۰

اولین گسست طرح دارویاری با این تصمیم کلید خورد!

سیدهادی احمدی  عضو شورای عالی داروخانه های کشور و عضو سازمان نظام پزشکی کرج بزرگ
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب : ۱۲۷۷۹
اولین گسست طرح دارویاری با این تصمیم کلید خورد!
سالم‌خبر: از بامداد ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۱ افزایش چند صددرصدی قیمت داروها کلید خورد و دولت محترم آقاي رئيسي با شعار بازگشت قیمتها به شهریور ۱۴۰۰ بار مالی این جراحی بزرگ را در مرحله اول بر روی دوش داروخانه ها و در مرحله دوم روی دوش سازمانهای بیمه گذاشت...گرچه اعلام شده که بودجه این طرح در سال ۱۴۰۱ دیده شده و قرار است از سوی سازمان برنامه و بودجه به بیمه ها پرداخت گردد.
 
در ابتدای راه با تزریق چهار هزار میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه(البته با تاخیر) به سازمان‌های بیمه‌گر تقریبا مطالبات سال قبل و تا حدودی مطالبات سال جدید داروخانه ها تسویه شد.

قرار بود پولی که برای طرح دارویار از سوی
سازمان برنامه و بودجه به سازمانهای بیمه گر پرداخت گردد ؛ «نشان دار » باشد تا سازمانهای بیمه گر نتوانند این پول را در جای دیگری هزینه کنند.

اما سه هفته بعد؛ رییس‌جمهوری در جلسه با بیماران sma قول داد که به مدت شش ماه ‌پوشش بیمه‌ای این بیماران برقرار شود! با توجه به اینکه هزینه دارویی این بیماران حدود ۶۰۰ میلیارد تومان می‌باشد ؛و هزینه های توانبخشی و درمانی این بیماران بالا است ظاهرا قصد دارند این بودجه را از محل طرح دارویاری پرداخت شود!در حالیکه قراربود از منبع جداگانه ای تامین شود!

از سویی برای ۱۱۹ قلم داروی OTC که در این طرح جزو لیست داروهای بیمه قرار گرفت قرار بود از محل دیگری هزینه
شود اما مجددا در هزینه های طرح دارویار دیده شده است!

اگر قرار است هزینه منابع کرونا و بیماران SMA  و OTC از محل این طرح پرداخت شود ؛ به طور قطع این طرح با مشکل مواجه خواهد داشت؟ این در حالیست که از ابتدا تاکید شده بود که نباید به منابع طرح دارویار از ابتدا تا انتهای زنجیره دست درازی شود.

البته نگرانی اصلی داروسازان از عدم وجود قرارداد که منافع طرفین در آن رعایت شود میباشد و اینکه اعتمادی به وعده و وعیدهای سازمانهای بیمه گر نیست و اینکه حتما باید در صورت عدم پرداخت به موقع وفق ماده ۳۸ الحاقی قانون مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۹۵عمل شود و دیرکرد مطالبات پرداخت گردد.

نگرانی دیگر فعالان دارویی به عدم پایداری
منابع مالی این طرح است که اگر چنین شود سرنوشت این طرح مانند طرح تحول سلامت خواهد بود.

 برداشتن ارز ترجیحی از دارو بسیار کار پسندیده ای بود و قاطبه فعالان حوزه دارو از این طرح حمایت کردند اما نحوه اجرای آن بسیار مهم است و هشدار می‌دهیم كارشناسان مداخله‌گر در طرح بعضی مصالح ملي را در نظر نمي‌گيرند .
 
و درآخر قدر بدانيد! طرحي كه تاكنون با هيچ اعتراض مدني و اجتماعي مواجه نشد و رضايت مردم مشهود است را با دخالتهاي غير كارشناسي و امضاي رييس محترم جمهور به طرف شكست نكشانيد، از خبرگان صنف كمك بخواهيد تا موانع را سريعتر مرتفع كنيم 

همه ما پاي كار مردم هستيم!
 

 
کد مطلب : ۱۲۷۷۹
نام شما

آدرس ايميل شما