۰

تاکنون وجود ناخالصی سرطان‌زا در رانیتیدین های ایرانی گزارش نشده است

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۵۶۷۳
تاکنون وجود ناخالصی سرطان‌زا در رانیتیدین های ایرانی گزارش نشده است
سالم خبر: جای نگرانی وجود ندارد و سازمان غذا و دارو مراقب سلامت بیماران است و تاکنون نیز گزارشی مبنی بر وجود ماده اولیه سرطان‌زا در رانیتیدین نداشتیم و بررسی ها طبق فرآیندها و قوانین سازمان غذا و دارو ادامه دارد.

به گزارش سالم خبر، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سرطان‌زا بودن داروی رانیتیدین گفت : بر اساس ریکال جهانی و گزارش سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا (FDA) مبنی بر شناسایی ناخالصی سرطان زا  نیتروزامین از نوع (NDMA) در فراورده‌های رانیتیدین، سازمان غذا و دارو ایران به شرکت های تولیدکننده داروی رانیتیتدن اعلام کرده است تا نمونه هایی از دارویی تولیدی خود را به سازمان غذ ا و دارو برای بررسی ارسال کنند.

وی ادامه داد: تاکنون وجود ناخالصی سرطان‌زا در رانیتیدین های ایرانی گزارش نشده است، از طرفی باید توجه داشت که موضوع ریکال دارو در همه دنیا وجود دارد و پیش تر نیز مسئله ریکال لوزارتان و والسارتان مطرح شده بود و برخی شرکت ها داروی خود را ریکال کردند و اکنون نیز شرکت های داروسازی تولیدکننده رانیتیدین خود داوطلبانه اقدام به نمونه برداری و بررسی دارو کردند.
 
نمونه برداری از رانیتیدین ‌های ایرانی از یک ماه پیش

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در ۷ مهر ماه ۱۳۹۸ نامه‌ای به شرکت های داروسازی تولید کننده رانیتیدین ابلاغ کرد که بر اساس آن شرکت ها باید نمونه ای از داروی خود را به سازمان غذا و دارو ارسال کنند.
 
در این نامه آمده است: با توجه به گزارشات ارائه شده از سوی سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا (FDA) مبنی بر شناسایی ناخالصی نیتروزامین از نوع (NDMA) در فراورده‌های رانیتیدین، لازم است آزمایشات لازم جهت بررسی میزان ناخالصی فوق در فراورده‌های رانیتیدین ساخت آن شرکت صورت گیرد.
 
بدین منظور مقرر فرمایید ظرف مدت ۳ روز نمونه‌هایی از محصولات رانیتیدین ساخت آن شرکت (قرص و شربت) جهت انجام آزمایشات به این اداره کل ارسال گردد، همچنین اگر شرکتی برای ساخت محصولات رانیتیدین از منابع ماده اولیه متفاوتی استفاده می‌کند، لازم است نمونه‌های محصول برای هر منبع ماده اولیه (با ذکر نام منبع) جداگانه ارسال گردند.»
 
 
کد مطلب : ۵۶۷۳
نام شما

آدرس ايميل شما