۰
عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی:

نیازمند تزریق بودجه به بخش دارویی کشور هستیم

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۲۸۸۳
نیازمند تزریق بودجه به بخش دارویی کشور هستیم
سالم خبر: عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی، با اشاره به اینکه حدود 85 درصد داروخانه ها از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار نیستند، گفت: نیازمند تزریق بودجه به بخش دارویی کشور هستیم تا گردش نقدینگی حوزه دارویی به ویژه داروخانه ها به حالت عادی بازگردد.
 
به گزارش سالم خبر از ایرنا یدالله سهرابی با اشاره به اینکه زنجیره تامین دارو از تامین مواد اولیه گرفته تا تولید، توزیع و فروش آن در داروخانه ها با مشکلات اقتصادی مواجه است، افزود: نبود گردش مالی مناسب سبب شد تا شاهد یک رویه معیوب در زنجیره تامین دارو به ویژه داروهای یونیک باشیم که جایگزین و مشابهی هم ندارند.

وی اظهار داشت: در صورت بروز شرایط کمبود دارو افراد اقدام به ذخیره داروهای مورد نیاز خود برای چند ماه آتی می کنند که این کار سبب آسیب بیشتر به حوزه تامین دارو می شود.

سهرابی با بیان اینکه برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که دارو به موقع در اختیار مصرف کننده نهایی یعنی بیماران قرار گیرد، ادامه داد: عدم پرداخت به موقع بیمه ها و بدهی داروخانه های بخش دولتی به شرکت های توزیع دارو سبب شده تا زنجیره تامین دارو با عدم گردش نقدینگی مواجه باشد که این فشار بیشتر روی داروخانه ها بخش خصوصی احساس می شود.

به گفته وی، حدود 85 درصد داروخانه ها از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار نیست و در بخش داروهای خارجی با در نظر گرفتن مارژین (اصطلاح رایج در بازار که امروز به عنوان سود یا حاشیه سود مطرح می شود) کم دارو حتی داروسازان از جیب خود سوبسید هم می دهند.

عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: با وجود افزایش هزینه ها از جمله حامل های انرژی، حقوق و دستمزدها گردش مالی بسیاری از داروخانه ها با مشکل مواجه شده به طوری که اقدام به تعدیل نیروهای انسانی خود کرده اند و این درحالی است که مسئولان امر باید توجه بیشتری به حوزه دارویی داشته است و با تزریق بودجه منطقی مانع ورشکستگی فعالان این عرصه شوند.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی در قسمت سرپایی نهایت همت و تلاش خود را می کند تا با وجود تمامی مشکلات مالی خدمات مورد نیاز بیماران را به آنها ارائه دهد اما بدون هماهنگی و حمایت سازمان های بیمه گر و بخش دولتی نمی توان برای مدت طولانی به این رویه ادامه داد زیرا عدم پرداخت به موقع بیمه ها و بدهی بخش دولتی به شرکت های تولید و توزیع فشارها را بر بخش خصوصی مضاعف می کند، بدون اینکه پشتوانه مالی برای حمایت از داروخانه های این بخش وجود داشته باشد.
کد مطلب : ۲۸۸۳
نام شما

آدرس ايميل شما