۰
عباس آقازاده، رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی:

مسوولان در مورد واکسن تنها صحبت‌های تبلیغاتی می‌کنند

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۴
کد مطلب : ۹۴۴۰
مسوولان در مورد واکسن تنها صحبت‌های تبلیغاتی می‌کنند
سالم‌خبر: رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: تا زمانی که در حوزه‌ی واکسن و واکسیناسیون شفافیت وجود نداشته باشد و کار بر مبنای صداقت صورت نگیرد، هیچ چیز درست نمی‌شود. این نبود شفافیت در زمینه تولید واکسن داخلی هم دیده می‌شود. تمام برنامه‌ها به صورت رمزآلود انجام می‌شود در حالی که باید جزییات ان به مردم اعلام شود. مسئولان تنها صحبت‌های تبلیغاتی می‌کنند در حالیکه در عمل اتفاقی نمی‌افتد. 

عباس آقازاده همچنین در این باره اظهار داشت: مشکل ما در نبود شفافیت در گفتار و کردار است. آن چیزی که به ارتباط میان مردم و حاکمیت لطمه
وارد می‌کند و افراد را بی‌اعتماد می‌کند، نبود شفافیت در زمینه تهیه و تامین واکسن است. برنامه‌های اعلام شده از سوی مسئولان شفاف نیست و در گفتار تناقض‌های فراوان دیده می‌شود.

وی ادامه داد: قبلا سخنگوی دولت اعلام کرده بود که هزینه خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از کووکس پرداخت شده است، اما از این طریق واکسنی وارد نشد. دلیل آن چیست؟ بعد صحبت از واکسن کوبایی به میان آمد. گفتند قرار است مرحله سوم کارآزمایی بالینی آن به طور مشترک با ایران انجام شود. تکلیف این واکسن چه شد؟ این خبرها را مسئولان رده بالا اعلام می‌کنند نه مردم عادی.
تا زمانی که شفافیت وجود نداشته باشد و کار بر مبنای صداقت صورت نگیرد، هیچ چیز درست نمی‌شود. این نبود شفافیت در زمینه تولید واکسن داخلی هم دیده می‌شود. تمام برنامه‌ها به صورت رمزآلود انجام می‌شود در حالیکه باید جزییات ان به مردم اعلام شود. مسئولان تنها صحبت‌های تبلیغاتی می‌کنند در حالی که در عمل اتفاقی نمی‌افتد.  

آقازاده همچنین با اشاره به هشدارهای اعلام شده از سوی سازمان نظام پزشکی از شش ماه گذشته برای تامین واکسن کرونا اظهار داشت: ما شش ماه پیش اعلام کردیم که تولید واکسن تا تابستان ۱۴۰۰ زمان می‌برد، باید واکسن خریداری شود
تا جان مردم نجات پیدا کند. همه اینها در شرایطی است که آمار فوتی‌ها از آنچه به طور رسمی اعلام می‌شود بیشتر است و حتی معاون کل وزارت بهداشت هم بر این موضوع صحه گذاشت. حتی اگر بگوییم بر اساس آمار رسمی ۸۰ نفر در روز جانشان را از دست می‌دهند باز هم این اتفاق قابل قبول نیست و باید به سرعت این روند متوقف شود. متاسفانه هشدارها جدی گرفته نشدند.

وی با اشاره به ممنوعیت صادرات واکسن کرونا از سوی هند به ایران اظهار داشت: اینکه هند جلوی صادرات را گرفته، بهانه است. کشورهای دیگر چطور این مساله را حل کرده‌اند؟ اینها نشان‌دهنده نبود شفافیت است. کشورهای
دیگر که برای تولید واکسن در هند سرمایه‌گذاری کرده‌اند هیچ وقت چنین اجازه‌ای نمی‌دهند. کشورهایی که شاید تنها یک خط تولید واکسن دارند ۷۰ درصد مردم کشورشان را واکسینه کرده‌اند. اما ما هنوز وارد مرحله اول واکسیناسیون هم نشدیم.

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: قرار بود قبل از عید چندین محموله آسترازنکا از طریق مکانیسم کووکس وارد شود. در تعطیلات نوروز هم فیلمی منتشر شد که نشان می‌داد ایران محموله اسپوتنیک را تحویل گرفته است. اما باز هم خبری نشد. مشکل اینجاست که مسائل بهداشتی و علمی با مسائل سیاسی مخلوط شده است./همشهری
کد مطلب : ۹۴۴۰
نام شما

آدرس ايميل شما