۰
سازمان جهانی بهداشت از ده تهدید سلامت بشر در سال 2019 خبر داد:

عمر مفید آنتی بیوتیک ها به پایان رسیده است

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۳۷۵۲
عمر مفید آنتی بیوتیک ها به پایان رسیده است
سالم خبر: عمر مفید آنتی بیوتیک ها در عصر حاضر به پایان رسیده است. تولید آنتی‌بیوتیک‌ها و آنتی ویروس‌ها اگرچه روزی به عنوان بزرگترین دستاوردهای حوزه ی داروسازی محسوب می شد در حال حاضر خود به تهدیدی جدی تبدیل شده است.

تهدیدی که سازمان بهداشت جهانی(WHO) در آخرین گزارش خود از آن به عنوان یکی از ده تهدید اصلی برای سلامت بشر در ۲۰۱۹ نام برده است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در راستای مقابله چالش هایی از این دست که جان بشری را تهدید می کند برنامه راهبردی ارائه کرده که بر حدود سه میلیارد نفر انسان روی کره زمین تمرکز دارد .

در آخرین گزارش این سازمان تهدیدهای اصلی سلامت انسان در سال 2019 پیش بینی شده است که هر کشور براساس منطقه و نوع آب و هوا دچار برخی بیماری ها می شوند که در صورت عدم توجه خود به تهدیدی بغرنج تبدیل می شوند.

آنتی بیوتیک های قاتل

براساس همین گزارش به گفته ی محققان "مقاومت آنتی‌بیوتیکی"و اصرار و مداومت پزشکان در تجویز این داروها موجب شده پیش بینی شود که در آینده ای نه چندان دور توان مقابله با بیماریهای عفونی نداشته باشیم و بیماریهای ریشه کن شده ای همچون ذات الریه و سل به جوامع انسانی بازگردند.

اما علاوه بر این تفکرات و اعتقادات متعصبانه در برابر واکسیناسیون و تئوری های تایید نشده در مورد آن موجب شده است که برخی گروهها در کشورهای حتی جهان اول و پیشرفته نیز از واکسینه کردن فرزندان خود سرباز زنند.

کمااینکه دربرخی کشورهای اروپایی و برخی ایالت های امریکا با افزایش نرخ ابتلا به سرخک به میزان 30 درصد زنگ خطر بازگشت بیماریهای ریشه کن شده جوامع بشری به صدا در آمده
است و از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از تهدیدهای اصلی سلامت بشر در سال 2019 خوانده شود.

آنفلوانزا

بیماری آنفلوانزا نیز در این چرخه بیکار ننشت. برای این بیماری مبهم نه می توان زمان و نه شدت ابتلا در هر جامعه ای را پیش بینی کرد. اما مهم اینست که جهان امروزی با همه‌گیری ویروس آنفلوآنزا روبه روست. آمار قربانیان این بیماری هر سال افزایش می یابد ضمن آنکه مقاومت برخی جوامع در برابر واکسیناسیون در مقابل این بیماری همانند سال گذشته قربانیان این بیماری به ویژه کودکان را افزایش داد.

از جمله چالش‌هایی که سلامت بشر را تهدید می‌کند و لازم است سازمان جهانی بهداشت و دیگر سازمان‌های مسئول در حوزه سلامت در سال ۲۰۱۹ به آن توجه داشته باشند شامل موارد زیر است:

هوای آلوده

تنفس هوای آلوده در تمامی شهرها و کشورها هر روز به میزان بالایی تنفس می شود. سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوا را در سال ۲۰۱۹ از بزرگترین خطرات زیست محیطی برای سلامت برشمرده است. آلاینده‌های میکروسکوپی در هوا به سیستم تنفسی، گردش خون، ریه‌ها، قلب و مغز آسیب می‌زند و هر سال حدود هفت میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل سرطان، سکته مغزی، بیماری قلبی و ریوی جان خود را از دست می‌دهند و حدود ۹۰ درصد از این مرگ و میرها در کشورهایی با میزان درآمد پایین و متوسط اتفاق می‌افتد.

