۰

با تغییر سیاست‌های ارزی برخی نگران منافع سالم یا ناسالم خود هستند

علی مهرآمیزی،عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۰
کد مطلب : ۶۵۹۵
با تغییر سیاست‌های ارزی برخی نگران منافع سالم یا ناسالم خود هستند
سالم‌خبر: عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: با تغییر سیاست‎های ارزی وزارت بهداشت برخی نگران از دست رفتن منافع سالم یا ناسالمی هستند که ارز یارانه‌ای برای آنها به ارمغان می آورد.
 
علی مهرآمیزی مدیرعامل شرکت داروسازی تهران شیمی در‌باره تغییرات سیاست‌های ارزی وزارت بهداشت به سالم خبر گفت: بحران‌های موجود در کشور از جمله تحریم ها، کاهش درآمدهای ارزی دولت در سال جاری و بحران بیماری کوید-۱۹ موجب شده تا میزان ارز پیش‌بینی شده برای بخش دارو با تغییراتی مواجه باشد؛ تا آنجا که مدیر کل امور داروی سازمان غذا و دارو  نیز اعلام کرد سیاست‌های داروی این سازمان در سال جاری تغییر خواهند کرد.
 
وی افزود: آنچه مشخص است این است که میزان ارز تخصیص یافته برای هر محصول و شرکت تولید کننده و سیاست‌های اتخاذشده‌ی پیش رو توسط وزارت بهداشت شرکت ها را دستخوش 
تغییرات جدی خواهد کرد.
 
مهرآمیزی در پاسخ به اینکه چرا پیش از ابلاغ این سیاست‌ها برخی از فعالان دارویی چنان برآشفته‌اند که از ابزار اتهام افکنی نسبت به مدیران سازمان غذا و دارو بهره می‌برند ، توضیح داد: با توجه به این که پیش‌بینی می شود فعالان و ذی‌نفعان حوزه دارو درصد کمتری نسبت به سال گذشته ارز دولتی دریافت کنند و این تغییرات برای همه شرکت ها ثابت نیست برخی نگران از دست رفتن منافع سالم یا ناسالمی هستند که ارز یارانه‌ای برای آنها به ارمغان می آورد.
 
این عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، تاکید کرد: این در حالی است که وزارت بهداشت مسوول تعیین اولویت ها و ممیزی و سیاست‌گذاری برای این کار بوده و هست. البته همواره فعالان حوزه دارو که به دنبال رقابت سالم در بازار و تولید با کیفیت دارو در کشور بوده‌اند بر این نکته تاکید داشته‌اند که آزادسازی
قیمت  ارز دارو نه تنها دولت را از تنگنای تامین ارز می‌رهاند و موجب می شود که داروی بهتر و با کیفیت‌تری در دسترس بیماران قرار بگیرد، بلکه با تدابیری می‌توان تبعات ناشی از بالا رفتن قیمت دارو  بر افزایش پرداخت از جیب مصرف‌کننده و بیمار را نیز کنترل کرد.
 
مهرآمیزی همچنین افزود: تعلل در اجرای این کار سبب می‌شود تا بالاخره روزی دولت به اجبار ارز دارو را حذف کند و در آن صورت ممکن است عواقبی مانند حذف ناگهانی یارانه بنزین در پی داشته باشد و فشار مضاعفی را بر دوش اقشار آسیب پذیر جامعه وارد کند. 
 
وی تصریح کرد: اما ما بارها تاکید کرده‌ایم که می‌توان با سیاست‌های درست و مرحله به مرحله هم کمبودها و سایر مشکلات احتمالی همچون رانت و فساد ناشی از ارز یارانه‌ای دارو را از بین برد و هم عواقب اقتصادی آن را تحت کنترل درآورد. درواقع اگر این اتفاق رخ دهد بسیاری از معضلاتی
که امروز صنایع دارویی با آن مواجه هستند خود به خود مرتفع خواهند شد.
 
مهرآمیزی گفت:  ازآنجاکه هزینه داروها در مقایسه با دیگر اقلام موجود در سبد خانوار سهم بالائی ندارد، قیمت داروهای تولید داخل هم به طورغیرمنطقی و غیرعادلانه در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه پایین هستند، اساسا حذف ارز یارانه‌ای از بخش دارو تاثیر چندانی بر رفاه خانوار نخواهد داشت؛ ضمن آنکه می‌توان از طریق بیمه ها و پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز به سازمانهای بیمه گر پرداخت از جیب بیماران را مدیریت نمود و جلوی افزایش آن را گرفت.
 
وی افزود:  من فکر می کنم اگر از مردم کشورمان هم بپرسیم که ترجیح می دهند دسترسی به دارو نداشته باشند یا اینکه دسترسی به دارو امکان پذیر اما با کیفیت و قیمت عادلانه باشد، ترجیح آن‌ها گزینه دوم باشد.
 
 این عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تاکید کرد: در حال
حاضر داروهای وارداتی‌ در بازار وجود دارند که قیمت آنها نسبت به نمونه های داخلی به صورت غیرعادلانه و غیر منطقی بالاتر است در حالی که تولید کنندگان داخلی همواره به‌دلیل قیمت‌گذاری ناعادلانه‌ی دارو با مشکلات متعددی مواجه بوده و همین مساله تا حد زیادی صنعت را از پیشرفت باز داشته است. بنابراین نقد بر وجود داروی وارداتی در بازار نیست بلکه نقد اصلی بر پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت داروهای تولید داخل است. 
 
وی ادامه داد: این در حالی است که چون ابزارهای پایش روند صحیح تخصیص ارز و کنترل قیمت دارو از سایر کالاهای مصرفی در کشور همواره دقیق تر و سالم تر بوده و همیشه تخصیص ارز یارانه ای و کنترل بازار توسط دولت و وزارت بهداشت یکی از بهترین راههای رساندن یارانه دولتی به مصرف کننده گان  به حساب می آید که یکی از دلایل ارزانی دارو در کشور می باشد.
 
مهرآمیزی با بیان اینکه این اصلاح
قیمت باید با منطق صورت بگیرد گفت: ما داروی تولید داخلی‌ای داریم که با هفت تولیدکننده داخلی تنها ۵۰ درصد از بازار این دارو را در اختیار دارند و بقیه بازار در دست واردکنندگانی است که به چند برابر قیمت داروی خود را به فروش می رسانند.
 
وی افزود: واردات داروی نیمه ساخته یا تولید محصول با مواد اولیه خارجی  با چندین برابر قیمت بازار جهانی نمی‌تواند راهکار مناسبی برای کنترل و مدیریت ارز دارو و تولیدات حاصل از آن باشد.
 
وی در ادامه اظهار داشت: علاوه بر این برای کنترل بهتر بازار در شرایط سخت موجود پیشنهاد ما اینست که اگر سازمان غذا و دارو به دلایلی نمی تواند نقش تنظیم کنندگی خود در بازار دارو را رها کند حداقل برای مدیریت بهتر ارز و بازار دارو بر اساس سوابق محصولات شرکت های مختلف در تامین بازار دارویی کشور برای آنها ارز مناسبی تخصیص داده شود.
 
 
 
کد مطلب : ۶۵۹۵
نام شما

آدرس ايميل شما