عنوان یکی از راه های ابتلا به سرطان دهانه رحم و شیوع آن، ضمن تاکید بر اصلاح رفتار و سبک زندگی برای پیشگیری از هر نوع بیماری و در این خصوص، اصلاح رفتارهای جنسی بویژه پرهیز از ارتباطات جنسی محافظت نشده با شرکای متعدد گفت:  واکسینه شدن البته در صورتی که افراد از نظر پزشک و مراقبان بهداشتی،  واجد شرایط واکسن باشند، یک پیشگیری عالی است؛ اما باید گفت واکسینه شدن تابع سیاست و دستورالعملهای بهداشتی کشورهاست. این واکسن در برخی کشورها از سن ۹ سالگی تزریق می شود و در ایران ، از سن ۱۲ سالگی. سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند این واکسن به افراد زیر ۲۶ سال تزریق شود و کشورها آن را در برنامه واکسیناسیون خود بگنجانند. علت تزریق زودهنگام واکسن نیز، کاملا مبنای پزشکی داشته و آن، ضرورت ایجاد مصونیت بموقع در برابر بیماری، در جریان واکسیناسیون است.

وی با بیان این که عفونت  HPV که عمدتا مردان عامل انتقال آن هستند، در اغلب موارد توسط سیستم ایمنی پاکسازی می شود گفت:اگر بدن نتواند عفونت ویروس را پاک کند، پایداری طولانی مدت ویروس در بدن ممکن است منجر به بروز سرطان دهانه رحم شود. بنابراین انجام واکسیناسیون یک راه پیشگیری موثر در برابر سرطان دهانه رحم است.

کاهش بروز بدخیمی ها در زنان کمتر از ۵۰ سال با واکسیناسیون HPV

معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت:  مطالعات نشان می دهد که واکسیناسیون HPV در درازمدت، باعث کاهش  ۹۸ درصدی موارد بدخیمی ها در زنان کمتر از ۵۰ سال می شود. همچنین برنامه های غربالگری زنان باعث کاهش ۳۰ درصدی بدخیمی های مهاجم در زنان بالای ۵۰ سال می شود. با ادغام این دو رویکرد، می توان تا ۸۱ درصد از بروز بدخیمی ها کاست.

واکسن HPV  هیچ عارضه ای ندارد

وی افزود: شواهد مطالعات منتشره نشان داده است که واکسیناسیون از ایجاد ضایعات دهانه رحم در زنان جوان بویژه افراد ۱۵ تا ۲۶ سال محافظت می کند. این شواهد حاصل ۲۶ مطالعه بر روی ۷۳ هزار و ۴۲۸ هزار زن عمدتا زیر ۲۶ سال در تمام قاره ها بوده که طی ۸ سال انجام شده است و اثرات و ایمنی واکسن را بر پیش سرطان دهانه رحم و عفونت HPB ۱۶/۱۸  مورد بررسی قرار داده اند و با اطمینان بالایی از عدم افزایش عوارض ناخواسته جدی ناشی از واکسن خبر می دهند. البته تزریق واکسن به زنان باردار ممنوع است و باید کاملا زیر نظر پزشک انجام شود.

دکتر ملک زاده گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، در صورتی که میزان پوشش واکسیناسیون HPV  در بین زنان جوان تا ۷۰ درصد باشد، کاهش قابل ملاحظه بروز سرطان دهانه رحم مورد انتظار است

وی یادآور شد: واکسنHPV از ذرات شبه ویروس تهیه می شود و حاصل فناوری نوترکیب است. این ذرات فاقد هر گونه محصول بیولوژیک زنده با DNA هستند و قدرت بیماری زایی ندارند و بنا بر مطالعات علمی فراوان و تاییدیه سازمان بهداشت جهانی واکسن موجود برای ویروس
HPV ایمنی، کارایی و اثربخشی عالی دارند.


 
کد مطلب : ۱۲۴۸
نام شما

آدرس ايميل شما