۰
عبدالمجید چراغعلی عضو هیئت علمی بیمارستان بقیه‌الله و رئیس تیم پزشکی کووید ۱۹ در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

پیشروی و تداوم پلاسمادرمانی بستگی به بهبودیافتگان اهداکننده‌ی پلاسما دارد

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۷۲۱۱
پیشروی و تداوم پلاسمادرمانی بستگی به بهبودیافتگان اهداکننده‌ی پلاسما دارد
سالم خبر: پیشروی و تداوم پلاسمادرمانی بیماری کووید19 بستگی به بهبودیافته‌گان اهداکننده‌ی پلاسما دارد اگر اهداکننده نداشته باشیم این درمان به رغم تاثیر آن در درمان و بهبود بیماران کووید19 قابل اجرا نخواهد بود.

عبدالمجید چراغعلی عضو هیئت علمی بیمارستان بقیه‌الله و رئیس تیم پزشکی کووید ۱۹ در گفت‌وگو  با سالم‌خبر با بیان این مطلب، افزود: ادعای ما این نیست که پلاسمادرمانی، همه بیماران را بهبود می‌بخشد اما روش خوبی برای درمان است زیرا دارو، پاسخ سریعی ندارد اما پلاسما به فوریت در دسترس است و ما از بهبودیافتگان می‌خواهیم که پلاسما اهدا کنند.

وی همچنین تاکید کرد که پلاسمای بهبودیافتگان کووید19حاوی آنتی بادی است و برای
مبتلایان به این بیماری استفاده می‌شود و مانند دارو نیست که منتظر پاسخ آن بمانیم.  درحال حاضر پلاسمادرمانی بستگی به میزان مراجعه و اهدای پلاسما از سوی بهبودیافتگان کووید19 دارد.

چراغعلی مهم‌ترین ضعف در درمان بیماری کرونا را متاثر از مکانیسم ناشناخته آن دانست و گفت: مکانیسم ایجاد این ویروس هنوز برای دانشمندان کاملا شناخته شده نیست؛ حدس و اطلاعات بسیاری وجود دارد  اما هنوز قطعیتی وجود ندارد.بنابراین هنوز راه درمانی دارو و واکسن آن در جامعه علمی دنیا درنظر گرفته نشده است.  ما تلاش می‌کنیم تا نحوه بیماری‌زایی و ورود ویروس را شناسایی تا بهترین عملکرد را داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: تا زمان شناسایی بیشتر کرونا، ما به
علامت درمانی مشغول هستیم بدین معنا که علائم آن را کنترل می‌کنیم به عنوان مثال اگر مشکلی در انعقاد خون به وجود آمد آن را برطرف می‌کنیم.کرونا بیماری واقعا عجیب و پیچیده است و به نظر من، بشر باید تا سال‌ها با آن درگیر باشد تا بتواند آن را شناسایی و کنترل کند.

وی در خصوص پرشدن ظرفیت‌های بیمارستانی در بخش بیماران کرونایی عنوان کرد: شرایط به‌گونه ای نیست که مریضی در خیابان مانده باشد. بیماری که وارد ICU   می‌شود باید ۲۴ ساعته پرستار داشته باشد زیرا خود بیماران نمی‌توانند همراهی داشته باشند؛ بنابراین آنچه مطرح است بیشترین فشار بر روی کادر درمان است که هرچه کمک به کاهش فشارها داشته باشیم، فرسودگی سیستم درمانی هم کمتر
می‌شود. ضمن آنکه هنوز تعداد مبتلایان مرد بیشتر از زنان است.

عضو هیئت علمی بیمارستان بقیه‌الله همچنین درباره‌ی تاثیر یا نقش طب سنتی در درمان بیماری کووید19 اظهار داشت: طب سنتی، در درمان کرونا جایگاه درمانی ندارد.

وی ادامه داد: در همه کشورها خوشبختانه طب سنتی در زمینه کرونا  مورد استفاده قرار گرفته در ایران نیز فعالیت‌های بسیاری انجام شده است. کشور ایران در زمینه طب سنتی بر پیشگیری تمرکز دارد؛ در این بیماری هرچه سیستم ایمنی بدن  ارتقا و تقویت شود احتمال کاهش بیماری و زنده ماندن فرد بیشتر است.

چراغعلی همچنین گفت: دستورات بسیاری در طب سنتی اسلامی داریم که می‌توانیم از آن‌ها کمک بگیریم؛ نوع تغذیه و سبک زندگی بسیار
کمک کننده است. به نظر من در ایران هم کارهای خوبی انجام شده اما درحال حاضر طب سنتی، در درمان کرونا جایگاه درمانی ندارد  و به فردی که کرونا دارد، بگوییم چنین گیاه را مصرف کن تا خوب شوی ، این اتفاق نه در ایران و نه در کشورهای دیگر انجام می‌شود.

عضو هیئت علمی بیمارستان بقیه‌الله با اشاره به اینکه، توصیه‌های طب سنتی و طب ایران برای سبک زندگی و ارتقا ایمنی بدن موثر هستند، تصریح کرد: گیاهان بسیاری هستند که سیستم ایمنی بدن را تا حد زیادی تقویت می‌کنند اما اینکه فرد مبتلا به کرونا، در خانه بماند و به عنوان مثال از شلغم جهت بهبود استفاده کند درست نیست و حتما باید به پزشک مراجعه کند.

چراغعلی با اشاره به پذیرش بیماران مبتلا به کرونا
در بیمارستان بقیه‌الله گفت: همه بیمارستان‌های ما از روش مشاوره، درمان استفاده می‌کنند  و به میزان قابل قبولی در درمان موفق بوده‌اند. بیمارستان بقیه‌الله یک بیمارستان تخصصی و کادر درمانی بسیار خوبی از لحاظ درمان دارد؛ این بیمارستان میزان مراجعات بیشتری در درمان بیماران و موج اول کرونا داشته است و زمستان سال گذشته بیشتر بیماران در بیمارستان بقیه‌الله بستری شده‌اند. کادر درمان این بیمارستان تجربه بیشتری در برخورد با بیماران دارند و  پروتکل‌هایی که در درمان استفاده کرده‌اند، موثرتر بوده است. در حال حاضر همه بیمارستان‌های ما در سطح کشور این آمادگی را در جهت درمان بیماران کرونا دارند.
 
 
 
کد مطلب : ۷۲۱۱
نام شما

آدرس ايميل شما