۰

تبلیغ واکسن گارداسیل در فضای مجازی ممنوع است

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب : ۱۶۴۶۴
تبلیغ واکسن گارداسیل در فضای مجازی ممنوع است
سالم‌خبر: سجاد اسماعیل، سخنگوی سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: تبلیغاتی که ترغیب کننده برای خرید کالای سلامت محور اعم از داروهای شیمیایی، گیاهی، مکمل و آرایشی و بهداشتی باشد، ممنوع است؛ چراکه در حوزه فراورده‌های سلامت محور، تقارن نداشتن اطلاعاتی بین گیرنده خدمات و ارائه کننده خدمات وجود داشته و نقش دولت این است که بازار را کنترل و از حق مصرف کننده دفاع کند.

وی افزود: هیچ‌یک از افراد کادر درمان و غیر کادر درمان به استناد قانون، مجاز به تبلیغ دارو و مکمل در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیستند و تنها می‌توانند در جنبه آموزش‌های عمومی مربوط به این کالاها همچون عوارض مصرف داروها و تداخلات دارویی اطلاع‌رسانی کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: از سال ۱۳۹۷ دستورالعملی از سوی سازمان ابلاغ شد که بر اساس آن مکمل‌ها، فراورده‌های آرایشی و بهداشتی و داروهای گیاهی از طریق داروخانه به صورت غیرحضوری که وبگاه مستقل و درگاه اختصاصی دارند، قابل عرضه است.

اسماعیل با اشاره به اینکه هرگونه ترغیب و تشویق برای مصرف دارو غیرقانونی است، گفت: کارشناسان سازمان غذا و دارو و معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور گزارش تخلفات نهادهای مختلف را بررسی و ارزیابی و موارد تخلف را به مراجع انتظامی و قضائی معرفی می‌کنند.

وی تصریح کرد: مردم به هیچ عنوان برای تهیه دارو، مکمل، داروهای گیاهی و آرایشی و بهداشتی به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی اعتماد نکنند؛ چراکه توسط عده‌ای غیرمتخصص و سودجو با منافع شخصی صورت می‌گیرد که گاهی بر اساس گزارش‌های دریافتی فرآورده‌ها در این بستر با ۱۰ برابر قیمت واقعی به فروش می‌رسند، همچنین در مواردی مکمل‌های عرضه شده بدون اصالت یا مواد مخدر در ترکیبات آن دیده شده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: آئین‌نامه عرضه غیرحضوری دارو به‌زودی توسط وزارت بهداشت ابلاغ و با سامانه ملی که توسط سازمان غذا و دارو طراحی شده است، در بستر نسخه الکترونیک اجرایی خواهد شد.

ممنوعیت تبلیغ واکسن گارداسیل توسط بلاگرها
پیش از این، روابط عمومی سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود؛ مشاهده شده است که برخی بلاگرها اقدام به تبلیغ داروهایی همچون واکسن گارداسیل در صفحات خود کرده‌اند و این در حالی است که تبلیغ دارو به هر شکل در قانون کشور ممنوع اعلام شده است و فروش و عرضه دارو در فضای مجازی ممنوع است.

شهروندان داروهای مورد نیاز خود را تنها از داروخانه‌های مجاز و تحت نظارت مسئول فنی تهیه کنند و از همه شهروندان درخواست می‌شود داروها و سایر اقلام سلامت محور خود را تنها از طریق داروخانه‌های مجاز و تحت نظارت مسئول فنی دریافت و مصرف کنند.

در این راستا از عموم شهروندان درخواست می‌شود از خرید دارو از طریق فضای مجازی از جمله اینستاگرام، تلگرام و واتس‌اپ خودداری کنند، چراکه این عرصه محل اقدامات سوداگرایانه افرادی است که با مخفی کردن هویت واقعی خود، سعی در کلاهبرداری و عرضه اقلام غیرمجاز دارند.

سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان سلامت و اصالت هیچ‌یک از اقلامی که در فضای مجازی فروخته می‌‎شوند را به رسمیت نخواهد شناخت، چراکه این اقلام خارج از زنجیره تأمین رسمی و احتمال جایگزینی داروهای اصیل و داروهای تقلبی در آن‌ها بسیار بالا است.

به عنوان مثال مشاهده شده است که برخی بلاگرها اقدام به تبلیغ واکسن گارداسیل در صفحات خود کرده‌اند، این سازمان از تمام شهروندان درخواست می‌کند داروهای مورد نیاز خود را تنها از مجاری قانونی تهیه کنند، همچنین عموم شهروندان می‌توانند از طریق تماس با سامانه رسیدگی به شکایات سازمان غذا و دارو به نشانی B2n.ir/t80420 شکایت خود را به ثبت برسانند.
کد مطلب : ۱۶۴۶۴
نام شما

آدرس ايميل شما