۰

مسوولیت سنگین رییس جدید دربرابر تامین ارز دارویی کشور

یادداشت سردبیر، معصومه شهریاری
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۹۸۴۳
مسوولیت سنگین رییس جدید دربرابر تامین ارز دارویی کشور
سالم‌خبر: عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی با دستور حسن روحانی، رییس جمهوری از سمت‌اش کنار گذاشته شد. روحانی به قول خود همتی به او گفته است که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری بماند نمی‌تواند در بانک مرکزی بماند چون این موضوع به سیاست‌های پولی و ارزی ضربه می‌زند.

چاره‌اندیشی رییس‌جمهوری برای جلوگیری از آسیب ناشی از حضور همتی در بانک مرکزی پس از کاندیداتوری او به سیاست های پولی و ارزی کشور در حالیست که این سوال مطرح است که با رفتن همتی حال ‌رییس جدید بانک مرکزی، قرار است برای ارز دارویی چه سیاستی اتخاذ کند؟ ارزی که از هفته ها پیش تمامی دست اندرکاران صنایع دارویی کشور اعلام کرده اند در صورت ادامه ی تاخیر در تخصیص ارز دارو موجودی انبارهای مواد اولیه از این که هست خالی‌تر خواهد شد.

درست چند روز قبل از برکناری همتی، شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو نیز اعلام کرد که برخی شرکت‌ها در دو ماه گذشته نتوانسته‌اند ارز تخصیصی را به میزان کافی دریافت کنند که بر اساس سلسه پیگیری و مکاتبات وزیر بهداشت از دولت و بانک مرکزی مقرر شد که عقب ماندگی تخصیص ارز طی دو ماه گذشته در خرداد جبران شود اما با جابه جایی رییس بانک مرکزی مشخص نیست تکلیف ارز دارویی کشوردر شرایط جدید چگونه خواهد بود ؟

هنوز زمان زیادی از نامه‌ی محمد عبده‌زاده، رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران به معاون ارزی بانک مرکزی در مورد هشدار نسبت به قطع سراسری دارو به دلیل عدم تخصیص ارز نمی گذرد.

در این نامه تاکید شده است که اقدام موثری از شهریورماه سال 99 برای تامین ارز مواد اولیه مورد نیاز صنعت داروسازی کشور انجام نشده ضمن آنکه پاسخ های بانک مرکزی در مقابل این درخواست جز وعده های بی حاصل چیز دیگری نبوده است.

آنچه در حال جریان دارد اینست که برخی واحدهای تولیدی دارو ماههاست در صف تخصیص ارز در حال بلاتکلیفی قرار دارند و این سردرگمی و انفعال داروسازان در حالیست که روز به روز از اندوخته ی مواد اولیه ی دارویی کشور کاسته می شود و نگرانی از کمبودهای دارویی و حتی تعطیلی خطوط تولید صنایع داروسازی در ماههای آینده بسیار جدیست.

شاید همین دو تا سه هفته پیش بود که 11 میلیون دلار ارز دارویی تامین شد این در حالیست که صاحبان صنایع دارویی کشور و فعالان حوزه تولید دارو اظهار می کنند که به طور میانگین 200 میلیون دلار باید تامین شود و در غیر اینصورت با میزان ارزی که به طور قطره چکانی به حوزه دارو تزریق می شود به طور قطع در ماه های آینده کمبود دارو در اقلام بیشتری رخ خواهد نمود و این بیماران هستند که در نخستین پله دچار مشکل خواهند شد.

در حال حاضر آمارها حاکی ازکمبود86 قلم در حوزه ی داروهای عمومی و بیمارستانی هستند که در صورت ادامه و تداوم سیاست قطره چکانی و عدم تخصیص ارز دارو این کمبود به تعداد 560 قلم دارو خواهد رسید.

به گفته‌ی عبده‌زاده نیاز ارز دارویی کشور در حالی حدود 4.4 میلیارد دلار است ‌که تنها 1.5 میلیارد دلار آن قرار است براساس مصوبه تامین شود که از آن مهم‌تر اینکه ازاین میزان بودجه، 125 میلیون دلار آن به واکسن کرونا یافته است .

رییس جدید بانک مرکزی تازه بر این مسند تکیه زده است آن هم در این روزهای ناپایدار و روزهای پایانی دولت اما آنچه مسوولیت رییس جدید را سنگین می کند اینست که در این شرایط حساس تعلل در اختصاص ارز و گسترده شدن دامنه ی کمبود اقلام دارویی گریبانگیر بیماران خواهد شد که هر چه زودتر باید برای آن کاری کرد. ضمن آنکه در این میان وزارت بهداشت نیز حداقل در این باره شفاف‌سازی کند که در این باره چه اقداماتی انجام داده است و تعلل از جانب کدام کفه سنگین‌تر بوده است؟
 
 
کد مطلب : ۹۸۴۳
نام شما

آدرس ايميل شما