۰
تجمع اعتراض آمیز داروسازان در سازمان نظام پزشکی

سقف شیشه ای داروسازان ترک خورده است

تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۲
کد مطلب : ۶۴۴
سقف شیشه ای داروسازان ترک خورده است
سالم خبر: امروز سالن های شماره اول، سوم و لابی نظام پزشکی تهران مملو از داروسازان معترضی بود که برای اعتراض به تاخیر طولانی مدت مطالبات خود از بیمه ها و همچنین ابطال تعرفه خدمات دارویی گردهم آمده بودند.

به گزارش سالم خبر داروسازان با در دست داشتن پلاکارهایی مراتب اعتراض خود را به سیاست های اتخاذ شده تاکنون در قبال خود اعلام کردند. این تجمع علاوه برحضور داروسازان سراسر کشوربا ورود و سخنرانی برخی مسوولان از جمله روسای سازمان های نظام پزشکی، تامین اجتماعی و مسوولان انجمن داروسازان ایران در سالن اجتماعات ادامه یافت. تریبون در اختیار آنان قرار گرفت و نقطه نظرات و حمایت خود را از اعتراض جامعه ی داروسازان اعلام کردند.

محمدباقر ضیا رئیس انجمن داروسازان ایران در این نشست ، اظهار داشت: ما امروز در سازمان نظام پزشکی دور هم آمده ایم که دل نگرانی های داروسازان را به گوش مدیران ارشد کشور برسانیم.

وی ادامه داد: فشارهای تحمیل شده به داروسازان، استخوان های این قشر را در هم شکسته و متاسفانه هر روز شاهد هستیم که مشکل جدیدی نیز بر مشکلات قبلی داروسازان افزوده می شود.

ضیا، اضافه کرد: ما دنبال اجرای قانون هستیم و چیزی فراتر از قانون نمی خواهیم و اگر قانون برای اجرا نشدن وضع شده است، پایان راه قطعا فاجعه بار خواهد بود.

وی افزود: ما با تکیه بر تجربیات داروسازان سراسر کشور، هشدار می دهیم که چرخه دارویی کشور در حال تخریب است و باید پیش از آنکه بیش از این دیر شود، فکری به حال آن کرد.

ضیا با اشاره به طولانی شدن تاخیر پرداخت مطالبات داروخانه ها از سوی سازمان های بیمه گر ادامه داد: انجمن داروسازان ایران به همه مراجع قانونی در تمامی سطوح کشوری مراجعه کرده و با ایشان مکاتبه کرده است ولی متاسفانه فقط با وعده و وعید، مواجه شده است.
وی تاکید کرد: تاکنون نجابت و مسئولیت پذیری داروسازان اجازه نداده که مردم را در درد خودمان شریک کنیم ولی واقعیت این است که توان داروسازان هم بی پایان نیست و وضعیت داروسازان روی خط قرمز قرار گرفته است.

به گفته ضیا، داروسازان در راهروهای دادگستری، بالا و پایین می روند تا بتواند به چک های برگشتی خود پایه دهد و این درحالی است که بیش از چک های برگشتی خود،از سازمان های بیمه گر طلب دارند.

وی افزود: ما بیش از این نمی توانیم به دولت یارانه بدهیم و این حق داروسازان است که مطالبات خود را بر اساس قانون مطالبه کنند.
ضیا در رابطه با اصلاح قراردادهای بیمه ادامه داد: حذف عبارت «در صورت تامین اعتبار» از قراردادهای بیمه، یک خواسته جدی و عمومی داروسازان است که آن را دنبال می کنیم.

وی در خصوص ابطال تعرفه خدمات دارویی از سوی دیوان عدالت اداری، اظهارداشت: در این خصوص انجمن داروسازان ایران تمام تلاش خود را جهت تببین اهمیت و ضرورت وجود تعرفه صرف کرد ولی متاسفانه فرصت لازم جهت دفاع در صحن جلسه عمومی داده نشد و ما قطعا این موضوع را نیز از طریق مراجع قانونی با قدرت بیشتر دنبال خواهیم کرد.

خستگی در جان داروسازان نهادینه شده است

دکتر سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران نیز طی سخنانی اظهار داشت من بسیار متاسفم که در حضور ریاست سازمان نظام پزشکی و ریاست سازمان تامین اجتماعی به جای آنکه از دستاوردهای داروسازان سخن بگویم، باید بازهم از وضعیت وخیم داروسازان سراسر کشور صحبت کرده و یادآوری کنم که چرخه دارویی کشور،سخت تشنه تزریق نقدینگی است

وی ادامه داد: متاسفانه وقتی طرح تحول سلامت عملیاتی شد، منابع بودجه ای برای آن به میزان کافی پیش بینی نشده بود و شرایط به گونه ای پیش رفت که داروسازان را به این شرایط مبتلا کرد که هر روز بیش از گذشته گرفتار مشکل نقدینگی شده اند.

