۰
کودکان قربانیان اصلی آلودگی هوا در جهان

آلودگی هوا در سال 2017 جان 600 هزار کودک را گرفت

گازهای آلاینده خانگی هنگام پخت و پز و گرمایش منازل بسیاری از نوزادان را تحت تاثیر قرار داده است
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۲۸۸۱
آلودگی هوا در سال 2017 جان 600 هزار کودک را گرفت
 سالم خبر: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی روزانه ۹۳ درصد از جمعیت کودکان کمتر از ۱۵ سال در جهان هوای آلوده تنفس می کنند. این آمار به معنای تنفس هوای سمی و آلوده توسط ۱.۸ میلیارد نفر از جمعیت دنیاست که مراحل رشد آنان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

اگرچه شدت آلودگی هوا در مناطق مختلف جهان با هم متفاوت است اما در هر حال عدم دسترسی کودکان به هوای پاک در عصر حاضر یک مشکل جهانی محسوب می شود.

به گزارش سالم خبر، سازمان بهداشت جهانی اعلام  کرده است در سال ۲۰۱۷ میلادی ۶۰۰ هزار کودک در دنیا به دلیل عفونتهای دستگاه تنفسی و دیگر بیماری های مرتبط با استنشاق هوای آلوده جان خود را از دست داده‌اند.
 
طبق مطالعه اخیر این سازمان زنانی که در طول دوره بارداری برای دوره های طولانی از هوای آلوده
و سمی استنشاق می کنند کودکانی نارس و با وزن کم را به دنیا می آورند که این نوزادان در مقایسه با نوزادنی که با وزن عادی متولد شده‌اند بیشتر در معرض خطر مرگ و ابتلا به بیماریهای مختلف قرار دارند.
 
ازسوی دیگر کودکانی که در هوای آلوده زندگی می کنند بیش از دیگر کودکان با خطر ابتلا به بیماری های دستگاه تنفسی، قلبی و عروقی ، آسم، سرطان و نا توانی های هوشی روبه رو می شوند. مطالعات اثبات کرده است که استنشاق  هوای آلوده برای دوره طولانی می تواند روی قدرت درک و یادگیری کودکان اثر بسیار مخربی داشته باشد و کارآیی مغز را کاهش دهد.
 
شدت آسیب در کشورهای فقیر بیشتر است
 
مطالعات نشان داده است ۹۸ درصد از کودکان زیر ۵ سال  ساکن در کشورهای فقیر و کشورهای دارای درآمد متوسط  روزانه با این گازهای
سمی در هوا مواجه هستند  این در حالیست که در کشورهای ثروتمند تنها ۵۲ درصد از کودکان زیر ۵ سال هوای سمی را استنشاق می کنند.

باید در نظر داشت که آلودگی های خانگی مانند آلودگی ناشی از انتشار گازهای آلاینده هنگام پخت و پز یا گرمایش منازل هم شمار بسیاری از مردم به خصوص نوزادان را تحت تاثیر قرار داده است.
 
طی سال گذشته ۴۰ درصد از جمعیت جهان که یک میلیارد جمعیت زیر ۱۵ سال را نیز در بر داشته است ، تحت تاثیر آلودگی های خانگی بودند.

دلیل تاثیر بیشتر آلودگی هوا روی کودکان چیست؟
 
دبیر کل سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به این سوال به وب سایت رسمی این سازمان گفت: کودکان نسبت به بزرگسالان تحرک بیشتری دارند، سرعت تنفس در آنها بالاتر است و به همین دلیل بیشتر از بزرگسالان گازها و مواد سمی وارد بدن
آنان می‌شود. از سوی  دیگر از آنجا که غلظت آلاینده ها در نزدیکی زمین بیش از ارتفاعات بالاتر است، کودکانی که به دلیل کوتاهی قد در نزدیکی زمین هستند گاز سمی بیشتری را استنشاق می کنند. افزایش میزان گازهای آلاینده در بدن کودکان که در مرحله رشد بدن و مغز قرار دارند  می تواند تاثیر مخرب این  فرایند را بیشتر کند.

سازمان بهداشت جهانی با اشاره به این مطلب که آلودگی هوا یکی از اصلی ترین تهدیدها علیه سلامت کودکان  در جهان است و از هر 10 مرگ بین کودکان زیر ۵ سال یکی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهد، خواستار اصلاح قوانین  مرتبط با مصرف سوخت، استفاده از سوخت‌های پاک و ارتقای تکنولوژی  در جهت انتشار کمتر گازهای آلاینده و افزایش راندمان مصرف انرژی در جهان شد.
 
 
کد مطلب : ۲۸۸۱
نام شما

آدرس ايميل شما