همچنین عامل اصلی آلودگی هوا که همان احتراق سوخت‌های فسیلی است در تغییرات اقلیمی نیز نقش اصلی را بازی می‌کند که به شکل‌های مختلف بر سلامت انسان تاثیر می‌گذارد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بین سال‌های
۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ تغییرات اقلیمی موجب مرگ سالانه ۲۵۰ هزار نفر دیگر بر اثر عواملی همچون سوء
تغذیه، مالاریا، اسهال و گرمازدگی می‌شود.  

بیماری های ماندگار غیرواگیر با آدمی

بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، سرطان، بیماری قلبی در مجموع عامل ۷۰ درصد از موارد مرگ و میر در سراسر جهان هستند. همچنین از این میان حدود ۱۵ میلیون نفر از افراد ۳۰ تا ۶۹ ساله دچار مرگ زودهنگام می‌شوند. بیش از ۸۵ درصد از مرگ و میرهای زودهنگام در کشورهایی با میزان درآمد پایین و متوسط اتفاق می‌افتد. افزایش موارد ابتلا به این بیماری‌ها از فاکتورهای خطرزایی همچون استعمال دخانیات، بی‌تحرکی، مصرف الکل، رژیم غذایی ناسالم و آلودگی هوا ناشی می‌شود. همچنین این فاکتورهای خطرزا مشکلات روحی-روانی را تشدید می‌کنند.

زندگی متلاطم و بدون امنیت

بیش از ۱.۶ میلیارد نفر از مردم جهان در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که وجود بحران‌های متعدد و سیستم ضعیف خدمات درمانی آنان را از دسترسی به خدمات اولیه محروم می‌کند.

ابولا و دیگر پاتوژن‌های پرخطر 

در سال ۲۰۱۸ میلادی جمهوری کنگو با دو مورد شیوع بیماری ابولا مواجه شد که هر دو آن‌ها به شهرهایی با جمعیت بیش از یک میلیون نفر گسترش پیدا کرد. یکی از استان‌های درگیر این بیماری در مناطق جنگی واقع شده بود. این وضعیت نشان می‌دهد شرایطی که شیوع یک پاتوژنِ (عامل بیماری‌زا) پرخطر مثل ابولا اتفاق می‌افتد مهم است. برای مثال آنچه که در موارد شیوع بیماری در گذشته و در مناطق روستایی اتفاق افتاده را نمی‌توان همیشه برای مناطقی با جمعیت بالا یا
درگیر جنگ نیز به کار گرفت.  

کمبود مراقبت‌های بهداشتی اولیه

مراقبت‌های بهداشتی اولیه اولین نقطه تماس مردم با سیستم خدمات سلامتی است و لازم است خدمات جامع، قابل دسترس و اجتماع محور را در تمامی دوره‌های زندگی فراهم سازد. مراقبت‌های بهداشتی اولیه اکثریت نیازهای سلامت بشر را در دوره‌های زندگی محقق می‌سازد. نظام سلامت با مراقبت‌های اولیه بهداشتی و قابل قبول برای تحقق پوشش جهانی سلامت ضروری است.

تب دنگی 

این بیماری با علائمی شبیه به آنفلوآنزا خود را نشان می‌دهد که می‌تواند کشنده باشد و حدود ۲۰ درصد از تمامی مبتلایان به تب دنگی شدید جان خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل این بیماری در چندین دهه به تهدید فزاینده‌ای تبدیل شده‌ است. حدود ۴۰ درصد از مردم دنیا در معرض تب دنگی هستند و ۳۹۰ میلیون مورد ابتلا به این عفونت در سال گزارش می‌شود. استراتژی کنترل تب دنگی سازمان جهانی بهداشت در نظر دارد که موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری تا سال ۲۰۲۰ به میزان ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

HIV ایدز

پیشرفت‌های بدست آمده در تشخیص مبتلایان به ویروس HIV‌، تامین داروهای آنتی رتروویرال و نیز تضمین دسترسی افراد به اقدامات پیشگیرانه قابل قبول بوده‌ است. با این وجود موارد ابتلا به این ویروس و مرگ ناشی از بیماری ایدز همچنان مشاهده می شود. از زمان شیوع این بیماری بیش از ۷۰ میلیون نفر به این ویروس آلوده شده‌اند و حدود ۳۵ میلیون نفر بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند. امروز ۳۷ میلیون نفر از مردم جهان به ویروس HIV آلوده هستند.
 
 
کد مطلب : ۳۷۵۲
نام شما

آدرس ايميل شما