۰
محمد عبده‌زاده، رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران:

ساختار حاکم بر سازمان غذا و دارو صنعت دارو در کشور را قفل کرده است

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۹۸۶۹
ساختار حاکم بر سازمان غذا و دارو صنعت دارو در کشور را قفل کرده است
سالم‌خبر: ساختار حاکم بر سازمان غذا و دارو در حال حاضر پاسخگوی نیازهای فعلی دارویی کشور نیست. ضعف اصلاح قوانین، ساختار تشکیلاتی و بوروکراتیک حاکم بر سازمان، تولید در صنعت داروی کشور را قفل کرده است.

محمد عبده‌زاده، رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در نشست مطالبات صنعت دارو از دولت آینده ادر کلاب هاوس، گفت: وی تاکید کرد: ما اگر بخواهیم به بیماران و مردم کمک کنیم، صادارت در کشور را بهبود و ارتقا بخشیم و اشتغالزایی را رشد دهیم. اگر قصد آن داریم که GDP کشور را افزایش دهیم همه‌ی اینها منوط به حمایت از صنعت است. اما حمایت از صنعت و صنایع تولیدی کشور مستلزم یک سری الزاماتی است که فکر می کنم دولت آینده دربخش دارویی کشور باید روی سه محور شاخص آن تمرکز کند.  بخشی از این تمرکز باید بر ساختار خود سازمان غذا و دارو باشد است،یک قسمت بحث بیمه ها و پوشش بیمه ای بیماران است و بخشی دیگر مربوط به الزامات صنعت داروست.

عبده زاده با بیان اینکه در حال حاضر ساختاری بر سازمان غذا و دارو حاکم است که پاسخگوی نیازهای فعلی دارویی کشور نیست، اظهار داشت: یکی از دلایل آن ضعف اصلاح قوانین است و بخشی دیگر ساختار تشکیلاتی بوروکراتیک حاکم براین سازمان است به طوری که مدیرکل‌ و روسای متعدد و ادرات مختلف این سازمان، فرایندها و دستورالعمل‌هایی را صادر و ابلاغ می کنند که برآورد و نتایج آن با آنچه که قانونگذار در جهت توسعه ی این سازمان تدوین کرده است، منافات دارد. همین مساله، خود آبستن صدور بخشنامه های متعددی است که هر روز در بخش‌های
مختلف شاهد آن هستیم که باعث قفل شدن تولید در کشور شده است.

وی تاکید کرد که رییس آینده‌‌ی سازمان غذا و دارو، وزیر بهداشت و رییس دولت باید روی این مساله یعنی بهینه سازی ساختار سازمان غذا و دارو تمرکز داشته باشند.

عبده‌زاده همچنین ادامه داد: نکته ی دوم؛ اینست که سازمان غذا و دارو به عنوان بخش رگولیش کشورکه نیازمند جذب و آموزش نیروهای توانمند است در حال حاضر قادر به جذب و استخدام این نیروی متخصص نیست. این مساله نیز موجب شده نیروهایی که به شکل قراردادی، مامورخدمت و کوتاه مدت به سازمان می آیند و می روند به کارکرد رگولیشن سازمان غذا و دارو آسیب بزنند.

وی تاکید کرد: وقت آن رسیده که برای انتصاب مدیران سازمان غذا و دارو شاخصه های مدیریتی داشته باشیم که برای احراز یک پست از سوی یک مدیر، رییس یا کارشناس در بخشی از سازمان مستلزم احراز یک سری آیتم های تخصصی در کنار تعهدات باشد به همین دلیل نیز نحوه ی جذب مدیران مان باید اصلاح می‌شود.

رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران همچنین با تاکید حذف ضوابط غیرمرتبط از وظایف سازمان، گفت: بخش صادارت برعهده ی سازمان توسعه تجارت است و به سازمان غذا و دارو ارتباطی ندارد در حالی که در حال حاضر تولیت این مساله برعهده ی سازمان غذا و دارو گذاشته شده است. این مساله نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.

