۰
تب اظهارنظرهای غیرکارشناسانه هنوز داغ است:

واکسن HPV هیچ گونه عوارضی ندارد باید همگانی شود

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۱۱۹۶
واکسن HPV هیچ گونه عوارضی ندارد باید همگانی شود
سالم خبر: اجرای برنامه واکسن ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV اگر چه هنوز وارد برنامه ایمن سازی کشور نشده است و وزیر بهداشت اجرای آن را منوط بر تحقق تولید داخلی این واکسن اعلام کرده است، دچار حاشیه های غیرکارشناسانه و گاه سیاسی شده است.
 
به گزارش سالم خبر برخی ادعاها مبنی بررد واکسن HPV و تاکید بر عوارض آن با استناد به برخی آمارهای جعلی از کشورهای اروپایی در برخی رسانه ها تا آنجا پیش می رود که چهارستون بهداشت و سلامت کشور را به لرزه در می آورد.
 
بهر ترتیب در مورد ضرورت همگانی شدن یا نشدن این واکسن نظرات ضدونقیضی ارایه شده است اما ختم این کلام از سوی دکتر مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران که خود سالیانی است در زمینه بیماری های عفونی به ویژه ایدز در کشور در حال فعالیت است، عنوان شد که واکسن HPV عارضه‌ای ندارد ضمن آنکه با تاکید بر تزریق این واکسن عنوان می کند : نوع ۱۶ ویروس HPV با سرطان دهانه رحم رابطه مستقیم دارد.
 
رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران در خصوص واکسن HPV می گوید: در طب عفونی بر پیشگیری بیش از درمان تاکید می‌شود به ویژه در مورد ویروس HPV که در صورت انتقال به افراد دیگر، آنها را گرفتار کرده و قابل درمان هم نیست. 
 
وی شایعات به وجود آمده در فضای مجازی درخصوص داشتن عوارضی مانند ایجاد ناباروری در زنان و تضعیف سیستم ایمنی آنها به واسطه تزریق این واکسن را تکذیب کرده و می گوید: واکسن HPV عارضه ای ندارد و اینگونه شایعه پراکنی ها در فضای مجازی منجر می شود مردم حتی از زدن واکسن های معمول نیز خودداری کنند. باید گفت شایعات در این خصوص غیر علمی بوده و بطور قطع سلامت مردم را نشانه
می گیرد، افرادی که شایعات این چنینی اشاعه می دهند، شاید غرض خاصی دارند. 
 
ویروس HPV  در اثر تماس و اصطکاک با زگیل های ایجاد شده در نواحی تناسلی زن یا مرد منتقل می شود و معمولا از طریق تماس جنسی این اتفاق به وقوع می پیوندد، در موارد نادر در آرایشگاه هایی که بهداشت رعایت نمی شود، با استفاده از وسایلی که تماس مستقیم با ناحیه تناسلی دارد، به طورمثال هنگام اپیلاسیون و لیزر نیز ویروس می تواند منتقل شود. 
 
محرز، می گوید: ویروس HPV با سرطان دهانه رحم ارتباط مستقیم دارد و در مواردی بروز سرطان در مردان نیز گزارش شده است. 
 
این فوق تخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: تزریق واکسن HPV برای تمام گروه ها بی خطر است و  زنان باردار و شیرده، پس از طی دوره بارداری و شیردهی می توانند این واکسن را دریافت کنند و بهتر است مردان تا سن ٢٦ الی ٢٧ سالگی و زنان تا سن ٣٥ الی ٤٠ سالگی این واکسن را دریافت کنند. البته تزریق واکسن HPV به سن ازدواج یا آغاز فعالیت جنسی در افراد بستگی دارد و نمی توان عدد ثابتی ارائه داد؛ چراکه در برخی کشورها تزریق این واکسن از سن ١٢ سالگی در دختران آغاز می شود. 
 
