۰
در گفت و گوی سالم خبر با مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران مطرح شد:

بدون آگاهی؛ بیماری آلزایمر در ایران ناغافل به سراغمان می آید

700 هزار بیمار مبتلا به آلزایمر در کشور با زندگی دست و پنجه نرم می کنند
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۲۲۹۰
بدون آگاهی؛ بیماری آلزایمر در ایران ناغافل به سراغمان می آید
سالم خبر: مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران اعلام کرد: براساس تخمین انجمن جهانی آلزایمر در حالی 50 میلیون نفر مبتلا به آلزایمر در جهان زندگی می کنند 700 هزار نفر است.

معصومه صالحی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: براساس بررسی های صورت گرفته در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه به دلیل آگاهی ناچیز از علائم وکیفیت این بیماری تنها 10 درصد افراد موفق به تشخیص به موقع بیماری خود می شوند و 90 درصد دیگر با آغاز علائم به پزشک مراجعه کرده و زمانی از بیماری خود آگاه می شوند که بیماری وارد چرخه و آغاز معلولیت های ناشی از آن می شوند.

وی افزود: این در حالیست که در کشورهای پیشرفته آگاهی و فرهنگ سازی موجب شده است که 50 درصد از مبتلایان به موقع بیماریشان تشخیص داده شود و  درمان های لازم برای آنان آغاز شود.

صالحی با اشاره به اینکه رشد سریع جمعیت سالمندی در کشور را شاهدیم،
گفت:  در حال حاضر حدود 8 میلیون نفر از جمعیت کشور وارد دوره سالمندی شده اند که از این تعداد بیش از 700 هزار نفر از آنان مبتلا به بیماری آلزایمر هستند. این در حالیست سه دهه آینده جمعیت سالمندی کشور 25 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد که اگر حالا با آگاهی و اطلاع رسانی نسبت به این بیماری بی تفاوت باشیم در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران بر تشخیص زودهنگام بیماری تاکید کرد و افزود: درمان و تشخیص زودهنگام مبتلا به آلزایمر موجب می شود که 5 سال معلولیت ناشی از این بیماری کاهش پیدا کند که در این راستا در انجمن کلاس های حمایتی برگزار می شود تا افرادی که به عنوان مراقبت کننده فرد مبتلا در خانواده هستند بتوانند بیمار را مدیریت و با او زندگی کنند.

منتظر اجرای سند ملی دمانس هستیم

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران از تدوین و انتظار برای تصویب سند
ملی دمانس یا زوال عقل خبر داد و توضیح داد:زوال عقل یا دمانس واژه‌ای کلی است و برای هر نوع کاهش توانایی ذهنی شدید که سلامت بدن و زندگی روزمره را مختل کند، استفاده می‌شود. زوال عقل انواع مختلفی دارد و رایج ترین نوع آن بیماری آلزایمر است.  

وی با اشاره به اینکه در ایران هر ۱۱ دقیقه یک نفر به دمانس مبتلا می‌شود و با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در کشور باید به این بیماری و روش‌های پیشگیری توجهی بیشتری داشت درباره سند ملی دمانس گفت: این سند به منظور مداخله و غربالگری بیماران مبتلا به آلزایمر است به پیشنهاد وزارت بهداشت تنظیم و مراحل سند طی شده و امیدواریم هر چه زودتر در شورای معاونین مصوب شود و وزارت بهداشت دستور اجرایی شدن سند را بدهد. چون این سند شامل آموزش های مختلف در دوران سالمندی و تشخیص زودبهنگام مداخلات است تا با تست ها و تشخیص های شاخص درمان
موثر داشته باشیم.

دسترسی بیماران به دارو

وی ادامه داد: دولت، وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو باید تلاش کنند تا بیماران مبتلا به آلزایمر بتوانند به داروها دسترسی داشته باشند چون در صورت عدم دسترسی به دارو این افراد دچار اختلالات عملکردی و با مشکل روبرو می شوند. البته درمان های غیر دارویی همچون فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و ... نیز برای این بیماری وجود دارد. چون هر فردی که به بیماری آلزایمر مبتلا است پایان زندگی فرد نیست بلکه هنوز توانمندی هایی دارد که ما می توانیم آن را تقویت کنیم.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با بیان اینکه بیماری آلزایمر درمان قطعی ندارد، اظهارداشت: هر چه زودتر این بیماری تشخیص داده شود فرد به آرامش بیشتری می رسد و کمتر دچار مشکل می‌شود.

اعلام آمادگی 7 بیمارستان برای آموزش

صالحی با بیان اینکه ماه سپتامبر بنام آگاهی از بیماری آلزایمر نامگذاری
شده است، گفت: آموزش های سالمندی در بیمارستان ها برای نحوه مراقبت از بیماران را از طریق اساتید برجسته و پزشکان به دنبال داریم  که در این راستا 7 بیمارستان اعلام آمادگی کردند و امیدواریم بتوانیم آموزش های متداوم ضمن خدمت را در این حوزه داشته باشیم.

وی افزود: اگر امروز دولت ها بر آموزش نحوه مراقبت از بیماران مبتلا به آلزایمر سرمایه گذاری کنند یک صرفه جویی اقتصادی جدی در آینده خواهند داشت.

صالحی از برگزاری دوچرخه سواری سالمندان از میدان آزادی به انجمن آلزایمر ایران در روز ششم مهرماه  به مناسبت روز جهانی آلزایمرخبر داد و تصریح کرد: شهرداری، نیروی انتظامی، حمل و نقل ترافیک و اورژانس تهران در این راهپیمایی ما را حمایت می کنند.

افزایش جمعیت سالمندان تهدید یا فرصت

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با اشاره به اینکه افزایش نرخ رشد جمعیت سالمندی در کشور هم تهدید
و هم فرصت است، گفت: اگر سالمندان سالمی را پیش رو داشته باشیم فرصتی  برای بهره‌مندی از تجربیات این افراد در جامعه خواهیم داشت اما در صورت بیمار شدن سالمندان این فرصت به تهدید جامعه تبدیل خواهد شد. بنابراین تا جایی که امکان دارد باید آموزش پیشگیری از آلزایمر را نهادینه کنیم و رسانه ها تلاش کنند که با آموزش از دوران کودکی در آینده با زندگی سالمندی سالم مواجه باشیم.

صالحی نحوه تغذیه و ورزش را از مهمترین آموزش ها برای آمادگی در دوران سالمندی و پیشگیری از آلزایمر دانست و افزود: ورزش می تواند جریان خون را در بدن تسریع کند و موجب شود تا قلب، عروق و سیستم بدنی سالم داشته باشیم.

وی مسولیت بیشتر جامعه را برعهده زنان دانست و گفت: طبق آخرین گزارش انجمن جهانی آلزایمر، این زنان هستند که 58 میلیارد ساعت در سال در جهان بدون حقوق از بیماران آلزایمر مراقبت می کنند.
 
کد مطلب : ۲۲۹۰
نام شما

آدرس ايميل شما