۱
۱
کیانوش جهانپور سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان در گفت‌وگو با سالم خبر:

تبلیغات بسته‌ی رفع سفیدی مو کذب و تخلف است

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۴۰۸۲
تبلیغات بسته‌ی رفع سفیدی مو کذب و تخلف است
سالم خبر: رسانه های بی شناسنامه ماهواره ای اگرچه عرصه ای برای یکه تازی تبلیغات محصولاتی شده اند که به طور مستقیم سلامت مردم را نشان گرفته اند اما چند صباحی است که برخی برنامه های رسانه ملی نیز وارد این عرصه شده و تبلیغات محصولاتی را برعهده گرفته اند که ادعای تولید کنندگان در مورد کارکرد محصولاتشان شاید به اندازه کشف بمب اتم در جهان سر و صدا به پا کند.

یک برنامه پربیننده تلویزیونی با مجری پرحاشیه‌ی آن اقدام به تبلیغ یک بسته رفع سفیدی موی بی و نشان می کند که  میهمان این برنامه مدعی می شود محصولی که تاکنون تنها به خارج از کشور صادر می شده در حال حاضر مجوزهای لازم برای فروش در بازار کشور را پیدا کرده و با ارائه توضیحاتی به ظاهر علمی، تلاش می کند تا مخاطبان برنامه را برای خرید این محصول ظاهرا دارای مجوز از وزارت بهداشت، ترغیب کند.

مبدا ارسال محلول یا شامپوی رفع سفیدی مو مشخص نیست و با ارسال عدد 4 به یک شماره، فروشندگان و مشاوران با شما تماس می گیرند. نخست درصد سفیدی مو از شما سوال می شود و پیشنهاد می شود که چند
دوره باید از این محلول 180 هزار تومانی مصرف کنید که رنگ موی طبیعی خود را بازیابید.

در حالی که نظارت های سختگیرانه سازمان غذا و دارو گاهی موجب می شود ورود داروهای نوآورانه جهان با سال ها تاخیر وارد چرخه‌ی بازار ایران شود، مبهم است که چنین محصولات فاقد شناسنامه و اصالتی چگونه موفق به دریافت مجوز ورود به بازار و تبلیغات در رسانه ملی کشور می شوند؟

کیانوش جهانپور سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت در این باره به سالم خبر گفت: گاهی برخی شخصیت های حقیقی یا حقوقی درخواست صدور مجوز برای تولید
یک محصول اعم از فراورده های آرایشی بهداشتی یا غذایی مانند انواع دمنوش ها یا شامپوها و غیره می کنند، اما پس از صدور مجوزی که تنها برای تولید محصول یاد شده صادر شده بود، اقدام به تبلیغات اغواگرانه و کاذب برای فروش می کنند.

وی افزود: در اینجا تخلفی که اتفاق افتاده تولید محصول نیست و ممکن است که محصول تولید شده تمام ضوابط و استانداردهای لازم را داشته باشد. اما تبلیغاتی که برای آن محصول انجام می شود و کاربری هایی که برای آن ذکر می شود
ممکن است کاذب بوده و عنوان تبلیغات اغواگرانه را به خود بگیرند که در این صورت و بر اساس قوانین موجود تخلف محسوب می شود.

جهانپور تاکید کرد: تبلیغات بسته مذکور که با عنوان بسته رفع سفیدی مو معرفی شده است، کذب و به طور قطع تخلف است. ما به طور مکرر با چنین پرونده هایی که تعداد آنها هم کم نیست، برخورد داریم و حتی به مراجع قضایی آنها ارجاع می دهیم. 

وی افزود: برای مثال برخی دمنوش ها پس از آنکه تنها به عنوان دمنوش مجوز گرفتند اقدام به تبلیغ با عنوان چای لاغری می کنند یا حتی در برخی موارد خواصی برای آن محصول ادعا می شود که از خواص داروهای یک داروخانه بیشتر است. همه این موارد تخلف و قابل پیگیری هستند.

جهانپور با بیان اینکه ما تلاش می کنیم که به طور خاص، قانونی را برای برخورد با تبلیغات اغواگرانه محصولات سلامت محور، نهایی و به تصویب مجلس برسانیم تا مجازات ها به نوعی بازدارنده تر از امروز شوند، تاکید کرد: ما بارها به صدا و سیما اعلام کرده ایم که این تبلیغات باید با مجوز باشند و قبل از استعلام مجوزهای لازم نباید چنین تبلیغاتی
در این رسانه ها انجام بگیرد، اما شاهدیم که مکرر این اتفاق می افتد که من همین امروز هم دو نامه دیگر در این باره منتشر خواهم کرد.  

وی در مورد روغن هایی که ادعا می شود با ویتامین دی غنی شده اند گفت: ممکن است این روغن ها واقعا با این ویتامین ها غنی شده باشند و این مساله از روی پروانه ای که برای آنها صادر شده قابل بازیابی است. در واقع اگر مطالبی که در تبلیغات عنوان می شوند در پروانه ای که سازمان غذا و دارو برای محصول صادر کرده، آمده باشند مشکلی ندارند ولی اگر در پروانه نیامده باشد یعنی ادعاهای مطرح شده فاقد مدارک و شواهد علمی، و تخلف است.

جهانپور ادامه داد: همچنین در این هفته اصالت فراورده های آشامیدنی و غذایی از طریق سامانه تی تک قابل بازیابی است و افراد می توانند شناسه اصالت چنین روغن هایی را از طریق این سامانه استعلام کنند و محتوای ادعا شده در تبلیغات به همراه سایر مشخصات و حتی در مورد داروها، قیمت آنها نیز قابل رهگیری خواهند بود.

جهانپور تصریح کرد: علاوه بر این تبلیغات روغن و سایر کالاهایی که برای سلامت جامعه
مضرند، به طورکلی ممنوع است چه برسد به آنکه در مورد حواشی آن سخن به میان آید. در واقع تبلیغات سی وشش قلم کالاهای آسیب رسان سلامت که هر سال این فهرست اصلاح و به روز می شود، ممنوع شده و هر نهادی هم که مبادرت به پخش آگهی های تبلیغاتی این کالاها یا خدمات کند متخلف خواهد بود. در واقع چه با ورود وزارت بهداشت چه بدون ورود آن، نهادها و مراجع قضایی می توانند برای برخورد با آن اقدام کنند.

وی در پاسخ به اینکه چرا با همه اینها همچنان شاهد تبلیغات گسترده کالاهایی همچون انواع پفک ها، چیپس ها، روغن ها و غیره در رسانه های مختلف هستیم، گفت: تا جایی که به ما مربوط می شود تا کنون ورورد و اقدام کرده ایم و اگر این اقدامات نتیجه نداده بود الان همه کشور را تبلیغات این کالاها فراگرفته بود. شما در حال حاضر تبلیغات اسنک های حجیم شده بر پایه غلات یا نوشابه های گازدار را تقریبا نمی بینید و همه اینها نتایج فعالیت های وزارت بهداشت بود، اما با این حال ما تا نقطه آرمانی و ایده آل فاصله داریم و همه اهدافمان محقق نشده و منکر آن نیستیم.
 
کد مطلب : ۴۰۸۲
نام شما

آدرس ايميل شما

میرجلتل حجازی
Iran, Islamic Republic of
کلاهبرداری کردند ازشرکت آویژه تونیک سفیدی مو گرفتیم دورغ وقلابی میباشد الان هم جوابگونیستند با ضمانت برای ما داده اند