۱
ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو

بیش از هزار میلیارد دارو در گمرک ها در حال فاسد شدن است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۲۳۸
بیش از هزار میلیارد دارو در گمرک ها در حال فاسد شدن است
سالم خبر: با وجود همه وعده و وعیدهای دولت، مشکل مطالبات وصول نشده بخش های مختلف نظام سلامت همچنان باقی است و کم کم آنها را به مرز بحران نزدیک می کند، به طوری که امروز دست واردکنندگان دارو برای ترخیص محموله های دارویی شان از گمرک خالی است. این در حالیست که مسئولانی چون وزیر بهداشت و برخی نمایندگان مجلس، وارد کنندگان را متهم می کنند که با توجه به مطالبات معوقشان طی یک سال و نیم گذشته و افزایش روزانه قیمت دلار و یورو، ترجیح می دهد مردم را تحت فشار قرار داده و دارو را در انبارها نگه دارند یا از گمرک ترخیص نکنند.

ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با ابراز تعجب از این اظهار نظرها چنین موضع گیری هایی را اجحاف در حق واردکنندگان دارو دانست و به سالم خبر گفت: داروهایی که در گمرک مانده اند نه به دلیل تمایل واردکننده برای کسب سود بیشتر، بلکه به علت ناتوانی در پرداخت هزینه های گمرکی برای ترخیص داروها است.

او در توضیح روند ترخیص داروها از گمرک گفت: شرکت های بزرگ وارد کننده، اعم از وارد کنندگان مواد اولیه و داروی ساخته شده، معمولاً اول هر سال ضمانت نامه ای در اختیار گمرک قرار می دهند که به آنها اجازه می دهد تا بهمن ماه همان سال اقدام به واردات دارو کنند؛ که کلیه این معوقات باید در بهمن ماه با گمرک تسویه شود. پس از آن هم تا پایان سال باید به صورت نقدی اقدام به ترخیص محموله های دارویی خود کنند. واردکنندگان دارو طی این مدت تلاش کرده اند که باوجود وصول نشدن مطالباتشان از دولت، بدهی خود را به گمرک تا بهمن ماه تسویه کنند؛ اما کمبود منابع مالی ناشی از مطالباتشان باعث شده برای ترخیص نقدی کالاهایشان در این
فاصله با مشکل مواجه شوند.

او در مورد نوع و تعداد اقلام داروهایی که در پشت گمرک مانده اند اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: از آنجا که آمار شرکت ها به روز تغییر می کند تعیین نوع و تعداد اقلام داروهای ترخیص نشده دشوار است اما برآوردها نشان می دهد که ارزش ریالی داروهایی که در گمرک مانده نزدیک به هزار میلیارد تومان باشد.  

نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی تهران در مورد وضعیت و امکان فاسد شدن داروهایی که شرایط نگهداری خاصی را
می طلبند هم افزود: معمولا انبارهای گمرک برای نگهداری داروهایی که در شرایط عادی باید نگهداری شوند مناسب است اما برای داروهای یخچالی و بیولوژیکی و حساس این شرایط فراهم نیست. به همین دلیل برای ترخیص این داروها که نیاز به شرایط نگهداری ویژه دارند معمولا هر ساله تفاهم نامه ای بین سازمان غذا و دارو و گمرک امضا می شد که واردکننده ها می توانستند با ضمانت سازمان غذا و دارو اقدام به ترخیص فوری و بدون تشریفات اقلام دارویی خود کنند. پس از آن هم وارد کننده ها سه ماه وقت داشتند تا بدهی ناشی از آن را با گمرک تسویه کنند. اما این تفاهم نامه امسال به هر دلیلی امضا نشد و همین موضوع سلامت داروهای حساس مانده در گمرک را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه ارگان های مختلف دولت، اوراق خود دولت را از ما نمی پذیرند گفت: در جلسه ای که فعالان اقتصادی در بخش های مختلف با وزیر اقتصاد داشتند تنها درخواست بخش سلامت این بود که گمرک، اداره امور مالیاتی و سایر بخش های دولتی، اوراقی را که در ازای مطالباتشان از دولت دریافت کرده اند، بپذیرند تا همه این مشکلات حل شود. ایشان هم قول مساعد دادند و آقای همایون هاشمی،
یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس هم نامه ای برای رفع این مشکل برای گمرک نوشتند که در صورت عدم وجود موانع قانونی این اوراق از سوی آنها پذیرفته شود.

ریاحی در ادامه افزود: اما اولا باید این مساله توسط گمرک پذیرفته شود و دوما اینکه اگر هم پذیرفته شود برای سال آینده اجرا خواهد شد.

او همچنین در واکنش به ادعای برخی از مسئولین که مبنی بر اینکه بعضی از وارد کنندگان بدون اخذ مجوز اولیه، داروهای ثبت نشده در کشور را که از نظر سلامت قابل اطمینان نیستند و یا ورود آنها به علت حمایت صنایع داروسازی داخلی محدود شده است، به گمرک وارد کرده و سعی دارند با جنجال رسانه ای و یا فشار مستقیم یا غیرمستقیم به مقامات و مسئولان کشور، آنها را ترخیص نمایند، گفت: این صحبت ها اهانت به صنف واردکنندگان دارو است چرا که ما واردکننده رسمی دارو هستیم و در بسیاری مواقع خودمان قاچاقچی های دارو را کشف می‌کنیم.

ریاحی همچنین افزود: واردکنندگان برای دریافت اخذ مجوز ورود دارو، ابتدا باید دارو را با ارائه پروفورما در این وزارتخانه ثبت کنند و پس از آنکه تایید شد با ارز مبادله ای که در اختیارشان قرار می گیرد اقدام به خرید و وارد کردن دارو کنند. بدین ترتیب وقتی تمام مراحل تعیین نوع و میزان داروی وارداتی، اخذ مجوز واردات، تخصیص ارز مبادله ای، قیمت گذاری، اجازه ترخیص از گمرک و غیره توسط دولت انجام می شود، وارد کننده چطور بدون طی این مراحل می تواند داروی خود را تا پشت گمرک بیاورد که بعد از آن بخواهد جنجال رسانه ای برای ترخیص آن راه بیاندازد. بنابراین مسئولان بهتر است به جای این فرافکنی ها تدبیری برای رفع مشکلات موجود کنند.  
 
کد مطلب : ۲۳۸
نام شما

آدرس ايميل شما