۰
مدیرعامل انجمن دیابت ایران در گفت و گو با سالم خبر:

وضعیت داروی دیابت فعلا سفید است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۶۰۴
وضعیت داروی دیابت فعلا سفید است
سالم خبر: مدیرعامل انجمن دیابت ایران با بیان اینکه تولید داروی دیابت در کشور از کیفیت خوبی برخوردار است، گفت: بیماران دیابتی داروهای داخل کشور را مصرف می کنند و در صورتی که داروی ایرانی پاسخگوی آنان نباشد، داروی خارجی مشابه تجویز می شود.

اسدالله رجب در گفت و گو با سالم خبر با اشاره به تفاوت هزینه داروهای تولید داخل  و خارجی عنوان کرد که پزشکان برای بیماران مبتلا به دیابت تا جایی که امکان دارد مصرف داروی ایرانی توصیه و تجویز می کنند چون از نظر کیفیت و هزینه به صرفه است و تحت پوشش بیمه های درمانی قراردارد همچنان که در بسیاری از کشورها همچون آمریکا سعی می کنند در کشورشان از داروهایی مصرف شود که هزینه داروها از طریق بیمه های درمانی پرداخت شود اگر چه در کنار این داروها برای برخی بیماران نیز داروهای خارجی تجویز می شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف داروهای دیابتی بدون فراهم آوردن امکانات جانبی برای بیماران دیابتی فایده ای ندارد، گفت: نیازبیماران مبتلا به دیابت فقط دارو نیست بلکه امکانات جانبی و آزمایش هایی است که تحت پوشش بیمه ای نیست که امیدواریم تدابیری جهت رفع این مشکل اندیشیده شود چون دیابتی ها نیاز به این امکانات دارند.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران در خصوص تاثیر منفی افزایش نرخ دلار بر واردات داروهای دیابت گفت: افزایش ارز بر داروهای خارجی، مواد اولیه و تجهیزات پزشکی تاثیرگذار است چون داروهای خارجی از امکانات ارزی بهره می گیرد که سیاستگذاران باید تصمیماتی را در این حوزه اتخاذ کنند تا در کشور داروهای با کیفیت و تحت پوشش بیمه ای تولید نیز بشود.

وی درباره داروهای بیماران دیابتی همچون متفورمین و ویکتوز تصریح کرد: در علم روز پزشکی جهان تولید خط اول درمان دیابت نوع 2 داروی متفورمین است و روز به روز خاصیت این دارو بیشتر شناخته می شود و هیچ دارویی نمی تواند جای آن را بگیرد.

رجب افزود: آمارها نشان می دهند که مصرف متفورمین بیش از سایر داروها پایین آورنده قند خون و کاهش آمار مرگ و میر بیماران دیابتی نوع 2 مفید بوده است و طبق تحقیقات انجام شده این دارو می تواند از بیماری های قلبی – عروقی جلوگیری کند.

وی همچنین تاکید کرد : متفورمین حتی به مقدار ناچیز، به به بیش از 90 درصد از پروتئین های پلاسما متصل می شود و میزان عمر این دارو دو تا شش ساعت است.
 
کد مطلب : ۶۰۴
نام شما

آدرس ايميل شما