۲
۱
مدیر انجمن اهدای عضو ایرانیان

25 هزار نفر در صف انتظار عضو پیوندی هستند

طی 4 ماه اخیر فقط یک کودک موفق به پیوند قلب شده است هنوز 12 کودک منتظرند
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۹۶۹
25 هزار نفر در صف انتظار عضو پیوندی هستند
سالم خبر: مدیر انجمن اهدای عضو ایرانیان اعلام کرد: سالانه 5 تا 8 هزار مرگ مغزی در کشور رخ می دهد که براساس آمار جهانی نیمی از آن ها می توانند اهدای عضو کنند در حالی که سالانه فقط یک چهارم موارد یاد شده به اهدای عضو می رسند.

به گزارش سالم خبر این در حالی است که روزانه 7 تا 10 نفر( هر 2 تا 3 ساعت یک نفر) از بیماران نیازمند به پیوند به علت نرسیدن به موقع عضو مناسب پیوندی فوت می کنند.

کتایون نجفی زاده مدیر انجمن اهدای عضو ایرانیان در یک نشست خبری با حضور متخصصان و برخی چهره های هنری در این باره گفت: براساس آمار جهانی 2500 تا 4000 نفر می توانند اهدای عضو کنند. چون در ایران روزانه 7 تا 10 نفر از بیماران نیازمند به پیوند عضو بر اثر نرسیدن به موقع عضو مناسب جان خود را از دست می دهند که بنابراین ضرورت فرهنگ سازی و آموزش مردم برای اهدای عضو بسیار احساس می شود و مردم در صورت آگاهی صحیح  کمک شایانی می توانند به بیماران نیازمند عضو داشته باشند.

وی با بیان اینکه سالانه 16 هزار مرگ ناشی از تصادفات در کشور رخ می دهد، گفت: در سال گذشته دو هزار و 208 نفر به وسیله اعضای بیماران مرگ مغزی نجات پیدا کردند . به طوریکه یک هزار و 281 نفر از کلیه بیماران مرگ مغزی، 765 نفر کبد، 131 قلب، 10 ریه و 21 لوزالمعده به بیماران نیازمند عضو پیوند زده شد.

مدیر انجمن اهدای عضو ایرانیان افزود: در سال گذشته 38 درصد از سرپرستان خانوار مرگ مغزی شدند که انجمن برای ترغیب آنان برای همکاری و اهدای عضو اقدام به حمایت از خانواده های متوفیان مرگ مغزی کرد.



لزوم فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو از مرگ مغزی

نجفی زاده عدم شناخت جامعه را مهم ترین علت نبود همکاری برای اهدای عضو دانست و گفت: ما باید با کمک اصحاب رسانه در زمینه اهدای عضو اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کنیم تا خانواده ها بتوانند در آن شرایط سخت، بهترین تصمیم را بگیرند. در غیر این صورت مجبور می شویم درآن زمان سخت که بیمار نیازمند عضو است اطلاعات علمی را به خانواده ها ارائه کنیم. چون برای خانواده سخت است که باور کند عزیزخود را در حالی از دست داده که برخی از علائم حیاتی او فعال است و نفس می کشد.

وی بر فرهنگ سازی مفهوم مرگ مغزی تاکید کرد و عنوان کرد: در صورتیکه فرهنگ سازی به درستی صورت بگیرد بیماران نیازمند عضو را می توان نجات داد و بید بدانیم که کمبود عضو اهدایی با فرهنگ سازی صحیح و انسجام در سیستم بهداشتی کشور رفع می شود. البته این فرهنگ سازی وظیفه یک یا دو نفر نیست بلکه همه باید تلاش کنند تا بتوانیم کاری کنیم و مردم از مرگ مغزی از اطلاعات علمی و کافی برخوردار شوند. چون اهدای عضو تصمیم گیری بین مرگ و زندگی نیست بلکه تصمیم گیری بین اینست که آیا اعضای فردی به خاک سپرده یا اهدا شود.

