۰

آیا واقعا در حوزه واکسن کرونا هیچ مشکلی نداریم؟

سعید پورعزیزی
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۴
کد مطلب : ۱۳۷۱۴
آیا واقعا در حوزه واکسن کرونا هیچ مشکلی نداریم؟
سالم خبر: مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان غذا و دارو امروز درباره وضعیت ذخایر  واکسن کرونا، گفت: در حوزه واکسن کرونا هیچ مشکلی نداریم! واکسن‌های کرونای تولید داخل به خوبی در سال گذشته امتحان‌شان را پس داده‌اند و توانسته‌اند در کنار واکسن‌های وارداتی مردم را از ابتلای شدید به کرونا و بستری شدن محافظت کنند.

سجاد اسماعیلی گویا اطلاعات خود را قبل از این گفت‌وگو روزآمد نکرده بود چرا که براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی این وریانت XBB.1.5 مسری‌ترین سویه ویروس کروناست که باز هم همه‌ی جهان را به مبارزه می‌طلبد ضمن آنکه براساس نتایج مطالعات جدید این تنها واکسن های به روز شده و ارتقاء یافته در برابر این زیر سویه است که قدرت مبارزه با این ویروس را داراست.

اینکه آیا ما واکسن به روز شده داریم یا نه و آیا مطالعات در حوزه‌ی واکسن در کشور ارتقاء داشته و با حمایت وزارت بهداشت ادامه یافته است باید مسوولان پاسخ گویند؛ اما خونسردی و انفعال و سکوت مسوولان ستاد مقابله با کرونا و مهمتر مسوولان وزارت بهداشت در برابر چگونگی پیشگیری و ابهام در سیاست و برنامه‌ریزی آنها کمی تا اندکی ماجراجویی‌ها و توهمات خودبزرگ‌بینی مسوولان دوره ی قبل وزارت بهداشت را تداعی می کند.

در حالی که مسوولان نظام سلامت تمام کشورها به گونه ای با این ویروس دست به یقه شده‌اند و در منفعل ترین حالت؛ مردم را به رعایت فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک و در نهایت پیشگیری از همه‌گیری ویروس چند چهره‌ی کرونا را توصیه می کنند اما مسوولان وزارت بهداشت با عینک خوش‌بینی به تمامی پیامدهای حضور این ویروس در کشور نگاه کرده و انبار دارو و واکسن را انباشته اعلام کرده و خود را آماده برای مقابله با کرونا در کشور نشان می دهند. در حالی که اگر کمی عینک ساده‌انگاری آنان جابه‌جا شود باید افراد مسن یا بیماران زمینه ای در نظر گرفته شود که تامین واکسن اثر بخش و ارتقاءیافته‌ی مناسب برایشان باید در اولویت کارشان قرار گیرد.

کودکان یکی از گروه های آسیب‌پذیری در این پیک از همه‌گیری می توانند باشند که سطح پوشش واکسن‌ آنان در کشور بسیار پایین بوده و باید برنامه واکسیناسیون سراسری آنان مدنظر مسوولان قرار گیرد.

زیر سویه‌های اومیکرون با قدرت سرایت بالایشان می توانند برای برخی گروه‌های سنی و دچار بیماری نگران کننده باشند. با این نگرانی بسیاری از کشورها از جمله امریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا دست به کار شده و تست منفی را برای مسافران ورودی از مبدا چین اجباری کرده اند. اقدامی که سازمان هواپیمایی کشور امروز اعلام کرده هنوز دستورالعملی از سوی ستاد مقابله با کرونا دریافت نکرده اند و خود پیش‌دستی کرده و براساس دستورالعمل های گذشته برخی محدودیت ها را در این باره اعمال می کنند.

مسوولان وزارت بهداشت هنوز از برنامه های خود سخن نگفته اند اما در این پیک هم باید منتظر بود و دید که آیا مغز متفکری در حوزه ی بهداشت و درمان اقدامات موثر را پیش بینی و برنامه ریزی خواهد کرد یا به آمار روزانه یا ماهانه واردات سرم و آنتی بیوتیک بسنده خواهد کرد یا همچنان با پف قهرمانانه به فکر تولید درهای قابلمه‌ جذب ویروس کرونایی است که در دوره ی قبل تاکنون اثری از سرنوشتشان در جایی یافت می نشده است.
 
کد مطلب : ۱۳۷۱۴
نام شما

آدرس ايميل شما