۰
سلسله گزارش‌های همایش مورد کاوی آمارنامه دارویی در کشور:

بدون بهره از دانش و تجربه قبلی به فکر راه اندازی ایده های نوین خود هستیم

به عنوان کسی که تغییر آمارنامه را کلید زدم حتی یک جلسه با مدیران قبلی نداشتم تا از شیوه ها و تجربه های آنان آگاه شوم
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۴۰۲۴
بدون بهره از دانش و تجربه قبلی به فکر راه اندازی ایده های نوین خود هستیم
سالم خبر: ما باید بیاموزیم که دانش حاصل جمع خاطره ها و تاریخ ماست اما سازمان های ما هیچ کدام این مسیر را طی نمی کنند و با این تفکر که ساختارهای ساخته شده را نمی توان عوض کرد، بدون بهره از دانش و تجربه قبلی به فکر راه اندازی ایده های نوین خود هستند.    

به گزارش سالم خبر، اکبر عبداللهی، دبیر علمی همایش تعامل اطلاعاتی وزارت بهداشت با کسب و کارهای دارویی با تمرکز بر موضوع موردکاوی آمارنامه دارویی کشور در پنل تولد آمارنامه با بیان این مطلب افزود: سیستم های مدیریت اطلاعات را جدا از مدیریت سیستم نمی توان دید. وقتی مدیر جدیدی در سازمان قرار می گیرد با این تفکر که همه اقدامات قبلی ناکارآمد بوده است، به ویژه وقتی جوانگرایی می کنیم و عموما جوانان هم چندان علاقه مند به استفاده
از تجربیات گذشتگان نیستند، اغلب تلاش ها و دستاوردهای گذشته نادیده گرفته می شوند.

وی افزود: من اعتراف می کنم که وقتی به دعوت دکتر کبریایی زاده مشغول به کار شدم، با این تفکر که تفکرات همه قبلی ها فسیل است و باید به شکل انتحاری سیستم را عوض کنیم، به عنوان کسی که تغییر آمارنامه را کلید زدم و تلاش کردم که برای سرورها برنامه بنویسیم، یک جلسه یک ساعته با مدیران قبلی مثل دکتر منتصری برگزار نکردم تا از شیوه ها و تجربه های آنها آگاه شوم و این اتفاقی است که امروز هم تکرار می شود.
 
مهندس کاظمی، عضو دیگر این پنل گفت: ریشه مشکلات آمارنامه به پایه اطلاعاتی آن باز می گردد. در واقع اگر پایه اطلاعات علمی و صحیح باشند، نرم افزار مناسبی در اختیار باشد و نظارت های دقیقی هم اعمال شود، خروجی
خوبی خواهیم داشت. در دهه 60، شرکت های آمار دقیق ارائه می کردند، نرم افزار جدید و بهتری وجود داشت و میزان دیتاها کمتر بود و حدود شش تا هفت نفر به طور مستقیم بر روی این دیتاها کار می کردند.

وی افزود: اما به تدریج نرم افزارها مستهلک شد، نوع بسته بندی ها تغییر کرد و شرکت ها به روش های نوین تر نحوه ارائه آمار آشنا نبودند. بنابراین کم کم با افزایش تعداد شرکت ها و آمار داروها و غیره، تولید و کنترل آمار به تدریج دشوارتر شد. اما در دوره ای که روند داده پردازی دیتاها به سیستم اضافه شد بخشی از مشکلات رفع شد چون کارشناسی که برنامه افزاری را نوشته بود در مجموعه حضور داشت و ایرادات نرم افزاری را رفع می کردند. اما پس از آنکه داده پردازی در سیستم حمایت نشد باز بر مشکلات افزوده شد.   
 
کد مطلب : ۴۰۲۴
نام شما

آدرس ايميل شما