مدیر انجمن اهدای عضو ایرانیان تعداد خاکسپردگان مرگ مغزی را در سال گذشته 6 هزار نفر دانست که به دلیل عدم فرهنگ سازی و اطلاعات علمی بوده که رضایت به اهدای عضو ندادند. در حال حاضر در انجام عمل پیوند مشکلی نداریم و پزشک و تجهیزات کافی وجود دارد و در صورتیکه خانواده بیمار مرگ مغزی رضایت ندهد این عمل اتفاق نخواهد افتاد.

ضرورت کارت اهدای عضو

نجفی زاده از دریافت کارت اهدای عضو برای مردم خبر داد و گفت: از داشتن این کارت نباید بهراسیم. چون اگر افراد کارت اهدای عضو را داشته باشند 49 درصد امکان رضایت اهدای عضو از سوی خانواده امکان پذیر خواهد شد.

وی افزود: مردم می توانند با ورود به سامانه ehda.center کارت اهدای عضو را دریافت کنند.
مدیر انجمن اهدای عضو ایرانیان ادامه داد: در حال حاضر مساله اهدای عضو در 4 کتاب درسی در مقطع دهم و یازدهم گنجانده شده است.

زمان اخذ رضایت 6 تا 90 ساعت 

در ادامه دکتر امید قبادی رییس هیات امنای انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: برای گرفتن رضایت خانواده بیمار مرگ مغزی زمان بسیاری صرف می شود تا فرآیند مرگ مغزی و انجام عمل پیوند به والدین توضیح داده شود.

وی افزود: اگر درصد آمار رضایت در اهدای عضو فقط یک درصد در سال جاری بالا برود 15 ایرانی نیازمند پیوند عضو درطول سال نجات پیدا می کنند.

مدیر انجمن اهدای عضو ایرانیان درباره برنامه های انجمن گفت: در حال حاضر  20 درصد علم اهدای عضو در نجات جان افراد نیازمند موثر و 30 درصد آن نیز در ساختار خوب همچون بیمارستان های مجهز موثر است و 50 درصد باقیمانده برای نجات دادن جان افراد بستگی به فرهنگ سازی مناسب برای اهدای عضو دارد.

پیوند 35 نفر از اطفال در سال 96

محمد مهدوی متخصص قلب کودکان گفت: در سال گذشته 35 نفر از اطفال در فهرست انتظار، پیوند عضو شدند که تعداد این پیوندها در سال گذشته بیش از سال های گذشته بوده است.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان سال گذشته 11پیوند عضو انجام شد در حالی که طی 4 ماه اخیر فقط یک پیوند انجام گرفته و 12 کودک نیازمند پیوند عضو تحت نظر بنده هستند.

مهدوی بر معرفی خیرین و ترمیم داروی کودکان پیوندی از سوی انجمن اهدای عضو ایرانیان تاکید و تشکر کرد.

هر شخص یک کارت اهدای عضو

ثریا قاسمی هنرمند پیشکسوت در ادامه گفت: ما باید یاد بگیریم هر شخص، کارت اهدای عضو خود را همچون کارت ملی در کیف خود داشته باشیم تا در مواقع ضروری بتوان جان هموطنان خود را نجات دهیم و در خصوص اهدای عضو آگاهی های لازم را به مردم ارائه دهیم.

انجمن اهدای عضو ایرانیان در راستای ترویج فرهنگ معنوی اهدای عضو در جامعه و به منظور تقدیر از خانواده های ایثارگر اهداکننده در نظر دارد با همکاری صدا و سیما و شهرداری تهران برنامه ای به مدت 10 شب تحت عنوان "ضیافت نفس" در بوستان نفس(بوستان اهدای عضو) واقع در خیابان دربند از دوشنبه 31 اردیبهشت ماه تا 9 خرداد ماه برگزار کند.
 
کد مطلب : ۹۶۹
نام شما

آدرس ايميل شما

جواد مهدوی
United States
بسیار خرسندم که در ایران عزیزم این طرح اجرا میشود باشد که با درک وفهم همه ایرانیان در این امر خیر مشارکت کنند.
البته چه خوب است برای ایرانیان مقیم کشور هم بتوان فکری کرد.تا بتوانند در این امر خداپسندانه و ملی شرکت کنند