۰
یک متخصص آنکولوژی در گفت و گو با سالم خبر:

پیشگیری از تولد بیماران هموفیلی به میزان 70 درصد امکان‌پذیر است

30 درصد از بیماران مبتلا به بیماری هموفیلی بدون هیچگونه سابقه‌ی ژنتیکی متولد می‌شوند
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب : ۳۶۹۷
پیشگیری از تولد بیماران هموفیلی به میزان 70 درصد امکان‌پذیر است
سالم خبر: یک متخصص آنکولوژی اعلام کرد: پیشگیری از تولد بیماران هموفیلی با سابقه‌ی ژنتیکی تا 70 درصد امکان پذیر است اما 30 درصد از این بیماران بدون هیچگونه سابقه‌ی ژنتیکی متولد می شوند به همین دلیل نیز قابلیت پیشگیری در این موارد وجود ندارد.

سید امیر حسین امامی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: پیشرفت علوم دنیا نسبت به بیماری هموفیلی و سایر بیماری‌های خطر ساز موجب شده است با پشتیبانی سازمان های بیمه گر صد درصد از تولد فرزندان مبتلا به بیماری هموفیلی جلوگیری شود.

وی به دستاوردهای جامعه جهانی هموفیلی اشاره کرد و گفت: افزایش امید به زندگی و نزدیک شدن سن این افراد با عمر طبیعی مردم نخستین دستاورد برای بیماران مبتلا به هموفیلی بوده است. چون ما در دورانی زندگی می کنیم که نخستین نسل سالمندان جامعه هموفیلی را تجربه می کنیم.

این متخصص آنکولوژی ادامه داد:  تولید داروهایی با طول عمر بالا از دیگر دستاوردهای جامعه پزشکی هموفیلی است. به طوری که بیماران مبتلا به هموفیلی در کشور ما با مصرف داروهایی با نیمه عمر هشت و چهار ساعت درمان می شوند. اما داروهایی در دنیا نیز تولید شده که نیمه عمر آن ها سه روز تا چندین هفته رشد کرده است که هرکدام از این تحولات کیفیت زندگی این بیماران را تغییر خواهد داد.

امامی اختراع داروهایی که به رگ انسان تزریق نمی شود اما به صورت زیرپوستی همچون تزریق انسولین انجام می شود را از دیگر دستاوردهای جامعه هموفیلی اعلام کرد و گفت:  با توجه به تزریق مداوم دارو به رگ این نگرانی وجود داشت که که رگ ها  همیشه از رگشان به طور دائم استفاده می کنند نگران وارد شدن صدمه به رگ هایشان هستند. تزریقات خارج از رگ و زیرپوستی ایمنی فراوانی دارد و بیمار را از پروسه سخت بیماری ا ز رگ معاف می کند.
 
وی بیان کرد: پیشگیری از تولد بیماران هموفیلی که سابقه ژنتیک دارند تا 70 درصد امکان
پذیر است اما 30 درصد بیماران مبتلا که سابقه ژنتیک ندارند، امکان دارد قابلیت پیشگیری از این بیماری وجود نداشته باشد.

13 پروتئین در کبد به انعقاد بدن کمک می کند

این متخصص آنکولوژی با اشاره به اختلالات انعقادی در بیماران گفت: در کبد انسان 13 پروتئین وجود دارد که می تواند به انعقاد بدن کمک کند. به طوری که کمبود این پروتئین ها می تواند موجب اختلال در انعقاد شود و پلاکت ها نیز می تواند که نقش بسیار مهمی در بندآوردن خونریزی و تشکیل میخ های پلاکتی دارد، از تداوم خونریزی جلوگیری کند. اما در صورت وجود نقیصه در پلاکت ها، اختلال انعقادی جدی تر خواهد شد.

امامی تصریح کرد: در ادبیات رسانه ای و ادبیات جاری وزارت بهداشت همه اختلالات انعقادی به نام هموفیلی معروفترین اختلال انعقادی شناسایی می شود. اما هموفیلی به معنای کمبود فاکتور هشت و نه است.

وی ادامه داد: سيستم انعقاد خون بدن نوزادان حین تولد به دليل کاهش فاکتورهايي که از لخته شدن ممانعت مي کند مستعد خونريزي هستند و گروهي ديگر به دليل کمبود برخي فاکتورها دچار لخته شدن خون مي شوند. به همين دليل همه نوزادان در بدو تولد در بيمارستان بررسي مي شوند و ويتامين K تزریق می شود.

 این متخصص آنکولوژی يکي ديگر از عوامل موثر در بروز در اختلالات انعقادی را  عملکرد نامناسب پلاکت ها يا کم بودن تعداد آن ها در خون مادر دانست و گفت:  معمولاً کمبود پلاکت خون مادر، تعداد پلاکت خون نوزاد را تحت تاثير قرار مي دهد. بيماري هاي روماتيسمي مادر يا داروهايي که در دوران بارداري استفاده مي شود پلاکت خون مادر را کاهش مي دهد. در اين شرايط آنتي بادي هاي ايجاد شده از جفت عبور مي کند و به کاهش پلاکت خون نوزاد منجر مي شود، اما اين مشکل به طور طبيعي قابل رفع است و معمولاً سه تا چهار هفته طول مي کشد که اين آنتي بادي ها از بين بروند و پلاکت ها به حالت عادي بازگردند.
    
 
کد مطلب : ۳۶۹۷
نام شما

آدرس ايميل شما