تاکید سازمان بهداشت جهانی بر واکسیناسیون همگانی HPV
 
به گزارش سازمان بهداشت جهان براساس مطالعات انجام شده واکسن اچ پی وی  خطر ابتلا به  سرطان دهانه رحم در زنان و سرطان  دستگاه تناسلی و مقعد در مردان را کاهش می دهد. افرادی که این واکسن را در سه دوره و در زمان مناسب تزریق کرده باشند  ۷۰ درصد در برابر سرطان دهانه رحم، ۶۰ درصد در برابر سرطان مقعد و  انواع سرطان های دستگاه های تناسلی زنان و سرطان دهان محافظت می شوند . به تعبیر بهتر احتمال ابتلای این افراد به سرطان های مذکور تا حد قابل توجهی کمتر است و به همین دلیل تزریق آن در بسیاری از کشورهای  توسعه یافته اجباری است.
 
سازمان بهداشت جهانی در گزارش اخیر خود پیشنهاد کرده است که تمامی کشورها واکسن HPV را به عنوان یک واکسن در برنامه واکسیناسون کشوری قرار دهند و همزمان با تزریق این واکسن ، آگاهی های لازم جنسی را به افراد بدهند تا هم در مقابل این بیماری و هم در مقابل دیگر بیماری های جنسی از آنها محافظت شود.
 
براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ، دوز واکسن تزریقی به افراد متناسب با شرایط سنی آنها و وضعیت سیستم ایمنی بدن آنها است. توصیه می شود دختران ۹ تا ۱۳ سال  سه دوره این واکسن را تزریق کنند که این کار موجب می شود ۵ تا ۱۰ سال در مقابل  بیماری اچ پی وی مقاوم باشند. اهمیت این واکسن در کشورهای صنعتی به اندازه ای  است که سازمان بهداشت و درمان امریکا اعلام کرده است  زنان تا سن ۲۵ سال و در صورت عدم ابتلا به این بیماری، اقدام به تزریق واکسن کنند.
 
 البته حتی افرادی که این واکسن را تزریق می کنند پس از آغاز رابطه جنسی باید  به طور مستمر و مداوم آزمایش های لازم برای ارزیابی عملکرد رحم و دهانه رحم را انجام دهند تا در صورت مشاهده تغییرات سلولی که نشانه آغاز سرطان است، درمان را سریع آغاز کنند.گفته می شود زنان فعال جنسی از سن ۲۱ سالگی باید به طور مداوم آزمایش های پاپ اسمیر را انجام دهند.
 
اولین واکسن اچ پی وی در سال ۲۰۰۶  در دسترس مردم قرار گرفت. تا سال ۲۰۱۷ میلادی ۷۱ کشور دنیا  این واکسن را در برنامه واکسیناسیون کشوری قرار دادند و ضرورت استفاده از این واکسن برای دختران بیش از پسران اعلام شده است . قیمت عمده فروشی این واکسن در کشورهای صنعتی دنیا در سال ۲۰۱۵ میلادی برابر با ۴۷ دلار بوده است  ولی در امریکا قیمت هر بار تزریق این واکسن برابر با ۲۰۰ دلار است.
 
طبق گزارش های بهداشتی و درمانی در کشورهای صنعتی ، تزریق این واکسن از نظر اقتصادی به صرفه است زیرا موجب ارتقای سطح سلامت جامعه می شود.
 
مردان هم واکسینه می شوند
 
سازمان بهداشت جهانی با اشاره به این که قیمت این واکسن در دنیا در مقایسه با دیگر واکسن ها بالاتر است نوشت: هر چه پوشش واکسینه شدن  افراد بیشتر باشد، سطح سلامت  کل جامعه بالاتر است زیرا این افراد هم بیماری را دریافت نمی کنند و هم آن را منتقل نمی کنند. از سویی باید در نظر داشت افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند، نیازی به دریافت  واکسن ندارند زیرا تزریق واکسن برای این افراد، انها را در برابر  ایجاد و پیشرفت انواع سرطان ها ایمن نخواهند کرد.
 
با وجود اینکه در مورد  کاهش ابتلای  زنان به سرطان دهانه رحم در صورت تزریق این واکسن صحبت شده است ولی در بسیاری از کشورهای صنعتی از قبیل آمریکا و کانادا و استرالیا  مردان هم واکسینه می شوند زیرا این واکسن  شانس ابتلای آنها به سرطان مقعد و سرطان دستگاه تناسلی را تا ۷۰ درصد کمتر می کند. 
کد مطلب : ۱۱۹۶
نام شما

آدرس ايميل شما