۲

پدرها ژن سرطان تخمدان را به دخترانشان منتقل کنند

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۲۱۴
پدرها ژن سرطان تخمدان را به دخترانشان منتقل کنند
سالم خبر: تیم تحقیقاتی موسسه سرطان Roswell Park ، اعلام کردند که یک جهش ژنی جدید می تواند مسئول ابتلا به سرطان تخمدان باشد و این ژن تنها می تواند از پدران به دختران منتقل شود.

به گزارش رویترز این ژن از طریق کروموزوم X  از پدر به دختر منتقل شده و یکی از ژن های مستقلی است که به پیش بینی خطر سرطان تخمدان در زنان و دختران کمک می کند.

این پژوهش در مرحله مطالعات اولیه است و محققان می گویند تحقیقات بیشتری لازم است تا این ارتباط بطور قطعی اثبات شود.

در حال حاضر ژن BRCA یکی از قوی ترین پیشگوهای سرطان ارثی پستان و تخمدان در زنان و دختران محسوب می شود. به عنوان مثال، آنجلینا جولی برای جلوگیری از بروز سرطان پستان و تخمدان ها به دلیل داشتن این ژن بود که پیش بینی می شد  خطر ابتلا به سرطان سینه او را 87 درصد و سرطان تخمدانش را تا 50 درصد افزایش داده و اقدام به درمان زود هنگام کرد.

اما از سویی محققان دریافتند که موارد متعددی از سرطان تخمدان وجود دارد که ژن های BRCA ممکن است حامل آن نباشند. ژن مستقلی در مطالعات نخست کشف شد که ممکن است به عنوان متهم ردیف اول این بیماری محسوب شود .  ژنی که در کروموزوم X یافت می شوند و از پدر به دختر منتقل می شود .

دکتر کوین انگ و همکارانش دریافتند که یک ژن به طور خاص در چندین مورد آزمایش  - MAGEC3  بر روی کروموزوم X از پدر یافت شد که موجبات ابتلا به سرطان تخمدان را فراهم می آورد. آنها دریافتند که سرطان های تخمدانی که از مادران به  دختران منتقل می شود در مقایسه با آنچه از طریق پدران و مادربزرگ های پدری منتقل می شود با تاخیر بیشتری آغاز می شود. این در حالیست که این ژن ها خطر ابتلا به سرطان ارثی پروستات در پسران را نیز افزایش می دهد.

به گفته دکتر کاترین پیک ورث از مرکز پژوهش سرطان بریتانیا در این باره می گوید این مطالعه کمک می کند تا خطر سرطان ارثی تخمدان در دختران و زنانی که از خانواده پدر و مادر امکان انتقال ژن آن می رود تشخیص زود رس داده شود .

وی گفت: این برآورد و تخمین  ریسک برای زنان است چون این بیماری در اکثر زنان  زمانی تشخیص داده می شود که در مرحله پیشرفته باشد.
 
کد مطلب : ۲۱۴
نام شما

آدرس ايميل شما