۰
دیده‌بان حقوق‌بشر به ترامپ هشدار داد:

تحریم‌های ایران را در این شرایط بحرانی کرونا کاهش دهید

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۶۵۲۰
تحریم‌های ایران را در این شرایط بحرانی کرونا کاهش دهید
سالم‌خبر: دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: تحریم‌های اقتصادی گسترده اعمال‌شده توسط آمریکا روی توان دولت ایران در پاسخ مناسب به پیامدهای فزاینده همه‌گیری بیماری کرونا اثر منفی می‌گذارند. آمریکا باید برای تسهیل تحریم‌ها و گسترش مجوزهایش به موارد معاف از تحریم‌ها اقدام فوری انجام دهد تا دسترسی ایران به منابع بشردوستانه حیاتی در جریان همه‌گیری کرونا را تضمین کند.
 
براساس این گزارش،در حالی که براساس سخنگوی
وزارت بهداشت ایران در توییتی در کشور در هر ساعت حدود ۵۰ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و هر ۱۰ دقیقه یک نفر فوت می‌کند. همزمان با افزایش شدید فشار روی نظام بهداشتی تضعیف‌شده کشور، تحریم‌های اقتصادی آمریکا که منجر به محدودیت‌های بانکی بین‌المللی شدید شده‌اند توان کشور برای تأمین مالی واردات بشردوستانه از جمله داروها و تجهیزات پزشکی را تا حد زیادی محدود کرده است.
 
محدودیت‌های اعمال شده روی تأمین مالی، در
ترکیب با کاهش شدید ارزش ریال، منجر به محدودیت بسیار زیاد شرکت‌ها و بیمارستان‌های ایران در خرید داروهای حیاتی و تجهیزات پزشکی از خارج از ایران شده‌است که ساکنان ایران برای مراقبت پزشکی حیاتی به آنها نیاز دارند.
 
اگرچه مجوزهایی برای صادرات «تجهیزات پزشکی پایه‌ای، داروها، و مواد خوراکی مشخص به ایران» صادر شده است اما این تراکنش ها تا سقف 500 هزار دلار است و شامل داروهای بدون نیاز به نسخه و داروهای نیازمند نسخه، بعضی
واکسن‌ها، محصولات بیولوژیک و شیمیایی، و تجهیزات پزشکی- از جمله تدارکات پزشکی، وسایل، تجهیزات، آمبولانس مجهز و وسایل حمل تجهیزات تست پزشکی می‌شود. این به این معنی است که تجهیزات لازم برای مبارزه با این ویروس، از جمله دستگاه‌های تنفسی، سی‌تی اسکن، تجهیزات آلودگی‌زدایی، و ماسک‌های تنفسی نیازمند مجوزی مخصوص هستند.
 
واشنگتن پست گزارش داد که تعداد مجوزهای مخصوصی که اوفک برای صادرات داروها و وسایل پزشکی مشخص به
ایران صادر کرده است در دوران ترامپ به شکل محسوسی افت کرده است و از بیشتر از ۵۰ درصد تقاضاها در سه ماه اول سال ۲۰۱۶ به ۱۰ درصد در سه ماه اول سال ۲۰۱۹ رسیده است. دیده‌بان حقوق بشر گفت اگر مجوزهای بیشتری مورد موافقت قرار نگیرند یا مقررات برای شمول این تجهیزات در مجوزهای عمومی تغییر نکنند ایران شاید نتواند به تجهیزات پزشکی و داروهای مورد نیازشان برای مقابله با بیماری کرونا در زمانی قابل قبول دست یابد.
 
 
کد مطلب : ۶۵۲۰
نام شما

آدرس ايميل شما