۰

ما باید از ملی گرایی دولت‌ها در توزیع واکسن کرونا جلوگیری کنیم

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۷۵۶۵
ما باید از ملی گرایی دولت‌ها در توزیع واکسن کرونا جلوگیری کنیم
سالم خبر: تدروس آدهانوم دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در خصوص خطر ملی گرایی کشورهای ثروتمند در توزیع واکسن کرونا هشدار داد.
 
به گزارش سالم خبر، سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز سه‌شنبه از کشور‌ها خواست که به پیمان جهانی با هدف دسترسی کشور‌های فقیر و متوسط به واکسن‌های کووید ۱۹ بپیوندند. WHO همچنین درباره خطرات ناشی از ملی گرایی واکسن هشدار داد.
 
تسهیلات واکسن جهانی COVAX برنامه‌ای است که با هدف تأمین بودجه کشور‌های ثروتمند و غیرانتفاعی جهت تهیه واکسن کووید ۱۹ و توزیع مناسب آن در سراسر جهان در نظر گرفته شده است. هدف از آن تحویل ۲ میلیارد دوز واکسن موثر و تأیید شده ویروس کرونا تا پایان سال ۲۰۲۱ است.
 
جزئیات این طرح تا پایان ماه جاری میلادی و اوایل شهریورماه در خصوص پیوستن ملت‌ها به این برنامه ارائه می‌شود. این سازمان توسط سازمان جهانی بهداشت به همراه اتحاد واکسن گاوی و ائتلاف نوآوری‌های آمادگی اپیدمی (CEPI) هدایت می‌شود.
 
COVAX بخشی از برنامه‌های گسترده‌تری به نام Accelerator است که به منظور حصول اطمینان از واکسن‌ها، معالجه‌ها، آزمایش‌های تشخیصی و سایر منابع بهداشتی برای مقابله با بیماری همه گیر طراحی شده است.
 
ملت‌های ثروتمند چه کاری انجام می‌دهند؟
 
کشورهای ثروتمند بر روی تأمین واکسن برای شهروندان خود متمرکز شده‌اند و با وجود اینکه داده‌ها هنوز مؤثر بودن این واکسن‌ها را اثبات نکرده است، معامله‌هایی را برای اولین دوز انجام داده‌اند،
 
دولت‌هایی از جمله ایالات متحده آمریکا، انگلیس، ژاپن و اتحادیه اروپا ده‌ها میلیارد دلار برای عقد قرارداد با سازندگان واکسن کرونا هزینه کرده‌اند. ایالات متحده به تنهایی نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار برای توسعه، آزمایش، تولید و جمع آوری صد‌ها میلیون دوز متعهد شده است. روسیه و چین نیز روی واکسن کار می‌کنند و قبلاً واکسیناسیون برخی از شهروندان خود را آغاز کرده‌اند.
 
براساس WHO تاکنون تسهیلات COVAX از ۹۲ کشور فقیر به امید اهدای داوطلبانه و ۸۰ کشور ثروتمندتر جذب شده‌اند که تعداد آن‌ها نسبت به یک ماه قبل کمتر تغییر یافته و این برنامه را تأمین می‌کنند.
 
WHO ابراز نگرانی کرده است کشور‌های ثروتمندی که واکسن را برای شهروندان خود تهیه می‌کنند، می‌توانند مانع تلاش برای پایان دادن به این بیماری شوند.
 
تدروس آدهانوم دبیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: ما باید از ملی گرایی دولت‌ها در توزیع واکسن کرونا جلوگیری کنیم. تقسیم منابع محدود از لحاظ استراتژیک و جهانی در واقع به نفع ملی هر کشور است.
 
به گفته رهبران سازمان جهانی بهداشت ایجاد یک سیستم توزیع جهانی هماهنگ برای واکسن‌های کووید ۱۹ ضروری است و به طور طبیعی اولویت با کسانی است که در خط مقدم مقابله با ویروس (کارمندان و کادر درمان) قرار گرفته‌اند، این امر در مهار شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان موثر خواهد بود.
کد مطلب : ۷۵۶۵
نام شما

آدرس ايميل شما