وی هچنین اظهار داشت که بحث قیمت گذاری یکی از مباحث مهمی است که باید به طور جدی مورد بازبینی قرار گیرد. قیمت‌گذاری بحثی مالی و بسیار تخصصی است. به دنبال آن وجود کارشناسان، مدیران مالی و متخصص
خود در حوزه های مختلف را لازم دارد در حالی که این مساله در اداره ی امور دارویی سازمان غذا و دارو دیده نشده و چنین ساختاری نداریم. همچنین بخش ارزی نیز در سازمان غذا و دارو نیزاینگونه بوده و از وجود متخصص و کارشناس محروم است. صلا این مساله در حیطه‌ی وظایف اداره دارویی سازمان غذا و دارو نیست که بیاید و کار ارزی دارو را بررسی کند. چنین وظایف غیر مرتبطی است که بروظایف فعلی سازمان غذا و دارو سوار شده و مجموعه فعالیت آن را گسترده و سنگین کرده است. حذف فرایندها و فعالیت های سازمان غذا ودارو و وزارت بهداشت و درمان که در ذات خود تضاد دارند خود می تواند فعالیت این ساختار را سبک تر کند.

عبده‌زاده مطرح کرد که به طور مثال در وزارت بهداشت از یک سو ما انتظار داریم وزارت بهداشت و درمان در بحث قیمت گذاری به صنعت کمک کند اما از سویی همین وزارت تولیت شورای عالی بیمه را برعهده دارد و باید نگران بودجه بیمه ها باشد. از سویی دیگر مسوول این است که  هزینه بیماران نیز افزایش نیابد و نگران پرداختی بیماران است. و سوال اینجاست که چگونه می‌تواند سازمان یا وزارتی نگران بودجه بیمه ها باشد و عملکرد تعریف شده ی خود را پیش ببرد؟ اگر در این زمینه بخواهد کاری کند و بحث پوشش بیمه ها را بیشتر کند و درصد آن را بالا ببرد بیماران آسیب می بینند اگر تعداد اقلام بیمه ای را بالا ببرد چون بودجه ندارد قادر به این کار نیست. از سویی چون پول ندارد نمی تواند به صنعت قیمت بدهد چون نگران است که هزینه های بیماربالا برود.بنابراین اتفاقی که می افتد اینست که ما یک بیمار ناراضی، صنعت و بیمه
ناراضی داریم که همیشه متاثر از بودجه‌ی دولتی هستند به نظر من باید برای این موارد در جایگاه خود استراتژی دیگری نگاشت.

وی همچنین ادامه داد: بحث دیگر توجه به بیماران است. بالاخره وقتی که بحث تولید کشور را داریم دارویی که اولین بار در کشور تولید می شود شبیه برند اصلی است که براساس ضوابط 25 تا 40 درصد و برخی داروهای جدید تا ده درصد برند اصلی قیمت می‌گیرند. این قیمت هم به نفع بیمار و هم به نفع بیمه است. شاید قیمت 20 تا 40 درصد قیمت بالایی باشد ولی صنعت داروسازی بیش از این نمی تواند کمک کند اینجا اگر دولت بخواهد به بیمار کمک کند باید بودجه سازمان‌های بیمه گرش را افزایش دهد که به کمک بیمار بیاید نه اینکه قیمت صنعت را سرکوب کند و در آخر صنعت ورشکست شود. ورشکستگی صنعت موجب تکیه بر واردات دارو و ارزبری چند برابری خواهد شد و برای بیمار هزینه های چند برابری در پی خواهد داشت. من فکر می‌کنم دولت آینده باید روی بودجه سازمان های بیمه‌گر خود تمرکز ویژه ای داشته باشد. بودجه آنها افزایش یابد اقلام تحت پوشش دارویی و خدماتی افزایش می یابد. در حال حاضر فعالیت صنعت دارو متاثر از تورم در کشور است و قیمت دارو را تغییر می دهد اما این مساله نباید به دسترسی بیماران به داروهای خود آسیب وارد کند. پس هیچ راهی نداریم جز اینکه درصد پوشش بیمه ای داروها را بالا ببریم و این امر تحقق نخواهد یافت به جز افزایش بودجه بیمه.

