۰
بهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

مرگ هفتگی 20 تا 25 نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های کشور

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۶
کد مطلب : ۱۶۵۶۳
مرگ هفتگی 20 تا 25 نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های کشور
سالم‌خبر: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: درحال‌ حاضر به‌صورت هفتگی 20 تا 25 مورد مرگ ناشی از ابتلا به کووید 19 از سوی بیمارستان‌ها گزارش می‌شود؛ یعنی روزانه سه تا چهار مورد.

بهنام عرشی همچنین افزود: یک مقدار موارد بستری در اسفندماه سال گذشته افزایش یافته بود، حالا کمی آمارها تغییر کرده اما همچنان نمی‌توان اعداد را تفسیر کرد و باید یکی، دو هفته دیگر بگذرد تا متوجه شویم این روند ادامه دارد یا مربوط به تعطیلات اخیر است.

براساس اعلام او، در حال‌ حاضر گونه غالب ویروس کرونا، جی‌ان‌وان است که این گونه حدود 10 درصد سویه در گردش کرونا در جهان را تشکیل می‌‌دهد: «وقتی سویه‌های جدید می‌آیند، سویه‌های قبلی محو می‌شوند، بنابراین هم‌اکنون دیگر صحبتی از سویه‌های دلتا و آلفا نیست.»

به گفته این مسئول در وزارت بهداشت، سویه فعلی، نوعی اُمیکرون است که 99 درصد سویه را که همان جی‌ان‌وان است، تشکیل می‌دهد.

این سویه اواسط تابستان در اروپا شایع شد و بعد از یکی، دو ماه وارد ایران شد و از اواخر پاییز در کشور شناسایی شد. یعنی موارد ابتلای آن به اندازه‌ای شد که بتوان تشخیص داد: «ما به‌صورت هفتگی و ماهانه کرونای شایع را بررسی و نمونه‌برداری می‌کنیم. این گونه هم از حدود 6 ماه پیش در کشور در حال گردش است، یعنی بیشتر موارد سرماخوردگی خفیف که تشخیص داده شد کروناست، از همین سویه بود. در اروپا، حدود 9 ماه است که این ویروس در گردش است، بنابراین اگر پیکی هم بوده رد شده است. اگر سویه جدیدی وارد شود، انتظار می‌رود اول پیک ایجاد کند.»

عرشی می‌گوید که 90 درصد سویه‌ای که هم‌اکنون در کشور شایع است، جی‌ان‌وان است که واگیر بسیار بالایی دارد، البته نشانه‌هایش شدید نیست.
اما ممکن است در میان سالمندان یا گروه‌هایی که نقص ایمنی دارند، به طور شدید دیده شود و حتی منجر به مرگ شود: «به‌طورکلی به‌دلیل شرایط آب‌ و هوایی و افزایش سفرها، به‌طور معمول سرماخوردگی هم بالا می‌رود.»

این آمار در اواخر زمستان کمی افزایش پیدا کرد، در آذرماه سال گذشته که میزان سرماخوردگی بالا رفته بود به‌دلیل شیوع آنفلوآنزا بود، چون آن‌زمان پیک این ویروس بود و آنطور که گزارش‌ها نشان می‌داد، بیش از 30 درصد موارد سرماخوردگی در آن دوره را آنفلوآنزا تشکیل می‌داد و حدود 20 درصد هم کرونا بود.»

او می‌گوید که هم‌اکنون سرماخوردگی‌‌هایی که گزارش می‌شود، حدود 9 درصد است و در سایر کشورها این عدد 15 درصد است: «به‌طورکلی حدود 15 تا 30 درصد موارد سرماخوردگی از سال‌ها پیش همان کرونای سنتی بوده است و این پروسه‌ای است که ادامه پیدا می‌کند. ما انتظار نداریم با سویه‌ای که در کشور یا سایر کشورها غالب است و هیچ تغییر و زیرسویه جدیدی نداشته باشد، بعد از 6 تا 9 ماه دچار پیک شویم. مواردی که هم‌اکنون از شیوع ویروس دیده می‌شود به موارد آخر زمستان و سفرها مربوط می‌شود.»

آنطور که این مسئول در وزارت بهداشت اعلام می‌کند، موارد ابتلا از اواخر زمستان روبه کاهش است، اما باز هم نمی‌توان به طور دقیق دراین‌باره اظهارنظر کرد، دو، سه هفته دیگر به‌طور دقیق می‌توان آمار را اعلام کرد.

شیوع آنفلوآنزای «بی» در پاییز گذشته
عرشی می‌گوید که سال گذشته افرادی که علائم شدید سرماخوردگی داشتند، مبتلا به آنفلوآنزا بودند که همراه با نشانه‌های درگیری گوارشی و تنفسی بود و برای چندین هفته هم دچار سرفه بودند. این همان آنفلوآنزای «بی» بود که پیک دوم شیوع آنفلوآنزا را تشکیل می‌دهد. البته
در این میان علائم ابتلا به کرونای فعلی هم با گونه‌های قبلی تفاوتی نکرده است.

او درباره اینکه آیا وزارت بهداشت از بابت شیوع ویروس کرونا یا ویروس‌های جدید سرماخوردگی نگرانی دارد؟ توضیح می‌دهد: «ما احتمالاً پیکی نخواهیم داشت. البته در ارتباط با کووید، پایان پاندمی اعلام نشده بلکه تاکید کرده‌اند که شرایط اضطرار به پایان رسیده است، توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که کشورهایی که با گونه‌های مختلف مواجه می‌شوند، آمار ابتلا را با دقت بیشتری تفسیر کنند. بنابراین همچنان این ویروس به‌عنوان یک تهدید در نظر گرفته می‌شود و نباید ساده از کنارش گذشت. فعلاً پیش‌بینی ما و سایر کشورها این است که اگر اتفاق جدیدی نیفتد، مشکلی در ارتباط با گونه شایع نخواهیم داشت.»

براساس اعلام عرشی، سازمان بهداشت جهانی به‌طور مرتب از کشورها گزارشی درباره شیوع بیماری‌های ویروسی و عفونی می‌خواهد و اگر دراین‌زمینه کوتاهی کنند، باید پاسخگو باشند: «یکی از وظایف اصلی کشورها گزارش‌دهی منظم در ارتباط با شیوع بیماری‌های عفونی است، اگر ما گزارش ندهیم و در کشورهای همسایه، بیماری عفونی شایع شود، باید به سازمان‌های جهانی جواب دهیم. بنابراین ما قانوناً موظفیم یکسری از بیماری‌های واگیردار را اطلاع‌رسانی کنیم.»

اینکه کشورهای همسایه درحال‌حاضر چقدر درگیر این بیماری‌اند، موضوع دیگری است که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره آن توضیح می‌دهد:«به‌هرحال مقررات سفت و سخت در ارتباط با شیوع کرونا، لغو شده‌اند و حالت اضطرار هم برداشته شده است، اما بررسی‌های ما در مناطق مرزی نشان می‌دهد که وضعیت در کشور ما و کشورهای همسایه، مشابه هم است و مشکل خاصی وجود ندارد.»/هم میهن
 
کد مطلب : ۱۶۵۶۳
نام شما

آدرس ايميل شما