۰
مهدی پیرصالحی، رییس سازمان غذا و دارو  در گفت و گو با سالم خبر:

برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی در سال 98 سناریوهای متعددی داریم

سال 97 یکی از سخت ترین سال‌ها برای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بود
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۴۳۰۴
برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی در سال 98 سناریوهای متعددی داریم
سالم خبر: برای تامین نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی در سال 98 سناریوهای متعددی داریم تا حتی در سخت ترین شرایط، کشور با بحران جدی در این حوزه ها مواجه نشود اما به طور قطع اگر ارز مورد نیاز سازمان غذا و دارو در سال 98 به اندازه و به هنگام تامین نشود؛ اجرای هر یک از این برنامه ها دشواری ها و مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

مهدی پیرصالحی، رییس سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب به سالم خبر گفت: در شرایط خاص فعلی که به اجبار باید برخی داروها از لیست دارویی کشور خارج شوند و این مساله برای برخی بیماران، پزشکان و سیستم درمانی کشور خوشایند نخواهد بود و چالش هایی را به همراه خواهد داشت. بنابراین امیدوارم که ارز مورد نظر تامین شود تا از این آوردگاه نیز به سلامت عبور کنیم.

وی افزود: هر چند با مذاکراتی که با طرف های هندی و چینی انجام شده به نظر می رسد برای مبادله کالاهای سلامت محور و به ویژه کالاهای مرتبط با حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، با این کشورها
مشکلی نداشته باشیم. اما برای مبادله با کشورهای اروپایی ابتدا باید ارزی در آن کشورها موجود باشد که ما بتوانیم از آن استفاده کنیم. با این حال ما در حال مذاکره ایم تا راه حل رفع این مشکل هم پیدا شود تا در حوزه تامین کالاهایی که تنها از کشورهای اروپایی قابل تامین هستند نیز دچار چالش نشویم و این تنها با همت و عزم جدی همه متولیان و دست اندرکاران تامین نیازهای اساسی مردم قابل دسترسی و تحقق است.

پیرصالحی ادامه داد: گرچه سال 97 یکی از سخت ترین سال ها برای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و غیره بود؛ اما با وجود همه سختی ها، با کمک و همراهی همه تامین کنندگان کالاهای مرتبط با این حوزه ها، از تولید کننده گرفته تا وارد کننده، خوشبختانه با بحران جدی در بخش دارو و تجهیزات پزشکی برخورد نکردیم؛ اما همانگونه که اشاره کردم ادامه راه در سال 98 عزم جدی همه مسوولان را می طلبد.

وی در ادامه با اشاره به چالش ها و دست آوردهای سال 97 گفت: کمبودهایی که در سال 97 بروزکرد
اغلب محدود و مقطعی بود، به طوری که در پایان سال 97 با کمترین میزان کمبودها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی مواجه بودیم. علاوه بر این ما تنها در حوزه داروهای ساخته شده توانستیم از چهل داروی جدید تولید کنندگان داخلی در سال 97 رونمایی کنیم که نشان از توانمندی و همدلی صنعت داروی ما حتی درسخت ترین شرایط دارد.

پیرصالحی گفت: در زمانی که کمبودهای دارویی در سال 97 اوج گرفت کمترین کمبودها مربوط به داروهای تولید داخل بود و صنعت ما توانست با هوشمندی و توانمندی خود، به گونه ای شرایط را مدیریت کند که بازار در حوزه داروهای داخلی با مشکل چندانی مواجه نشود.

رییس سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه بیشترین آمار کمبودها در سال 97 مربوط به داروها و تجهیزات پزشکی وارداتی بود تاکید کرد: امیدوارم با برنامه ریزی هایی که تاکنون انجام شده و تامین ارزی به هنگام در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بتوانیم در سال 98 این کمبودها را نیز جبران کنیم.
 
 
کد مطلب : ۴۳۰۴
نام شما

آدرس ايميل شما