۰

خیز تولیدکنندگان نانو داروی ضدسرطان ایرانی به کشورهای اروپایی

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۵۳۱۴
خیز تولیدکنندگان نانو داروی ضدسرطان ایرانی به کشورهای اروپایی
سالم خبر : تولیدکنندگان نانو داروی ضدسرطان پس از صادرات این دارو به کشور سوریه به میزان ۳ هزار ویال، در تلاش هستند تا این دارو را در ۶ کشور ارمنستان، لبنان، عراق، عمان، تایلند و اسپانیا تجاری‌سازی کنند.
 
به گزارش سالم خبر از ایسنا، این شرکت دارویی، برای نخستین بار در خاورمیانه داروی ضد سرطان نانولیپوزومی دوکسوروبیسین هیدروکلراید تزریقی ۲۰mg/۱۰ml را با نام تجاری "سینادوکسوزوم" تولید کرده و این دارو با دانش فنی بومی پس از اخذ مجوز تولید از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در  سال ۹۱ تولید و به بازر دارویی کشور عرضه شد. عمده کارهای پژوهشی این شرکت فرمولاسیون برپایه میسل‌ها، لیپوزوم‌ها و نانوذرات بر پایه چربی‌ها و تبدیل آن به مقیاس صنعتی با کاربردهای تزریقی، خوراکی و موضعی است.
 
"سینا دوکسوزوم" یک داروی ضد تومور است که در درمان سرطان سینه متاستازدهنده به‌ویژه در بیمارانی که در معرض یا دارای مشکلات قلبی هستند و همچنین درمان سرطان تخمدان پیشرفته استفاده می‌شود. این دارو همراه با بورتزومیب (Bortezomib) در درمان "مولتیپل میلوما" (یک نوع سرطان خون که معمولا در مغز استخوان بروز می‌کند) به‌ویژه برای بیمارانی که حداقل یک درمان اولیه دریافت کرده‌اند نیز تجویز می‌شود.
 
این دارو همچنین در درمان کاپوسی سارکوما (یکی از سرطان‌های بدخیم مربوط به بافت پیوندی است که در بیماران مبتلا به ایدز و بیمارانی که سیستم ایمنی تضعیف شده دارند، شیوع دارد) در بیماران مبتلا به ایدز به کار می‌رود. این فرآورده حاوی دارویی است که قادر است سلول‌های سرطانی را به طور انتخابی از بین ببرد. دوکسوروبیسین هیدروکلراید موجود در این فراورده توسط پوشش‌های کروی کوچک لیپوزومی احاطه شده است و کمک می‌کند این دارو از طریق جریان خون بیشتر به سمت بافت سرطانی نسبت به بافت‌های سالم بدن هدایت شود، این موضوع می‌تواند باعث کاهش عوارض جانبی این دارو نسبت به دوکسوروبیسن استاندارد شود.
 
سیناکورکومین از دیگر داروهای تولیدی این شرکت و در قالب کپسول ژلاتینی نرم تولید شده است. ماده موثره این دارو کورکومین (دی فرولوئیل متان) است. این ماده یک پلی‌فنل از دسته دی آریل هپتانوئیدها،  مهمترین جزء فعال ریشه گیاه زردچوبه (Turmeric) با نام  علمی Curcuma longa متعلق به خانواده زنجبیل است که به همراه دو کورکومینوید اصلی دیگر (دمتوکسی کورکومین و بیس دمتوکسی کورکومین) حدود ۳ تا ۵ درصد زردچوبه را تشکیل می‌دهند.
 
بیش از ۳۰۰۰ مطالعه کشت سلولی،  حیوانی و بالینی انجام شده در یک قرن اخیر نشان دهنده اثرات بالقوه کورکومین به عنوان یک ترکیب آنتی‌اکسیدان، ضد التهاب، ضد تکثیر سلولی بوده است که آن را به عنوان یک مکمل ارزشمند در پیشگیری و درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها تبدیل کرده است. این دارو یک ضد التهاب در بیماری‌های التهابی مفاصل چون استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید، گوارشی مانند بیماری‌های کرون، گاستریت، کولیت اولسراتیو و سندروم روده تحریک پذیر، التهابی دهان (ژنژیویت و آفت دهانی)، التهاب پوستی (پسوریازیس، اگزما و زخم)، پیشگیری کننده از انواع سرطان‌ها و کاهش دهنده عوارض شیمی درمانی و پرتو درمانی، آنتی اکسیدان قوی و مکمل مفید برای سلامت سیستم قلب و عروق (ضد تجمع پلاکتی، کاهنده تری گلیسیرید و  VLDL)، بهبود دهنده عملکرد کبد (درمان کمکی کبد چرب و پیشگیری از بیماری‌های پیشرونده کبدی) و کمک به درمان دیابت و پیشگیری از مشکلات ناشی از آن به شمار می‌رود. 
 
کورکومین به علت عدم انحلال در آب، قابلیت جذب توسط بدن را ندارد، لذا محلول‌سازی کورکومین در محیط آبی دارای اهمیت فراوانی است. این شرکت با استفاده از فناوری‌نانو انحلال‌پذیری کورکومین را در بدن افزایش داده است. 
 
ژل موضعی نانولیپوزومال از دیگر داروهای این شرکت است که برای درمان بیماری سالک و ضد لیشمانیا (انگل تک یاخته‌ای عامل بیماری سالک) تجویز می‌شود.
 
این شرکت موفق به صادرات محصولات دارویی به کشورهای مختلف آسیایی شده و همچنین در حال طی مراحل قانونی برای صادرات به اروپا است. تاکنون ۳ هزار ویال نانوداروی ضدسرطان سینادوکسوزوم به کشور سوریه صادر شده است. همچنین برای صادرات این نانوداروی ضدسرطان به ارمنستان، لبنان و عراق نیز مراحل قانونی ثبت دارو در حال انجام است.
 
ارمنستان، لبنان، عراق، عمان، تایلند و اسپانیا مقاصد صادراتی بعدی این محصولات هستند.
 
مهناز قمی، مدیر عامل این شرکت با بیان اینکه در حال حاضر ۴ داروی شیمی‌درمانی برپایه نانولیپوزوم، ۵ مکمل بر پایه مایسل و ۳ محصول بر پایه ژل و یک پماد در دست توسعه محققان این شرکت قرار دارد، ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال دو محصول این شرکت به مرحله تولید برسند.
 
وی از رشد ۲۰۰ درصدی برای فروش این محصولات در بازار داخل خبر داد و یادآور شد: ما تلاش‌های زیادی برای ایجاد اعتماد عمومی روی این محصولات کردیم، به گونه‌ای که برای داروی سیناکورکومین ۳۰ آزمون بالینی انجام شده که نتایج آن روی سایت شرکت قابل دسترسی است و بخشی از نتایج آن نیز به صورت مقالات علمی منتشر شده است. همچنین پتنت فناوری سینادوکسوزوم نیز در دفتر اختراعات آمریکا به ثبت رسیده است.
کد مطلب : ۵۳۱۴
نام شما

آدرس ايميل شما