۰

زمان طلایی درمان مسمومیت با قارچ سمی محدود است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۴۴۵۷
زمان طلایی درمان مسمومیت با قارچ سمی محدود است
سالم خبر : زمان طلایی نجات و درمان افراد دچار مسمومیت بر اثر قارچ سمی بسیار محدود است.

به گزارش سالم خبر از وبدا با توجه به احتمال گسترش مسمومیت با قارچ های سمی در فصل بهار و برای ارتقای آمادگی‎های دانشگاه‎های علوم پزشکی کشور و احتمال افزایش مراجعین در این ایام، وبینار مدیریت مسمومیت با قارچ های سمی در ستاد پدافند غیر عامل وزارت بهداشت با حضور میرکتولی برگزار شد. 

این وبینار با حضور اعضای کمیته پدافند شیمیایی دبیرخانه پدافند غیر عامل وزارتخانه و رییس کمیته قارچ های سمی موسسه گیاه پزشکی کشور و شرکت بیش از 57 دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور برگزار شد.
 
براساس این گزارش، در این وبینار، نحوه اطلاع‎رسانی، تشخیص، تریاژ و مدیریت بیمارستانی موارد مسمومیت با قارچ های سمی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. از مهمترین مصوبات و پیام‎های این وبینار می توان به اطلاع رسانی از رسانه های محلی و پیام های پیشگیرانه و هشداری، تهیه اطلس جغرافیایی قارچ‎های سمی در کشور با همکاری موسسه گیاه پزشکی کشور، تهیه و در اختیار گذاشتن پمفلت‎های آموزشی در کشور، تهیه دستورالعمل طرح‎بندی مواجهه نظام سلامت در برابر مسمومیت‎های قارچ‎های سمی و هماهنگی با دستگاه‎های ذی‎ربط برای نصب تابلوی هشدار در محیط طبیعی قارچ‌ های خودرو اشاره کرد.
 
بنا بر این گزارش، از آنجایی که مهمترین دسته از قارچ‎هایی که سال گذشته منجر به فوت افراد در کشور شدند، قارچ‎هایlepiota brunneoincarnata  ، hypholoma fascicualre و coprinopsis atramentaria بودند،توجه به زمان طلایی درمان مسمومیت با قارچ سمی که تنها 6 تا 8 ساعت است، ضروری است.
 
بر اساس این گزارش، علایم اولیه مسمومیت با قارچ سمی شبیه به مسمومیت عادی است که متاسفانه برخی از کادرهای درمانی به دلیل عدم آگاهی تنها به تجویز او آر اس و سرم بسنده می‌کنند. غافل از اینکه در این زمان، کبد منهدم شده و نیاز به پیوند کبد وجود خواهد داشت.

قابل توجه است که مصرف‌کننده قارچ بعد از طی این زمان طلایی به کما رفته و در نهایت به مرگ بیمار منجر می‌شود. لذا توجه و تاکید بر رعایت نکات زیر ضروری است:
 
1. زمان طلایی درمان مسمومیت با قارچ سمی محدود است.
 
2. سموم قارچ‎های سمی با جوشاندن در آب و یا هیچ روش دیگری از بین نمی‎رود. 
 
3. قارچ‎های دکمه‎ای پرورشی و بسته‎بندی در مراکز معتبر هیچ مشکلی ندارند و دارای سلامت کامل هستند.
کد مطلب : ۴۴۵۷
نام شما

آدرس ايميل شما