عبده زاده با تاکید بر اینکه ساختار، ابزار و تولیت صنعت داروسازی باید به سمت وزارت صمت برود، اظهار داشت: براساس آمار در حوزه ی دارو، کل صادارت تولید کنندگان
در سال 99 به میزان 42 میلیون دلار بوده است. این یعنی فاجعه! میزان20میلیون دلار صادرات هم توسط یک یا دو شرکت بایوتک بوده است که این هم نیازمند توجه جدی است. اگر می خواهیم صنعت ما ارزآور و درآمدزا باشد این صنعت باید سودآور شود. وقتی سودآور شد، توانمند خواهد شد وقتی توانمند شد می تواند صادرکننده باشد برای همین با ضعیف نگه داشتن صنعت دارو چیزی که عاید کشور می شود ورشکستگی صنعت دارو را نیز در پی خواهد داشت. درپی آن نیز افزایش واردات را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم از صنعت و بیمار کشور حمایت کنیم نباید قیمت تمام شده محصولات صنعت دارو را کاهش دهیم. ما نمی توانیم این مساله را نادیده بگیریم که هزینه‌های تولید، حقوق و دستمزد به میزان 40 در صد افزایش یابد اما از آن سو در دولت بیاییم هزینه های IRC را چند صد برابر افزایش دهیم و فکر هم کنیم که به تولید در کشور فشار نمی آورد. ما نمی توانیم از همه ی اجزای تولید یک دارو، از تولید کننده هزینه بگیریم اما در مقابل واردکنندگان تنها برای یک کالا هزینه های جانبی بپردازد. در شرایطی که حکم به بستن فهرست دارویی کشور داده‌ایم نمی توانیم انتظار توسعه ی صنعت دارویی کشور را داشته باشیم پس باید به دنبال ساختارسازی جدید در این باره در وزارت بهداشت بود.

رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به اینکه دارو‌ یک کالای استراتژیک است، بیان کرد: زمانی که دارو استراتژیک باشد صنعت آن هم استراتژیک است بنابراین به یک حمایت ویژه و استراتژیک از سوی دولت نیاز دارد ضمن آنکه سلامت و جان مردم نیز موضوعی
استراتژیک است و نفس همه فعالیت‌های ما در راستای خدمت به مردم است. اولین موضوعی که مسئولین فعلی و مسئولین آینده باید مورد توجه قرار دهند؛ حکمرانی خوب و شفافیت و دومین موضوع اصلاح ساختار سازمان غذا و دارو ( اصلاح شرح وظایف ،اصلاح چارت تشکیلاتی، اصلاح شرح وظایفی متضادی است که به سازمان محول شده است .

وی با بیان اینکه همدلی و همگرایی وظیفه همه اعضای زنجیره محسوب می‌شود، گفت: به جز انتظاراتی که ما از دولت داریم باید خودمان هم در این زنجیره یک صدا داشته باشیم. از زمانی که تولید یک مواد اولیه آغاز و تا زمانی که دارو به دست مردم می‌رسد وظیفه ما این است که داروی باکیفیت و با قیمت مناسب به دست آنان برسانیم .ضرورت وجود شفافیت در سازمان غذا و دارو از دیگر نکات مهمی است که همه ما نیز باید برای وجود و تقویت یک سیستم رگولاتوری قوی و شفاف به مجموعه کمک‌هایی را داشته باشیم.
 
عبده‌زاده تصریح کرد: یکی از عوامل حکمرانی خوب این است که همه ما جدا از مسئله دولت‌ها، قانونمداری و اخلاق مداری و مطالبه‌گری را در جهت پیش‌برد هدف (حکمرانی خوب) مدنظر قرار دهیم. امیدواریم با همدلی و همگرایی اعضای این زنجیره بتوانیم نیازهایمان را به گوش مسئولین برسانیم ضمن آنکه محدودیت‌ها و معذوریت‌های مدیران را در شرایط خاص زمان درنظر بگیریم زیرا ممکن است به دلیل وجود برخی از محدودیت‌ها، نتوانند بسیاری از کارها را انجام دهند اما مهم این است که ما روز به روز در مسیر پیشرفت توسعه حرکت کنیم تا خیر برکت و آن به کشور، مردم و صنعت بازگردد.
 
کد مطلب : ۹۸۶۹
نام شما

آدرس ايميل شما