۰

آلودگی هوا عامل اصلی ابتلا به دیابت نوع دوم

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۱۵۹۰
آلودگی هوا عامل اصلی ابتلا به دیابت نوع دوم
سالم خبر: مرکزمطالعات دانشگاه میسوری امریکا اعلام کرد که آلودگی هوا عامل اصلی ابتلای مردم به بیماری دیابت نوع دوم است. بیماری که تا کنون به چاقی و کهولت سن ارتباط داشت و از ناکارآمدی غده پانکراس در تولید انسولین حکایت می کرد.
 
به گزارش سالم خبر براساس این مطالعه سالانه ۳.۲ میلیون نفر در دنیا به دلیل آلودگی هوا به دیابت نوع دوم مبتلا می شوند و تعداد زیادی از مردم به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.
 
دکتر زیاد العالی ، پژوهشگر دانشگاه میسوری در این مورد می گوید: مطالعات ما نشان  داده است  ۱۴ درصد از افرادی که  هر سال به دیابت مبتلا می شوند به دلیل سطح بالای آلودگی هوا با این مشکل روبرو می شوند . این به معنای ابتلای یک نفر از هر ۷ نفر است.
 اما مساله این است که سطح آلودگی هوا که موجب بروز این بیماری می شود، از سطحی که سازمان بهداشت جهانی به عنوان سطح ایمن آلودگی هوا، نام برده است  پایین تر است.
 
طبق این مطالعه وجود ذرات PM2.5 در هوا عامل اصلی  افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، ریوی، کبدی و دیگر بیماری‌های غیر واگیر دار است. وجود این ذرات در هوا موجب می شود تا سالانه ۴.۲ میلیون نفر  به دلایل مختلف دچار مرگ زود هنگام شوند. این ذرات که گاهی به صورت جامد و گاهی به صورت ذرات مایع  در هوا دیده می شود  زمینه ساز تیره شدن هوا و ایجاد وضعیتی مانند مه در دید مردم است.
 
زمانی که این ذرات بسیار کوچک هستند و حتی تظاهرات قابل رویت برای انسان‌ها ندارند، راه خود را به سمت ریه، دستگاه گردش خون ، کبد، پاکرنکراس و دیگر اعضای بدن باز می کنند و سلامت فرد را تهدید می کنند.این ذرات به قشای اعضای بدن آسیب وارد می کنند و استرسهای اکسیداتیو ایجاد می کنند که بستر ساز تورم و در نهایت ابتلا به بیماریهای سخت در انسان می شود.
 
نکته مهم این است که اگرغلظت این ذرات بین ۵ تا ۲۲.۱ میکروگرم به ازای هر متر مکعب  هوا باشند، بسترساز این بیماریها می شوند در حالیکه طبق گفته سازمان بهداشت جهانی وجود ذرات کمتر از ۱۲ میکروگرم برای سلامت زیان ندارد.طبق این مطالعه افزایش ۱۰ واحدی غلطت ذرات PM2.5 در هوا ۱۵  درصد ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم را بیشتر می کند و خطر مرگ در اثر  بیماریهای مختلف را ۸ درصد ارتقا می دهد. خطر ابتلا به دیابت از زمانی ایجاد می شود که غلظت ذرات معلق PM2.5  در هوا بیش از ۲.۴ میکروگرم به ازای هر متر مکعب هوا باشد یعنی تقریبا یک چهارم سطحی که برای سلامت ایمن ارزیابی شده است.
 
دکتر العالی در بخشی از این گزارش نوشت: وقتی سطح PM2.5  را دردنیا بررسی می کنیم، متوجه عمق فاجعه می شویم. با توجه به سطح بالای این ذرات دردنیا می توان انتظار داشت سالانه ۳۲ میلیون نفر به بیماری دیابت مبتلا شوند، ۸.۲ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا سلامت خود را از دست بدهند و ۲۰۰ هزار نفر به دلیل همین بیماریها از دنیا بروند. از طرف دیگر بیشترین فشار به کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط وارد می شود زیرا معضل آلودگی هوا در این کشورها بیشتر از کشورهای صنعتی است.
 
 
کد مطلب : ۱۵۹۰
نام شما

آدرس ايميل شما