به گفته سجادی، در این مدت که طرح تحول سلامت اجرا شده، داروسازان، هم سرمایه خود را صرف کرده اند، هم خدمات می دهند، هم گرفتار تسهیلات بانکی و مراجعه طلبکاران شده اند و هم حیثیت اجتماعی خود را آسیب دیده و مخدوش می بینند و این از انصاف به دور است
 
وی افزود: بیمه ها می خواهند ما را با وعده پرداخت مطالبات شش ماه قبل خود، دلخوش کنند ولی این در حالی است که داروسازان آنقدر تحت فشار مالی و نقدینگی هستند که ممکن است هر لحظه از سوی طلبکاران خود، از راهرو های دادگستری سر درآورند.
 
وی با بیان اینکه سیستم پرداخت های بیمه باید پایبند یک خط مشی قانونی باشد و دست از بحران سازی برای داروسازان بردارد، گفت :تسهیلات بانکی، داروسازان را وادار به پرداخت جریمه دیرکرد می کند و این درحالی است که داروسازان،بیش از مبالغ تسهیلات بانکی، از بیمه ها طلبکار هستند

سجادی، افزود: داروسازان از سازمان های بیمه گر توقع دارند که این موضوع را به صورت ساختاری و ریشه ای برطرف کنند و به قانون پایبند باشند.

وی افزود: عدم توجه به شان و حیثیت داروسازان و عدم رعایت حقوق ایشان، خستگی را در جان داروسازان نهادینه کرده است و داروسازان را دلزده و فرتوت ساخته است

سجادی همچنین گفت: منوط کردن پرداختهای سازمانهای بیمه گر به عبارت«در صورت تامین اعتبار» توهین به جایگاه داروسازان و داروخانه ها است و ما مجدانه این موضوع را پیگیری می کنیم تا سازمانهای بیمه گر خود را مقید به پرداخت ضابطه مند مطالبات داروسازان کند.

مطالبات داروسازان را تایید می کنم

تقی نوربخش، رییس سازمان تامین اجتماعی نیز از دیگر حضار دراین گردهمایی اعتراضی بود که سخنانی نیز در این مورد اظهار داشت.
وی در کسوت یکی از اعضای شورای عالی نظام پزشکی، عنوان کرد که  موضوع مصوبه دیوان عدالت در خصوص رد تعرفه داروسازان را به طور جدی پیگیری کرده ام و نکته اساسی در این میان آن است که قانونگذار در ماده ۹، تعرفه را به رسمیت شناخته است.
 
نوربخش درباره اصلاح قرارداد داروخانه ها با سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: به عنوان رییس سازمان تامین اجتماعی، مطالبات داروسازان در این خصوص را منطقی و صحیح می دانم و دستور لازم در این رابطه صادر شده است.
 
نوربخش، راجع به نقدینگی و پرداخت مطالبات داروخانه ها تصریح کرد: خواسته داروسازان این است که پرداخت ها پایدار و ضابطه مند شود. ما از همه مکانیسم ها برای رفع مشکل داروسازان استفاده می کنیم تا مشکلات بوجود آمده،رفته رفته برطرف شود ولی به هرحال محدودیت هایی در این مسیر وجود دارد که امیدواریم با توجه به بودجه سال ۹۷ و تعهدی که در خصوص پرداخت مطالبات تامین اجتماعی صورت گرفته، مطالبات داروسازان هم به ریل اصلی خود بازگردد
 
وی افزود: ریشه بسیاری از این مشکلات در این است که طرح تحول سلامت ،با همه خوبی ها و مزایایی که برای مردم و‌ کشور داشت، سازمان تامین اجتماعی را با یک شوک هزینه ای مواجه کرد، چرا که پیوست نظارتی و کنترلی مناسبی نداشت و در سطح کلان،هزینه های زیادی ایجاد کرد و باید از این موضوع،با هوشمندی و درایت گره گشایی شود.
 
وی درخصوص تهاتر بدهی های داروخانه ها تصریح کرد: اگر داروسازان تمایل داشته باشند، سازمان تامین اجتماعی آمادگی دارد که حق بیمه کارمندان داروخانه ها را با مطالبات داروخانه ها تهاتر کند

این رای ناصواب را ابطال کنید

علاوه بر سخنرانی ایرج فاضل رییس سازمان نظام پزشکی حمایت او از اعتراض داروسازان این سازمان همچنین امروز با صدور بیانیه ای بار دیگر حمایت خود را از موضع داروسازان اعلام داشت.

در بخشی از این بیانیه آمده است: انتظار می رود قضات  دیوان عدالت تا فرصت باقی است بر این رای ناصواب، خط بطلان کشیده و از مقام وزارت بهداشت، از مسئولین سازمان غذا و دارو و نیز از انجمن داروسازان ایران به عنوان بالاترین تشکل داروسازی کشور انتظار می رود در راستای حقوق قانونی داروسازان و به رسمیت شناختن نقش و جایگاه داروسازان در چرخه سلامت کشور و برقراری حق خدمات حرفه ای داروسازان و مسئولین فنی داروخانه ها از تمامی پتانسیل های موجود در چارچوب قوانین متقن جمهوری اسلامی ایران بهره برداری کنند.
 
 
کد مطلب : ۶۴۴
نام شما

آدرس ايميل شما