۰
محمود نجفی‌عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی:

سازمان غذا و دارو باید به استقلال برسد

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب : ۹۸۷۶
سازمان غذا و دارو باید به استقلال برسد
سالم‌خبر: رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی، گفت: سازمان غذا و دارو باید مانند یک رگولاتور مستقل مانند سازمان غذا و داروی امریکا FDA و دیگر سازمان‌های مشابه موجود در سایر کشورها استقلال داشته باشد و مستقل عمل کند.

محمود نجفی‌عرب در نشست مطالبات دارویی در دولت آینده در خصوص وظایف سازمان غذا و دارو گفت: سازمان غذا و دارو باید به عنوان یک رگولاتور در کشور به فعالیت بپردازد همانند سازمان ملی استاندارد ایران که در حوزه مستقلی فعال است و با وجود بودن در زیرمجموعه ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه  از وزارت صمت منفک شده و فعالیت می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: مسئول تولید و تامین بازار نمی‌تواند هم به عنوان رگولاتور و هم نظارت‌کننده و رگولیشن
عمل کند به همین دلیل دو سازمان را از یکدیگر جدا کردند سازمان استاندارد سازمانی، مستقل است ضمن آنکه وزارت صمت نیز هیچ اشرافیتی بر سازمان استاندارد ندارد و این سازمان به آسانی می‌تواند استانداردهای خود را اعمال کند. 

نجفی‌عرب همچنین افزود: همان مشکلاتی که در حوزه دارو وجود دارد در حوزه تجهیزات پزشکی، غذا و حوزه آرایشی، بهداشتی نیز قابل مشاهده است؛ بنابراین ما تولیدکنندگان و تأمین کنندگان بازار دارو نیز به عنوان جزئی از کالای سلامت باید اهداف خود را جلو و پیش ببریم زیرا این مسئله می‌تواند سبب ایجاد هم‌صدایی و پیشبرد اهداف ما در دولت نیز شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه انجام برخی اصلاحات نیاز به قانون‌گذاری مجدد
ندارد، تصریح کرد: برخی از کارها با روش‌های بسیار ساده قابل حل است و یکسری هم نیاز به قانون دارد مثل بخش‌هایی مانند کمیسیون ماده ۲۰ (قیمت گذاری وزارت بهداشت) که الزاما به قانون نیازمند است این در حالیست که این تضاد منافع در مجموعه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به عنوان متولی کمیت و کیفیت، قیمت کاملا  نادرست است و در هیچ یک از کشورهای دنیا چنین رویکردی یافت نخواهد شد.

وی تاکید کرد: پس دو موضوع  را باید در این باره مدنظر قرار دهیم نخست استقلال سازمان غذا و دارو به عنوان یک رگولاتور و نظارت کننده بر کیفیت و دوم همصدایی و همگرایی در کالای صنعت را پیگیر شویم که این رویکرد می تواند صدای ما را بلندتر کند و مجموعه را تقویت و اصلاحات لازم را انجام بدهد و موضوع
دیگر همپوشانی که در وظایف سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد وجود دارد و سازمان استاندارد در حوزه‌ای مشترک مدعی است و در این زمینه قانون خود را نیز اصلاح کرده و تضاد قانونی وجود دارد که باید اصلاح شود.

نجفی‌عرب توجه به داروهای دامی را امری ضروری برشمرد و بیان کرد: سازمان غذا و دارو باید به داروهای دامی نیز توجه کند؛ این مسئله یکی از مواردی بوده که پس از انقلاب مورد غفلت مسئولین قرار گرفته است. فارماکوپه داروهای دامی توسط سازمان دامپزشکی تدوین می‌شود که با داروهای انسانی نیز همپوشانی بسیاری دارد.

وی در ادامه مطرح کرد: نگاه ما باید به توسعه، مردم و حوزه بهداشت و‌ درمان باشد و موارد ذکر شده باید انجام شود تا در نهایت به یک مقصود مناسب دست یابیم .
 
کد مطلب : ۹۸۷۶
نام شما

آدرس ايميل شما