۰
رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد:

منطقی سازی قیمت دارو تا هفته آینده نهایی خواهد شد

معاون بانک مرکزی گفت: واردات تنها از طریق ثبت سفارش و طی مراحل بانکی مربوطه امکان پذیر است
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۱۳۵۱
منطقی سازی قیمت دارو تا هفته آینده نهایی خواهد شد
سالم خبر: عبدالرسول شعباني،  معاون اداره سياست‌ها و مقررات ارزي بانک مرکزي طی سخنانی در نشست هم اندیشی که برای بررسی و رفع مشکلات ارزی پیش روی شرکت های دارویی گفت: دارو به علت ارتباطی که با جان بیماران دارد از اولویت های مهم و اساسی بخش ارزی بانک مرکزی بوده و هست.

وی افزود: در شرایط فعلی چرخش های اساسی در سیاست های ارز کشور ایجاد شد که از آن جمله می توان به تغییر روند ثبت سفارش ها اشاره کرد؛ به طوری که در گذشته واردات بدون انتقال ارز و طی مراحل بانکی و تنها با ثبت سفارش امکان پذیر بود. اما به دلیل اختلالی که در مدیریت منابع ارزی کشور ایجاد می شد، طبق دستورالعمل های اخیر واردات تنها از طریق ثبت سفارش و طی مراحل بانکی مربوطه امکان پذیر است.

شعبانی گفت: طبق سیاست های جدید صادرکنندگان هم ملزم شدند ارز حاصل از فروش محصولات خود را وارد چرخه اقتصادی کشور کنند، ضمن آنکه خروج سرمایه ارز کشور هم دچار محدودیت هایی شد.

وی تاکید کرد: بدیهی است با چرخش های اساسی سیاست ها، چالش هایی برای عوامل اقتصادی کشور ایجاد شود که ما به دنبال رفع آنها هستیم و تاکنون هم موارد زیادی احصا و رفع شده اند.

در ادامه این نشست غلامرضا اصغری، رییس سازمان غذا و دارو
گفت: ما در شرایط سختی به سر می بریم و این شرایط در آینده دشوارتر خواهد شد. بنابراین امیدواریم با هماهنگی بیشتر دست اندرکاران بخش های مختلف داروی کشور بتوانیم با عارضه کمتری این دوران را پشت سر بگذاریم و در این راه نیازمند تجربیات تمام مدیران و متخصصینی که تحریم های ظالمانه سال های 90 و 91 را از سر گذراندند، هستیم.

وی افزود: یکی از مشکلات عمده صنعت در حال حاضر وضعیت نقدینگی آنها است که ما به شدت به دنبال تامین آن هستیم و طبق قول های داده شده، قرار بر این است که در هفته آینده 1000 میلیارد تومان اوراق و طی تیرماه 2000 میلیارد تومان از سوی سزامان تامین اجتماعی و 2000 میلیارد تومان هم از سوی بیمه سلامت به بخش دارویی کشور تزریق شود.

اصغری گفت: از این میزان اوراق حدود 290 میلیارد تومان به دارو پخش، 175 میلیارد به پخش البرز،  163 میلیارد به پخش هجرت 157 میلیارد به شرکت پخش رازی و چند شرکت کوچکتر، 31 میلیارد به شرکت اکسیر و 95 میلیارد به شرکت قاسم پرداخت خواهد شد تا بخشی از این بدهی ها جبران شود.

رییس سازمان غذا و دارو توضیح داد: رقم بدهی ای که بعد از این پرداخت ها باقی خواهد ماند 1600 میلیارد تومان به بخش دارو و به بخش تجهیزات پزشکی 1300 میلیارد تومان است که البته
این ارقام روز به روز در حال بالا رفتن هستند. اما با رای زنی های انجام شده قرار شد که شرکت های دارویی بتوانند بدهی های خود به بخش های مختلف دولت از جمله سازمان امورمالیاتی، گمرک، بانک ها و غیره را با مطالبات خود از دولت تهاتر کنند.

وی افزود: همچنین با سازمان گمرک هم توافق شده تا همانند سال های 90 و 91 ، شرکت ها بتوانند با کمترین اسناد کالاهای خود را ترخیص کنند.

اصغری گفت: منطقی سازی قیمت دارو و تعدیل قیمت ها به دنبال افزایش قیمت ارز رسمی تا هفته آینده در کمیسیون قیمت گذاری نهایی خواهد شد. سازمان غذا و دارو تمام تسهیلات لازم، چه در حوزه داروهای تولیدی و چه وارداتی جهت تامین داروی کشور را در این شرایط اعمال خواهد کرد.

وی تاکید کرد: تعدیل قیمتی دارو که داده شده مربوط به تفاوت قیمت ارز هست و در صورتی که نیاز به افزایش قیمت جداگانه در رابطه با مسائل دیگر از جمله مواد موثره و سایر نهاده های تولید باشد، شرکت ها به سازمان اعلام کنند، طبق روال گذشته بررسی و اقدام خواهد شد.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: تجربه تحریم قبلی به ما آموخت که ارز مورد نیاز را حسب نیاز سهمیه بندی کنیم و چنین نشود که هر گروهی زودتر اقدام کرد بهره مند شود.
 
 
 
کد مطلب : ۱۳۵۱
نام شما

آدرس ايميل شما