۰

خرید بیش از ۲۱ میلیون دز واکسن قطعی شده است

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۹۴۳۴
خرید بیش از ۲۱ میلیون دز واکسن قطعی شده است
سالم خبر: ایران برای خرید حدود ۴۲ میلیون دز واکسن وارداتی از مسیر خرید مستقیم و واردات از سبد کوواکس از ماه‌ها قبل اقدام کرده و تا امروز حداقل خرید بیش از ۲۱ میلیون دز واکسن قطعی شده است، البته برنامه تحویل این واکسن ها لزوما با توافقات قبلی و وعده تولیدکنندگان و تامین کنندگان منطبق نیست.

به گزارش سالم خبر، علی ربیعی سخنگوی دولت در ابتدای اولین نشست خبری در سال 1400 گفت: حوزه سلامت با تمرکز بر کرونا از جمله برنامه های اصلی و مستمر دولت خواهد بود. واردات بیش از ۲۰ میلیون واکسن خریداری شده و تلاش برای به ثمر رساندن تولیدات داخلی که به طور مستقل یا با مشارکت خارجی در حال انجام هستند دنبال خواهد شد.

سخنگوی دولت یادآور شد: در این خصوص علاوه بر کشور کوبا با دو کشور تولید کننده نیز مذاکراتی صورت گرفته است. مراقب و پیشگیری از گسترش و قطع زنجیره ویروس کرونا و واکسیناسیون عمومی و تمهید برای درمان به موقع و موثر بیماران از برنامه های این حوزه است.

ربیعی در پاسخ به پرسش در خصوص واکسیناسیون اخیر پاکبانان در شیراز و ایجاد برخی شائبه‌ها در زمینه انجام تست انسانی روی این افراد، گفت: واکسیناسیون در فاز یک برای کارکنان سلامت، تطهیرگران آرامستان‌های عمومی، سالمندان، جانبازان، معلولین، کارکنان مقیم آسایشگاهها، پاکبانان و کارگران خدماتی دارای بیماری زمینه‌ای مرتبط با فرآیند جمع‌آوری و دفع زباله‌های عفونی، با برنامه کمیته اجرایی انجام می‌شود. بنابراین واکسیناسیون پاکبانان خاص شهر و استان خاصی نیست.

وی یادآور شد: مضافا آنکه این افراد جمعا  ۵ درصد افراد مشمول فاز یک را تشکیل می‌دهند، ضمن اینکه واکسیناسیون در هر گروهی صرفا با واکسن‌های دارای مجوز مصرف در کشور انجام شده و آزمایشات بالینی موضوعی داوطلبانه است که به صورت جداگانه و طی فراخوانها، افراد داوطلب در آن مشارکت می‌کنند.

 سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه برای هیچ قشر خاصی در واکسیناسیون عمومی، از واکسن‌های تحت مطالعه استفاده نمی‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه داوطلب شرکت در آزمایشات بالینی واکسن نیز بقدری است که تا چندین مطالعه بزرگ واکسن دیگر نیز داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند و جای هیچ شائبه‌ای نیست.

ربیعی با بیان اینکه تک‌تک افرادی که واکسینه شده‌اند حتی شماره سریال اختصاصی هر واحد واکسن آنها ثبت شده و می‌شود، گفت: همه افراد فعلا با یکی از واکسن‌های اسپوتنیک، سینوفارم یا کوواکسین واکسینه می‌شوند و البته بزودی واکسن آسترزنکا نیز به این جمع می‌پیوندد.

وی با بیان اینکه شایعات پیرامون واکسیناسیون عمومی با واکسن‌های تحت مطالعه، کاملا خطی تخریبی و بی‌اساس است، اظهار کرد: واکسیناسیون هزاران فرد، امری محرمانه نیست و هر فرد دریافت‌کننده واکسن و تزریق‌کننده آن کاملا از برند واکسنی که استفاده می‌شود، می‌تواند مطلع باشد و این امر مشخصی است.

 
کد مطلب : ۹۴۳۴
نام شما

آدرس ايميل شما