۰
رئیس شبکه هپاتیت ایران در گفت و گو با سالم خبر:

حرکت خط تولید شرکت های دارویی هپاتیت کند شده است

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب : ۱۶۱۲
حرکت خط تولید شرکت های دارویی هپاتیت کند شده است
سالم خبر: رئیس شبکه هپاتیت ایران اعلام کرد: حرکت خط تولید شرکت های دارویی هپاتیت به دلیل  مشکلات ارزی، قیمت‌گذاری یا مشکلات مربوط به نقدینگی شرکت‌های دارویی کند شده است.

سید موید علویان در گفت و گو با سالم خبر با بیان این اگر چه مرجع اعلام موجودی داروها به ویژه بیماران خاص سازمان غذا و داروست، افزود: همانگونه که کمبود واکسن ایمنوگلوبولین ضد هپاتیت B را پیش‌بینی می‌کردیم و پیش بینی امان هم درست از آب در آمد در حال حاضر نیز تاکید می‌کنم که در شش ماه آینده دچار کمبود داروهای درمان هپاتیت  BوC  خواهیم شد.

وی همچنین افزود: پیش بینی ما در خصوص کمبود داروهای درمان هپاتیت B  و C نیز به دلیل اطلاعات بدست آمده و ارتباط مستقیم با بیماران مبتلا به هپاتیت است و جا دارد بگویم انجمن های بیماری های خاص ارتباط بیشتری با بیماران داشته و از مشکلات دارویی آنان نسبت به برخی سازمان ها آگاهی بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه هپاتیت B یکی از معضلات سیستم بهداشتی جامعه بشری است و از علل مهم نارسایی مزمن کبد، سیروز و سرطان کبد به شمار می رود، گفت: ویروس هپاتیت B عامل بروز بیماری هپاتیت B در انسان است و طبق آمار سازمان جهانی بهداشت حدود 400 میلیون نفر مبتلا به هپاتیت در جهان وجود دارند که کشورهای چین و تایوان بیشترین مبتلایان هپاتیت را در خود جای داده اند . این ویروس در کبد انسان جایگزین و تکثیر می‌شود و مواد تولید شده توسط این ویروس ها وارد گردش خون می شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران تعداد مبتلایان به هپاتیت B را در کشور یک میلیون و 420 هزار نفر دانست  که 60 درصد این موارد ناشناخته و از هیچ گونه آگاهی از بیماری شان ندارند که اصحاب رسانه می توانند بیماران مبتلا را از این بیماری آگاه کنند.

علویان به کاهش شیوع هپاتیت  Bدر کشور اشاره کرد و افزود: این کاهش نتیجه فعالیت 5 ساله وزارت بهداشت، شبکه بهداشتی، شبکه هپاتیت، بخش های دارویی و تولید واکسن و همچنین اطلاع رسانی از سوی اصحاب رسانه است چون هپاتیت  B قابل پیشگیری و درمان دارویی دارد و هیچ منعی برای ازدواج و بچه دارشدن بیماران مبتلا ندارد.

وی گفت: عمده درمان های هپاتیت شامل اینترفرون و داروهای خوراکی ضد ویروس و هدف از درمان هپاتیت B کنترل تکثیر ویروس، کاهش و توقف آسیب کبدی است. با توجه به وجود واکسن موثر هپاتیت B، این واکسیناسیون برای گروه های پرخطر همچون افراد همودیالیزی، تالاسمی- هموفیلی، معتادان تزریقی و افراد خانواده فرد مبتلا توصیه می شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران عمده داروهای مصرفی مبتلایان به هپاتیت B را تولید داخل دانست و افزود: داروهای تولید داخل این نوع بیماری با کیفیت و مشمول بیمه هستند. بنابراین داروهای خارجی برای بیماران کمتر تجویز می شود.

علویان بیشترین مبتلایان به هپاتیت B در کشور را در استان های سیستان و بلوچستان و گلستان  دانست و گفت: شیوع این بیماری طبق گزارش های نظام گزارش دهی و مراقبت دهی وزارت بهداشت در تهران و سایر استان های کشور رصد می شود.

هپاتیت C قابل ریشه کن شدن است

وی در ادامه به هپاتیت C اشاره کرد و بیان داشت: برای ریشه کنی این بیماری تا سال 1410 نیاز به توجه و آگاهی افزون تری داریم که امیدواریم با کمک اصحاب رسانه افکار عمومی را آموزش دهیم و این بیماری را در کشور کنترل کنیم.

