۰

واکسن کرونا تابستان آینده در دسترس خواهد بود

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۷۳۹۰
واکسن کرونا تابستان آینده در دسترس خواهد بود
سالم خبر: واکسن کرونا تا تابستان آینده در دسترس ما نخواهد بود و اگر فوت روزانه ۲۰۰ نفر ادامه یابد، فوت چند صد هزار نفری خواهیم داشت.
 
به گزارش سالم خبر ، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: تنها راه مقابله با کرونا واکسن است اما واکسن تا یک سال آینده در دسترس نخواهد بود و اگر بخواهیم فوت روزانه ۲۰۰ نفری را حفظ کنیم فوت چند صد هزاری خواهیم داشت که زیبنده کشور ما نیست.
 
او ادامه داد: تولید و کشف واکسن به سرعت صورت نمی‌گیرد و اینکه واکسن کرونا ۱۸ یا ۲۴ ماهه کشف شود، شاهکار خواهد بود، ما سالهاست با ایدز و مالاریا درگیر هستیم تا رفتارمان را به طور قابل توجه تغییر ندهیم، نتیجه مطلوب حاصل نمی شود.
 
حریرچی بیان کرد: وقتی ویروس یا یک میکروب در جامعه‌ای شیوع پیدا می کند، مردم می‌ترسند و گروه های آسیب پذیر از حضور در جامعه اجتناب می‌کنند و این ترس به معنای تقوا و پرهیزگاری است و ما در اردیبهشت محصول فروردین را درو کردیم اما خرداد ماه ترسمان ریخت، مهمانی و عروسی و عزا برگزار و در تجمعات شرکت کردیم.
 
معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: از ۱۵ تیر ماسک زدن اجباری شد که نتیجه اقدامات را آخر شهریور می بینیم، پوشش ماسک به ۶۰ تا ۷۰ درصد رسیده است و از مردم ممنون هستیم اما این میزان کافی نیست و ۹۰ درصد مردم باید از هنگام خروج از خانه تا برگشت در خانه ماسک بزنیم و شما هم برای فرهنگساری نباید ماسک را پایین بیاورید.
 
واکسن کرونا در خوشبینانه ترین حالت پایان سال میلادی در دسترس خواهد بود
 
حریرچی اظهار کرد: ما همانطور که اپیدمی ویروس داریم، اصلاح اینفرودمیک هم داریم یعنی اطلاعات به حدی زیاد می شود که نتیجه درباره ویروس را دشوار می کند و اکنون به قدری اطلاعات درست و نادرست منتشر می شود که ذهن شنونده و ببینده را پر می کند، اکثر این اطلاعات غلط هستند و در خوشبینانه ترین حالت، آخر سال میلادی و در آذر یا دی ماه واکسن  کرونا در دسترس خواهد بود و آمریکا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای پیش خرید واکسن هزینه کرده است و باید در آمریکا واکسن کرونا را به ۲ گروه ۱۰ هزار نفری تزریق کنند و بعد از ۹ ماه نتیجه آن را ببیند و سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که مهمترین دغدغه ما توزیع واکسن بعد از تولید آن است.
 
حریرچی گفت: ما از آدنو ویروس ها برای انتقال ویروس برای ساخت واکسن استفاده می کنیم و اقداماتی در این زمینه انجام داده ایم، باید توجه داشت که این تکنولوژی بسیار گران است و ما در تلاش هستیم اگر واکسن کرونا در دنیا ساخت شود، بتوانیم آن واکسن را در ایران به صورت انبوه  تولید کنیم اما به هر حال واکسن کرونا تا تابستان سال آینده به دستمان نمی رسد.
 
هیچ داروی شیمیایی و گیاهی اثر قابل توجهی در مقابله با کووید ۱۹ ندارد
 
او ادامه داد: هیچ داروی شیمیایی و گیاهی اثر قابل توجهی در مقابله با کووید ۱۹ ندارد و در ابتدای شیوع کرونا دیدیم که قیمت لیمو سنگی چندین برابر شد و استفاده از ماسک، شست و شو دست و رعایت فاصله گذاری اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد، یک روز در مدرسه ای در رژیم صهیونیستی مجوز دادند ماسک را دانش آموزان به دلیل گرما در بیاورند و در این یک روز ۱۲۰ نفر مبتلا شدند یا در کره جنوبی یک نفر رعایت نمی کند و ۱۲۰۰ نفر مبتلا می شوند.
 
معاون کل وزارت بهداشت درباره برگزاری کنکور سراسری اظهار کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا درباره کنکور سراسری تصمیم گیری کرده است و تصمیمات لازم گرفته شده است و رئیس سازمان سنجش و رئیس جمهور هم خبر را اعلام کرده اند، باید توجه داشت داوطلبان کنکور سراسری از شهر خود خارج نمی‌شود، ما فاصله داوطلبان در جلسه کنکور سراسری را ۱.۲ متر درخواست کردیم و دوستان در وزارت علوم ۱.۸ تا ۲ متر را در نظر گرفتند و داوطلبان مشکوک در محل خاصی آزمون می‌دهند.
 
