۰

مشکلات صنعت دارو را بدون نق رسانه‌ای و تنگ‌نظری حل کنیم

عبدالحسین روح الامینی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب : ۶۶۲۷
مشکلات صنعت دارو را بدون نق رسانه‌ای و تنگ‌نظری حل کنیم
سالم‌خبر: صنعت دارو در کشور ما با70 تا80 سال قدمت، صنعتی ریشه دار است که می تواند بسیاری از مشکلات را در درون خود حل کند. باید این همت توسط صاحبان صنایع دارویی به طور جمعی و بدون خستگی ، نق و نوق رسانه ای بعضی و تنگ نظری برخی دنبال شود.

عبدالحسین روح الامینی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و نماینده‌ منتخب مجلس در دوره یازدهم در نشست زنده اینستاگرامی بررسی و تحلیل سیاست های ارزی و تاثیر آن بر قیمت دارو، با این مطلب گفت: ما داروسازان و در واقع کسانی که در این صنعت درگیر هستند مسائل خود را بهتر می توانند حل کنند، کسانی که با هرانگیزه ای  خارج از این نظام وارد مسائل این صنعت می شوند و وجهه ی نظام دارویی را تخریب می کنند آن هم  در اوج این شدت ها و محنت‌ها، کار درستی نمی کنند.

وی همچنین درباره بوروکراسی حاکم بر نظام دارویی کشور عنوان کرد: چگونه است دولت با افتخار اعلام می کند که در این شرایط حساس واردات کالا برای نخستین بار از ثبت سفارش تا پرداخت پول، انتقال ارز، واردات محموله و گمرک ظرف 48 ساعت انجام و با هواپیما در فرودگاه وارد و نشسته است در حالی که برخی موارد ماهها باید در گمرک و وزارت صنعت مورد پیگیری قرار گیرد تا این کار انجام شود.

روح الامینی تصریح کرد که در این شرایط یک نقطه نیز روشن شد و معلوم شد که برخی نهادها بود و نبودشان خیلی در این ایام تاثیر ندارد و کشور بدون آنان نیز اداره شده است.

وی همچنین افزود: باید بسیاری از ضوابط، شیوه ها نامه ها و آیین نامه های دست و پا گیر در وزارت بهداشت و درمان، صمت یا بانک مرکزی برداشته شود و این دخالت ها در همه ی مسائل کلیدی و حیاتی مرتبط با سلامت حداقلی شود و این وظایف به سندیکا، دانشگاه ها و انجمن های تخصصی واگذار شود و این تمرکز زدایی در اجرای شیوه ها و آیین نامه و یک لشگر از کارشناسان مشغول صدور یا عدم صدور مجوز باید به کارگرفته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران عنوان کرد که برازنده نیست میلیاردها دلار بازار عراق کشورهای آسیای میانه و خلیج فارسی در اختیار ما نیست در حالی که  ما نسبت به رقبای اروپایی‌مان در دسترسی به این بازارها هیچ چیز کم نداریم.

وی ادامه داد: مشکل جای دیگریست به طور مثال دستگاهی که در یکی از شرکت های دانش بینان در ایران با وجود دوندگی های بسیار موفق به اخذ مجوز برای تولید نشد در یک شهرک صنعتی در ترکیه مجوز تولید گرفته و نه تنها این دستگاه در این کشور به فروش می رسد بلکه همان دستگاه به کشور ما نیز صادر می شود.

روح الامینی با اشاره به مسائل اخیر و طرح شکایات رسانه ای علیه نظام دارویی کشور گفت: صنعت دارو در کشور ما با70 تا80 سال قدمت، صنعتی ریشه دار است که می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. باید این همت توسط صاحبان صنایع دارویی به طور جمعی و بدون خستگی ، نق و نوق رسانه ای بعضی و تنگ نظری برخی دنبال شود.

وی تاکید کرد: شکایات علیه برخی تصمیم گیری ها در نظام دارویی کشور اگر قانونی باشد در مسیر قوه قضاییه و قوه مجریه و حتی وزات بهداشت و درمان قابل پیگیری است . فراموش نکنیم که قابلیت و کارایی نظام دارویی کشور چندین برابر کارایی فعلی است و سعی نکنیم صاحبان این صنایع را دلسرد کنیم که جوانمردانه نیست.

 
کد مطلب : ۶۶۲۷
نام شما

آدرس ايميل شما