رئیس شبکه هپاتیت ایران افزود: در راستای ریشه کنی هپاتیت C تا سال ۱۴۱۰ و حمایت از درمان بیماران بی‌بضاعت، شرکت دارویی درمان آرا، هزینه درمان قطعی ۱۰ بیمار هپاتیت C را متقبل شد. طی سال های اخیر با ورود داروهای تولید داخل و موثر درمان قطعی هپاتیت C با اثر بخشی تقریبا ۱۰۰ درصد طی یک دوره سه ماهه میسر شده است.

علویان تعداد مبتلایان به هپاتیت C  در کشور را یک میلیون و هشتصد و 60 هزار ایرانی اعلام کرد و گفت: بنا بر تعهد جهموری اسلامی ایران به سازمان بهداشت جهانی، مبنی بر ریشه کنی هپاتیت C تا سال ۲۰۳۰(۱۴۱۰ شمسی) همه تلاش ها بر پایه بیماریابی فعال و درمان بیماران قرار گرفته است. هپاتیت C به  عنوان یک بیماری ویروسی خطرناک تخریب سلول های کبدی را به دنبال دارد و بیشتر در معتادان تزریقی دیده می شود.

وی استفاده مشترک از سرنگها، خالکوبی، حجامت، تاتو کردن، سوراخ کردن گوش، خدمات پزشکی و دندانپزشکی در محل های نا مطمئن و با وسایل آلوده، دریافت خون یا عضو اهدایی آلوده، تماس پزشکان و کارکنان مراکز بهداشتی – درمانی با خون آلوده، در موارد نادر از مادر آلوده به هپاتیت C به نوزادش در حین زایمان و ...را شایع ترین روش انتقال هپاتیت Cدانست.

میزان آلودگی به هپاتیت C در مبتلایان به هموفیلی نوع A بیشتر است
 
رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه بیماری هموفیلی یک بیماری ارثی با اختلال انعقادی است، گفت: این بیماری با انواع آن یعنی هموفیلی نوع A و هموفیلی نوع B معرفی می‌شود. هرچند که مرگ بیماران هموفیلی به دلیل انواع خونریزی دور از انتظار نبوده است، اما خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی و ارائه مراقبت‌های لازم، طول عمر این بیماران افزایش یافته و علاوه بر آن شیوه زندگی آنها نیز تغییر کرده است؛ به طوری که در سال ۱۹۷۳ گزارشی منتشر شد که بر اساس آن از مجموع ۱۱۳ بیمار هموفیلی تحت نظر، ۸۲ نفر قبل از ۱۵ سالگی فوت کرده‌اند.

علویان با بیان اینکه در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ استفاده از پلاسمای تازه سبب بهبودی بیماران شد و سپس در دهه ۱۹۶۰ به دنبال ورود فاکتورهای تغلیظ شده انعقادی، بیماران هموفیلی به زندگی نزدیک به طبیعی دعوت شدند، افزود: بیماران هموفیلی باید از فرآورده‌های انعقادی استفاده کنند تا بتوانند کیفیت زندگی خود را حفظ کنند، اما مشتقات پلاسمایی در ابتدا ممکن بود حاوی عوامل عفونی مانند ویروس‌های هپاتیت B و C ، ایدز و… باشند، اما با پیشرفت روزبه‌روز علم پزشکی، به سمت کشف مجهولات و حذف خطرات خون و فرآورده‌های آن، علاوه بر ارتقای کیفیت زندگی بیماران هموفیلی، آنها را در برابر خطرات بیماری‌های عفونی تا حدود زیادی محافظت کرد.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده میزان آلودگی به هپاتیت C در مبتلایان به هموفیلی نوع A بیشتر از هموفیلی‌های  نوع ب است، افزود: علت آن مصرف بیشتر فاکتورهای انعقادی توسط بیماران هموفیلی نوع  A  اعلام شده است. از طرفی همانطور که گفته شد مصرف خون و فرآورده‌های خونی مانند پلاسمای تازه، قبل از سال‌های 74 تا 75 می‌تواند یکی از راه‌های عمده‌ ابتلای این جمعیت به هپاتیت C باشد. گرچه که راه‌های انتقال دیگر از جمله دفعات بستری زیاد در بیمارستان، تزریقات مکرر، دندانپزشکی، اعتیاد به مواد مخدر تزریقی ورفتارهای پرخطر از راه‌های دیگر ابتلا به هپاتیت C در افراد است.
 
 
 
 
کد مطلب : ۱۶۱۲
نام شما

آدرس ايميل شما