استفاده از ماسک در ادارات به ۸۲ درصد رسیده است
 
او ادامه داد: باید توجه داشت که پاییز و زمستان شرایط ما سخت‌تر خواهد بود و پیش بینی‌ها برای نیم کره شمالی این بوده است، اگر ۹۵ درصد مردم ماسک بزنند شرایط بهتر خواهد بود، اما پیش بینی امروز ما این است در یکی دو ماه آینده تغییرات عجیب و غریبی نخواهیم داشت چرا که استفاده از ماسک در سطح کشور به طور کامل نداریم، استفاده از ماسک در ادارات به ۷۸ تا ۸۲ درصد رسیده است و وقتی مطرح می‌کنیم استفاده از ماسک به ۹۵ درصد برسد، یعنی در روستا و شهر و محلات فقیر و غنی همه ماسک بزنند، باید توجه داشت در اروپا به دنبال اجباری کردن ماسک در خانه هستند و به دلیل قوانینی که دارند کودک می‌تواند از ماسک نزدن سایر اعضای خانواده شکایت کند.
 
ابتلای مجدد به کرونا آری یا خیر؟
 
حریرچی درباره ابتلای مجدد بیماران به کرونا  گفت: هیچ مستندی علمی نداریم که ابتلا به کرونا ایمنی دائم ایجاد می کند، پس هر کسی مبتلا به کرونا شده است باید رفتار اجتماعی او مانند کسی باشد که به کرونا مبتلا نشده است و مراقب باشند که خود یا دیگران به ویروس کرونا مبتلا نشوند، اما بلید توجه داشت که درصدی ایمنی ایجاد و احتمال ابتلا برای مدتی کم می شود البته اکنون هم مستند علمی از ابتلای مجدد نداریم و باید با احتیاط عمل کنیم و فرض کنیم که ممکن است مبتلا شویم اما احتمال ابتلا بالا نیست و ایمنی دائمی با واکسن حاصل می شود.
 
معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: اگر فرد بیماری زمینه ای به ویژه بیماری قلبی و تنفسی داشته باشد، یا افراد چاق در صورت ابتلا به دلیل به کرونا به دلیل فشار شکم سخت تر می توانند اکسیژن دریافت کنند و افراد مسن که بیماری های همراه مانند دیابت و چاقی و ... دارند و درجاتی به بیماری های تنفسی مبتلا هستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند البته ما جوان هم داشته ایم که چند روز بعد از ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده است.
 
توصیه هایی برای خانم های باردار
 
حریرچی درباره نگرانی خانم های باردار به کرونا بیان کرد: خانم های باردار نگران نباشند چرا که اضطراب سیستم ایمنی را ضعیف می کند و توصیه می کنیم که خانم ها خونسرد باشند و همان اصولی که افراد دیگر رعایت می کنند رعایت کنند،‌ باید توجه داشت خانم های باردار جوان هستند اما ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند و ما از آنها بیشتر مراقبت می کنیم، خانم های باردار تماس اجتماعی نداشته باشند و ابتلای جنین به کرونا از مادر مبتلا آنها مورد نادر در خارج کشور گزارش شده است.
 
او درباره تزریق واکسن آنفلوانزا اظهار کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا به همه افراد و جوانان توصیه نمی شود و صبح امروز کمیته علمی کووید ۱۹ برگزار و این موضوع مطرح شد، بسیاری شرکت ها در دنیا به دنبال سودجویی هستند ما نباید در دام شیادان بیفتیم و امسال چند برابر سال گذشته واکسن وارد و تامین خواهد شد.
 
 حریرچی درباره لغو طرح ترافیک گفت: اختلاف نظری بین وزارت  کشور و شهرداری وجود دارد و ما به عنوان وزارت بهداشت سال  کرونا تهران بررسی هایی انجام داده اند و درخواست اکید درخواست دارند که طرح ترافیک لغو شود.
 
راهکار کشورهای مختلف دنیا برای مقابله با کرونا
 
او بیان کرد: نکات بهداشتی، ماسک زدن و رعایت فاصله گذاری اجتماعی باید تا یکسال آینده ادامه پیدا کند و باید توجه داشت که در سنگاپور ۹۳ درصد، در چین ۸۸ درصد، ویتنام ۸۵ درصد و هنگ کنگ ۸۳ مردم از هنگام خروج تا بازگشت به منزل مردم ماسک می زنند و در انگلیس تجمع بالای ۴ نفر حتی در خانه ها ممنوع است.
 
حریرچی گفت: دوگانه اقتصاد و معیشت مردم را باید با سلامت هم راستا کنیم ،در تعطیلات نوروز، تعطیلات عجیب و غریبی نداشتیم و حتی کارخانه های تولید دارو و موادغذایی فعال بودند و پایان فروردین به شرایط عادی بازگشتیم، به نظر نمی رسد که دولت ها بتوانند تعطیلات را به مدت طولانی ادامه دهند و پیشنهاد می شوند که تعطیلات پالسی داشته باشیم و مانند برخی کشورهای اروپایی یا ترکیه سه روز در هفته از پنج شنبه تا شنبه تعطیل باشد اما بهترین راهکار استفاده مردم از ماسک است.
کد مطلب : ۷۳۹۰
نام شما

آدرس ايميل شما