۱
استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با سالم خبر:

70 درصد از جراحی های پروستات منجر به ناتوانی جنسی می‌شود

چک آپ پروستات دوره ای برای مردان ضروری است
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۴۸۹۱
70 درصد از جراحی های پروستات منجر به ناتوانی جنسی می‌شود
سالم خبر: استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد: ناتوانی جنسی در حدود 70 درصد مواقع پس از جراحی رادیکال پروستاتکتومی بروز می کند که هر چه سن بیمار کمتر باشد، احتمال بروز این عارضه نیز کاهش می یابد.
 
به گزارش سالم خبر، محمدعلی زرگر در حاشیه بیست و دومین کنگره ارولوژی ایران درگفت و گو با سالم خبرگفت: سرطان پروستات انواع مختلفی همچون سرطان پروستات لوکالیزه که سرطان فقط داخل پروستات بوده، سرطان پروستات لوکال ادونس که علاوه بر پروستات در سایر نواحی لگن و مجاری منی نیز کنسر پخش شده و سرطان پروستات متاستاز که نه تنها در پروستات،  بلکه در سایر بخش های بدن و استخوان نیز پخش می شود.
 
وی در ادامه با بیان اینکه ناتواتی جنسی، بی اختیاری ادراری یا تنگی گردن مثانه از عوارض جراحی رادیکال پروستاکتومی است گفت: این موارد قبل از جراحی باید برای بیمار شرح داده شود. هرچند به جز ناتوانی جنسی که شیوع بالایی دارد، بروز بی اختیاری ادرار و تنگی گردن مثانه در درصد پایینی از بیماران دیده می شود.
 
این استاد ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در بیماران مبتلا به سرطان بی اختیاری  ادرار شیوع زیر
10 درصدی دارد و تنگی مثانه شیوع بسیار پایینی در حد 2 درصد است که همه این عارضه ها ناشی از جراحی رادیکال پروستاکتومی قابل درمان است.
 
زرگر با بیان اینکه اگر سرطان به طور کامل محدود به پروستات باشد، بیان داشت: جراحی درمان قطعی بوده و تیاز به درمان اضافی ندارد. اما در مواردی که کنسر از پروستات خارج شده با بررسی های بیشتر باید جراحی پس از طی دوره رادیوتراپی انجام شود.
 
وی گفت: به طور کلی  سرطان پروستات وابسته به میزان هورمون تستوسترون است و هر وقت این هورمون از بدن بیمار گرفته شود سرطان پروستات فروکش می کند و در مواردی نیز بیمار پس از درمان 3 تا 5 ساله هورمون تراپی ، به این درمان مقاوم می شود.
 
چک آپ پروستات دوره ای برای مردان ضروری است
 
استاد ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: مهمترین عوارض اورولوژیکی می‌توان به پروستات و مشکلات پس از جراحی اشاره کرد. غده پروستات درهمه مردان وجود دارد اما چک اپ دوره ای پروستات  بعد از سن ۳۵ سالگی که بزرگ تر می‌شود و عارضه ایجاد می‌کند، ضروری است. چون غده پروستات به دو شکل خوش خیم و بدخیم تغییر شکل می‌دهد.
 
وی تشخیص  بدخیمی پروستات
را  با آزمایش ‏PSA‏ دانست و گفت: از این‌رو مراجعات دوره‌ای و انجام چکاپ جهت سلامت پروستات برای آقایان ضروری است. ‏
 
زرگر ادامه داد:  برای بیماران مبتلا به عوارض جراحی پروستات روش جدید درمانی در مرکز دیابت تهران انجام می‌شود یعنی فاکتورهای رشد فرد از خون فرد گرفته و دوباره به خودش تزریق می‌شود.
 
وی با بیان این مطلب که عوارض جراحی پروستات به خصوص جراحی رادیکال پروستات شامل بی‌اختیاری ادرار و ناتوانی جنسی در آقایان است، می‌افزاید: مشکلات باروری یکی از معضلات خانواده‌ها است که سبب از هم گسیختگی ارکان خانواده هم می‌شود. وی بیان داشت: برای بیماران مبتلا به عوارض جراحی پروستات روش جدید درمانی در مرکز دیابت تهران انجام می‌شود بدین‌گونه که فاکتورهای رشد فرد از خون فرد گرفته و دوباره به خودش تزریق می‌شود که این روش در بیماران بسیار تاثیرگذار بوده است. روش‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی برای درمان بی‌اختیاری مردان ابداع شده که به وسیله جراحی‌های سرپایی و حتی در برخی موارد بدون نیاز به جراحی می‌توان این مشکل را در افراد میانسال برطرف کرد.
 
 
 
کد مطلب : ۴۸۹۱
نام شما

آدرس ايميل شما