۰
مهدی سلیمانجاهی، دبیر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی:

عزمی برای عملیاتی شدن تهاتر بدهی‌های شرکت‌های دارویی وجود ندارد

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۱۵۲۸
عزمی برای عملیاتی شدن تهاتر بدهی‌های شرکت‌های دارویی وجود ندارد
سالم خبر: با انتشار فهرست تعدادی از شرکت های دریافت کننده ارز دولتی 4200 تومانی توسط بانک مرکزی، دولت به شدت بابت این نوع روش تخصیص ارز به شرکت های مختلف مورد انتقاد قرار گرفت. برای فعالان و کارشناسان اقتصادی و حتی جامعه این سوال مطرح است که چرا در وضع بحرانی کنونی باید سرمایه های ارزی کشور که باید صرف واردات کالاهای اساسی و استراتژیک  شود به واردات اقلام غیر ضروری تخصیص پیدا کرده است. چنانچه براساس گزارش ها از گوشه و کنار برخی شرکت های مطرح خودروسازی با ارز دولتی اقدام به چای و قهوه ساز و حتی لوبیا چیتی کرده اند که خود گواه وخامت این وضع است.

با این حال چندی پیش غلامرضا اصغری خطاب به همه تامین کنندگان داروی کشور گفت که ارز مورد نیاز برای همه بخش های دارویی کشور در حال تامین و تخصیص است و از تامین کنندگان دارو خواست هرچه سریع تر در ترخیص آن بکوشند. حال سوال اینجاست که مگر تامین کنندگان دارو، نقدینگی مورد نیاز برای ترخیص ارز را در اختیار دارند که در این راستا بتوانند اقدام کنند؟

مهدی سلیمانجاهی، دبیر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در این باره به سالم خبر گفت: ارز مورد نیاز هم برای واردات دارو فرایند شده و هم برای واردات مواد اولیه دارویی تخصیص داده شده است. اما مشکل اصلی شرکت ها، تامین نقدینگی است. بدین معنی که ارز مورد نیاز وجود دارد اما شرکت ها به دلیل کمبود منابع مالی خود، نمی توانند از آن استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد ارز مورد نیاز برای واردات دارو در صورت ترخیص نشدن، به بخش های دیگر اقتصاد اختصاص پیدا کند، گفت: همه بخش های اقتصاد طبق اولویت بندی های انجام شده به ارز نیاز دارند. شاید در این مسیر برخی اولویت ها به خاطر رانت هایی که وجود دارد، رعایت نشوند اما این بدان معنی نیست که در حال حاضر ارز به واردات دارو و مواد جانبی آن تخصیص پیدا نمی کند.

سلیمانجاهی افزود: با این حال دارو؛ کالای استراتژیکی است و با محصولاتی مانند موز متفاوت است، گو اینکه اگر مدتی موز وارد کشور نشود مشکلی پیش نمی آید اما دارو محصولی است که نه تنها باید تامین شود بلکه لازم است ذخایر استراتژیک آن هم برای مقابله با شرایط بحرانی در آینده وجود داشته باشد. بنابراین منطقی تر است که ارز بیشتری به این بخش تخصیص داده شود.

وی با بیان اینکه همه داروها و مواد اولیه دارویی در ایران تولید نمی شوند، تاکید کرد: حتی تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی هم برای تولید نیاز به مواد و ابزار واسطه ای دارند که بسیاری از آنها باید از خارج کشور تامین شوند، بنابراین بیشتر پروسه تامین دارو در کشور نیازمند ارز و پیش از آن نیازمند نقدینگی است و تا مشکل نقدینگی حل نشود بقیه مشکلات هم حل نمی شوند.

دبیر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: با تمام این احوال همچنان وعده هزار میلیارد تومان اوراقی که قرار بود طی هفته های اخیر در اختیار این بخش قرار بگیرد محقق نشده ولی ما همچنان پیگیر آن هستیم و امیدواریم که این کار هرچه سریع تر انجام شود؛ هرچند معتقدیم با شرایطی که این اوراق دارند، گره چندانی از مشکلات تامین کنندگان داروی کشور گشوده نمی شود.

وی افزود: علاوه بر این اگر وعده ای که خبر از اعطای 4000 میلیارد تومان پول نقد از سوی دو بیمه سلامت و تامین اجتماعی به بخش دارو و تجهیزات پزشکی می داد هم هر چه زودتر محقق شود که مطمئن هستم محقق خواهد شد، حتما ما را از بروز مشکلات احتمالی در حوزه دارو، در آینده مصون خواهد داشت.

سلیمانجاهی تاکید کرد: اما اگر مشکل نقدینگی حل نشود حتما در آینده نه چندان دور آمار کمبودهای دارویی در بازار افزایش پیدا خواهد کرد. اما اگر پول نقد در اختیار شرکت ها باشد آنها خود می توانند به خوبی پاسخگوی نیاز بازار باشند همانگونه که طی سال‌های 91 و 92 که شرکت ها نقدینگی لازم را در اختیار داشتند، این کار را انجام دادند.

وی در پاسخ به اینکه پس چرا آمار کمبودهای دارویی در آن سال ها بالغ بر 300 قلم دارو و در بازه زمانی ای به بیش از 500 قلم رسید، گفت: آن کمبودها، کمبودهای واقعی نبودند و بسیاری از آنها را یا مکمل ها تشکیل می دادند یا داروهایی بودند که مشابه داخلی یا خارجی شان در بازار موجود بود.

سلیمانجاهی گفت: وعده دیگر سازمان مبنی بر تهاتر بدهی های شرکت های دارویی به سازمان های دولتی با مطالبتشان از دولت، در شرایط فعلی کمک بزرگی است که البته باید برای محقق شدن آن نظام دارویی کشور قدرتمندتر عمل کند. ضمن آنکه با وجود اصرار شرکت های دارویی و خواست آنها از دولت، محقق نشدن آن تا به امروز نشان از آن دارد که عزمی برای عملیاتی شدن آن وجود ندارد.
 
 
 
 
 
کد مطلب : ۱۵۲۸
نام شما

آدرس ايميل شما