۰
گزارشی در مورد هزینه‌های اقتصادی تحمیلی بیماری دیابت در کشور و جهان

17 هزار میلیارد تومان هزینه تحمیلی دیابت در کشور

با احتساب هزینه های دارو و خدمات سرپایی بیماران دیابت هر سال 3000 میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می شود
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۲۸۳۶
17 هزار میلیارد تومان هزینه تحمیلی دیابت در کشور
سالم خبر: بیماران مبتلا به دیابت در مقایسه با افراد مبتلا به بیماریهای دیگربین دو تا شش برابر بیشتر بستری می شوند. عوارض ناشی از این بیماری در کشور موجب شده است که براساس آمار موجود بیمارستان ها که به طور نرمال 10 درصد جمعیت کشور هر سال بستری می شوند، هر سال 640 هزار مورد بستری بیماران مبتلا به دیابت در کشور گزارش شود.

به گزارش سالم خبر به رغم تمامی عوارض متوجه افراد مبتلا به دیابت در کشور و هزینه های انسانی آن هزینه تحمیلی ناشی از این بیماری بر اقتصاد سلامت جامعه نیز مورد توجه قرار می گیرد. به گفته کارشناسان اقتصاد سلامت متوسط هزینه بستری هر بیمار مبتلا به دیابت، در سال دو میلیون و 300 هزار تومان است با احتساب این رقم فقط در مورد بیماران مبتلا به دیابتی که بستری می
شوند هر سال هزار  و 472 میلیارد تومان هزینه با بستری این بیماران به کشور هزینه تحمیل می شود.

با احتساب هزینه های دارو و خدمات سرپایی بیماران دیابت هر سال 3000 میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می شود که  با احتساب این آمارها این میزان 17 هزار میلیارد تومان هزینه تحمیلی از سوی بیماران مبتلا به بیماری دیابت قابل برآورد است.

58 درصد رشد هزینه تحمیلی دیابت بر اقتصاد جهان

براساس پیش بینی ها هزینه تحمیلی بیماری دیابت بر اقتصاد جهان تا سال 2030، 58 درصد رشد خواهد کرد.

مقایسه هزینه‌های انسانی و اقتصادی این بیماری با دیگر بیماری‌های رایج دردنیا می‌تواند تصویر درستی از وضعیت این بیماری در دنیا ارایه دهد.
 
به گزارش کنسول بین ‌المللی دیابت در سال ۲۰۱۷ میلادی
۴۷۰ میلیون نفر در دنیا در اثر بیماری دیابت و عوارض این بیماری جان خود را از دست دادند در حالی که شمار جان باختگان در اثر بیماری فشار خون بالا در این سال ۸ میلیون نفر بود و ۷ میلیون نفر به دلیل سرطان‌های ناشی از استعمال سیگار از دنیا رفتند. در این سال اضافه وزن و چاقی باعث شد تا بالغ بر ۳ میلیون نفر در دنیا مرگ زودرس را تجربه کنند و ۹.۵ میلیون نفر  در اثر انواع سرطان به جز سرطان هایی که در اثر استعمال سیگار ایجاد می شود، جان خود را از دست دادند.

مقایسه شمار مرگ ومیر اتفاق افتاده در اثر بیماری های مختلف به خوبی نشان می دهد که دیابت یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌ها است و کنترل آن می‌تواند کمک بزرگی به سلامت جامعه جهانی بکند.
 
شش کشور رده نخست مبتلا به دیابت

درسال
۲۰۱۷ میلادی شش کشور، به عنوان کشورهای که بالاترین نرخ مبتلایان به دیابت را دارند معرفی شدند.کشورهای چین و هند و برزیل و اندونزی و روسیه و امریکا بالاترین نرخ ابتلا به دیابت را در دنیا دارند. در میان این کشورها ،دو کشور چین و هند بیشترین تعداد مبتلایان را به خود اختصاص داده‌اند که دلیل آن جمعیت زیاد آنها است.

در امریکا سبک زندگی، استفاده از غذاهای پرکالری و شیرین و در نهایت  سطح پایین تحرک، عامل اصلی ابتلا به این بیماری اعلام شده است و اتحادیه دیابت این کشور در گزارشی رسمی تاکید کرد تا زمانی‌که مردم به مساله اضافه وزن و دلایل ایجاد آن جدی ننگرند ،نمی توان انتظار داشت بیماری دیابت در این منطقه کنترل شود.
 
کدام منطقه بیشترین هزینه اقتصادی را متحمل شد
 
 در
سال گذشته کشورهای  امریکای شمالی و کاراییب بالاترین هزینه را در نتیجه این بیماری متحمل شدند. هزینه بیماری دیابت برای اقتصاد کشورهای این منطقه برابر با ۳۴۸ میلیارد دلار بود، در حالیکه کشورهای اروپایی با هزینه ای معادل ۱۵۶ میلیارد دلار، کشورهای غرب اقیانوس پاسیفیک  با هزینه ای معادل ۱۰۶ میلیارد دلار و کشورهای جنوب و مرکز امریکا با هزینه ۳۵ میلیارد دلاری روبرو شدند.
 
هزینه اقتصادی ناشی از بیماری دیابت در کشورهای جنوب شرق آسیا  و کشورهای افریقایی به ترتیب برابر با ۷ میلیارد دلار و ۳ میلیارد دلار بود.
 
دیابت در میان بیماری‌هایی قرار دارد که بالاترین میزان هزینه را به اقتصاد دنیا  تحمیل خواهد کرد. اولین دسته و پرهزینه‌ترین بیماریها، بیماری‌های
قلبی و عروقی است،سرطان از این نظر در جایگاه دوم و بیماری‌های تنفسی در جایگاه سوم قرار دارد.چهارمین و پنجمین دسته از بیماری‌های  پرهزینه برای اقتصاد دنیا ، بیماری‌های  دستگاه گوارش و دیابت هستند که کنترل آنها از دیگر بیماریها ساده تر است.
 
 نکته مهم دیگری که در این گزارش مشاهده می‌شود،معرفی بیماری‌های بسیار پرخطر در دهه جاری میلادی است. در این گزارش آمده است: بیماری فشار خون بالا تا سال 2030 هزینه ای با رشدی معادل 58 درصد بر اقتصاد دنیا تحمیل خواهد کرد  و این بیماری شمار زیادی از مردم را درگیر می کند. هزینه‌های ناشی از بیماری کلسترول بالا ۵۰ درصد و هزینه‌های ناشی از چاقی ۳۹ درصد رشد خواهد کرد.
 
کد مطلب : ۲۸۳۶
نام شما

آدرس ايميل شما